4 پرسش رایج‌ درباره گیاهخواری
18 آبان 1399 ساعت: 11:8



گیاهخواری، یکی از رژیم‌های غذایی است که برخی افراد به‌دلیل عدم‌تمایل به مصرف گوشت یا باورهایی مانند حفاظت از محیط زیست، پیرو‌ آن هستند. بررسی‌های مختلفی در مورد این رژیم غذایی نشان می‌دهد که می‌تواند در پیشگیری از برخی بیماری‌ها نظیر سرطان‌های دستگاه گوارشی موثر باشد. 

اما پیش از اقدام به رژیم گیاهخواری، بهتر است بیشتر با این سبک از تغذیه ‌آشنا شویم. در ادامه این مطلب به 4 پرسش رایج درباره آن پرداخته و به نکاتی اشاره کرده ایم که عبارتند از: 

 

1. در این رژیم غذایی چه خوراکی‌هایی می‌توان مصرف کرد؟

در رژیم گیاهخواری از گوشت قرمز، ماهی و ماکیان پرهیز می‌شود. البته بعضی از افراد لبنیات، عسل، تخم‌مرغ و به‌عبارتی کلیه فرآورده‌های حیوانی را هم نمی‌خورند که به این رژیم غذایی "گیاهخواری مطلق" اطلاق می‌شود. البته گیاهخواری الزاما به‌معنای خوردن سالاد نیست؛ انواع میوه‌ها و سبزیجات، حبوبات، دانه‌ها، غلات، آجیل، توفو، فرآورده‌های سویا و... اساس این سبک تغذیه هستند.

 

2. آیا فرد در معرض کمبودهای تغذیه ای است؟

مهم‌ترین دغدغه در مورد رژیم گیاهخواری به‌خصوص گیاهخواری مطلق، کمبود ریزمغذی‌هاست. در واقع، این افراد باید به تامین ویتامینB12 که به‌ندرت در منابع گیاهی وجود دارد و همچنین ید که اساسا در ماهی و میگو یافت می‌شود، توجه کنند و نیاز بدن شان را از طریق مکمل‌ها جبران کنند. در صورتی که رژیم گیاهخواری طبق اصول صحیح باشد و فرآورده‌هایی مانند لبنیات و تخم‌مرغ مصرف شود، معمولا نگرانی در مورد کمبود پروتئین، کلسیم و آهن وجود ندارد. هرچند بهتر است تحت‌نظر متخصص تغذیه رژیم را دنبال کرد و آزمایش های دوره‌ای انجام داد.

 

3. گیاهخواری باعث کاهش وزن می‌شود؟

رژیم گیاهخواری در کاهش وزن نقش دارد زیرا معمولا نسبتا به سبک معمول غذایی، کالری کمتری دارد. همچنین در این سبک از غذا خوردن، از خوراکی‌های فرآوری‌شده پرهیز می‌شود که به‌دلیل چربی‌های اشباع عامل مهمی در بروز چاقی هستند. البته این تاثیر در لاغری فقط زمانی قابل انتظار است که گیاهخواری کاملا صحیح و اصولی باشد؛ در غیر این صورت گرسنگی‌های مداوم می‌تواند عامل ریزه‌خوری و نوسان وزن شود.

 

4. کودکان می‌توانند رژیم گیاهخواری داشته‌ باشند؟

متخصصان تغذیه تاکید دارند که گیاهخواری برای کودکان سبک مناسبی نیست زیرا آنها در سنین رشد، نیازهای غذایی متفاوتی نسبت به بزرگسالان شان دارند. بین 6 تا 12 ماهگی، دریافت انرژی زیاد است و خوراکی‌های گیاهی پاسخگوی نیاز بدن کودک برای تامین اسیدهای آمینه، ویتامینB12، آهن و کلسیم مورد نیاز بدن نیستند که منجر به تاخیر در رشد، سوء تغذیه و راشیتیسم خواهد شد.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Top Santé.fr

در پاییز گوشت مرغ بخورید! 

زنجبیل را وارد برنامه غذایی روزانه تان کنید!​​​
در روز 2 عدد کیوی بخورید!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو