تغذیه کودکان هنگام بیماری
26 آبان 1399 ساعت: 07:8



باوجود تمام تلاش‌های شما برای سالم ماندن، ممکن است کودکتان بیمار شود. آیا می‌دانید که به طور متوسط کودکان بین ۸ تا ۱۰ بار درسال دچار سرماخوردگی می‌شوند؟ معمولا تا زمان مهد کودک و وقتی که بدنشان ایمن شود این مورد اتفاق می‌افتد. گر چه هیچ درمانی وجود ندارد، اما مواردی وجود دارد که می‌توانید برای راحتی و تغذیه کودک در هنگام مبارزه با ویروس انجام دهید. 



کودکان باید استراحت و مایعات کافی داشته باشند. اما بهترین انتخاب شما برای تغذیه آنها هنگام ابتلا به بیماری خفیف با اندکی عطسه، سرفه و آبریزش بینی چیست؟

آبمیوه‌های رقیق شده، آب، سوپ و آبگوشت موارد خوبی برای بازگرداندن آب از دست رفته می‌باشند. اگر کودک شما تب، استفراغ یا اسهال دارد، توصیه‌های پزشک متخصص اطفال برای جایگزینی مایعات را دنبال کنید. بچه‌های بزرگتر ممکن است از دمنوش‌های گیاهی به همراه عسل و لیمو بهره‌مند شوند.


به آنها مقداری میوه بدهید.


ممکن است مدرک معتبری وجود نداشته باشد که نشان دهد ویتامین سی سرماخوردگی را بهبود می‌بخشد، اما نمی‌توان خواص آنتی‌اکسیدانی آن را نادیده گرفت. منابع ویتامین C شامل لیمو لیموترش، پرتقال، گریپ‌فروت و توت است.


به کودک خود انواع میوه‌های نرم را پیشنهاد دهید. آنها نه تنها سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی برای حفاظت از سلامت و ایمنی بدن می‌باشند، بلکه حاوی مقدار زیادی آب برای حفاظت از آب مورد نیاز کودکتان نیز می‌باشند. میوه‌های خرد شده منجمد مناسب می‌باشند و به راحتی یخ آنها ذوب می‌شود و به سرعت میوه‌های تازه خراب نمی‌شوند. در اینجا چند روش برای ارائه آنها وجود دارد:


میوه‌هایی که کمی یخ آنها آب شده است مانند زغال اخته یا توت‌فرنگی احساس خنک‌کنندگی در گلو ایجاد می‌کنند. انتخاب دیگر تهیه یا خرید میوه‌های میله‌ای شکل منجمد است (به دنبال میوه‌هایی باشید که شکر ندارند یا کمی به آنها افزوده شده است).


با استفاده از تکه‌های میوه یخ زده به همراه شیر کم‌چرب یا فاقد چربی یا نوشیدنی سویا غنی شده یک اسموتی درست کنید.


آنها را با موارد دلخواهشان خوشحال کنید.


اما زیاده‌روی نکنید. ممکن است یک کودک بیمار، اشتهای کمی داشته باشد، بنابراین وعده‌های غذایی کوچک را بر اساس انواع غذاهای مورد علاقه‌شان تهیه کنید. هضم وعده‌های غذایی کوچک و مکرر آسان‌تر بوده و به تامین انرژی آنها کمک می‌کند. از غذاهای غنی شده، سرخ شده و چرب دوری کنید و به سمت نشاسته‌های ساده مانند برنج و رشته‌فرنگی بروید، زیرا این غذاها به راحتی قابل هضم در معده می‌باشند. اگر کمی حالت تهوع دارند، موز، برنج یا نان تست را امتحان کنید. اگر دسترسی به سبزیجات دارید آن‌ها را نیز امتحان کنید – اما تمرکزتان بر مغذی کردن آن باشد.


سوپ مرغ را امتحان کنید.


سعی کنید از مرغ کبابی شب گذشته خود برای سوپ استفاده کنید یا سوپ مرغ کم نمک بخرید. سوپ گرم، آرامش‌بخش و دارویی قابل قبول است. به شما نیز در تامین مایعات مورد نیاز کودکتان کمک می‌کنند. برای یک سوپ غلیظ، مقداری برنج یا رشته‌فرنگی و سبزیجات پخته و خرد شده اضافه کنید. از یک قاشق غذاخوری آرد جو دوسر نیز می‌توانید برای غلیظ کردن سوپ‌ها در هنگام گرم کردن آنها استفاده کنید.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو