نوشیدنی‌ها و تامین آب بدن در روزهای قرنطینه
25 آبان 1399 ساعت: 10:8



سرمای هوا و حضور مداوم در منزل، تمایل به نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه را افزایش می‌دهد. اما باید توجه داشت که برخلاف تصور چنین نوشیدنی‌هایی به‌تنهایی تامین‌کننده‌ی آب بدن نیستند و حتی موجب دفع بیشتر آب نیز خواهند بود. در واقع، برای پیشگیری از کمبود آب بدن باید حتی در روزهای سرد نیز مایعات کافی نوشید اما هر نوشیدنی مفید نیست.

در ادامه این مطلب به نوشیدنی های رایج اشاره شده و توضیح داده شده که کدام یک می توانند مفید باشند. این نوشیدنی ها عبارتند از:

 

چای

چای نوشیدنی عالی برای تامین آب مورد نیاز بدن است اما در صورتی که آب نیز مکرر نوشیده‌ شود. در واقع، چای خاصیت دیورتیک دارد و به‌دلیل افزایش ادرار، اگر به‌تنهایی مصرف شود تاثیر چندانی در رفع نیاز بدن به آب ندارد. همچنین باید حتی‌الامکان چای کمرنگ میل شود.

 

قهوه

قهوه نوشیدنی مناسبی برای رطوبت‌بخشی به بدن نیست زیرا ترشح ادرار را بسیار افزایش می‌دهد. برای جبران این تاثیر قهوه باید به ازای هر فنجان آن حتما یک لیوان آب میل کرد.

 

نوشابه‌های گازدار

مقدار قند بالا در نوشابه‌های گازدار موجب کاهش آب بدن می‌شود. شکر سطح گلوکز و فشار اسموزی خون را بالا می‌برد که مانع از ورود آب به سلول‌ها خواهد بود.

 

آب

آب نوشیدنی اصلی برای تامین رطوبت بدن است زیرا حاوی املاح ضروری برای بدن است. به‌طوری طبیعی بدن روزانه به حدود 5/1 لیتر آب نیاز دارد و بهتر است پیش از احساس تشنگی آب نوشیده شود زیرا تشنگی علامت کمبود آب بدن خواهد بود.

 

شیر

براساس مطالعه‌ای که سال 2019 در دانشگاه سنت‌اندروز اسکاتلند نشان می‌دهد که شیر بیشترین خاصیت رطوبت‌رسانی را در بین انواع نوشیدنی‌ها دارد. سدیم و پتاسیم موجود در آن باعث کاهش تولید ادرار می‌شود و به حفظ آب در اندام‌ها کمک می‌کند.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Top Santé.fr

بهترین نوشیدنی‌های پاییزی برای تقویت ایمنی و گرم شدن بدن 

چرا در دوران پراسترس کرونا به ویتامین C بیشتری نیاز داریم؟​​​
سالم‌ترین خوراکی‌ها برای کمک به افزایش وزن​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو