7 دانه خوراکی که بهتر است روزانه مصرف کنید!
5 آبان 1399 ساعت: 10:8



دانه‌َها حاوی مواد مغذی ضروری بوده و برای سلامت بدن مفیدند. اگر به دنبال یک جایگزین سالم برای میان وعده‌های خود هستید، توصیه می‌کنیم 7 دانه‌ای را که در این مقاله از آن نام برده می‌شود به برنامه روزانه تان اضافه کنید.

دانه‌ها سرشار از فیبر، پروتئین، آنتی اکسیدان و چربی‌های مفید هستند و مصرف شان ساده است. این دانه ها عبارتند از: 

 

1. دانه آفتابگردان

دانه آفتاب گردان منبع عالی فولات و ویتامین B است که از سیستم ایمنی بدن محافظت می‌کند. همچنین، حاوی ویتامین E است که آنتی اکسیدان موثر در پیشگیری از سرطان به حساب می‌آید. می‌توانید آنها را به تنهایی میل کرده یا به سالاد و دسرتان اضافه کنید. اما مراقب باشید و در این کار زیاده روی نکنید، مخصوصا اگر دانه‌ها شور هستند.

 

2. دانه کنجد

این دانه غنی از آنتی اکسیدان، پروتئین، روی، کلسیم و بسیاری از ویتامین‌هاست. می‌توانید آنها را با مخلوط کردن آب لیمو، نمک، فلفل و کمی روغن زیتون در سس سالادتان استفاده کنید.

 

3. دانه کدو تنبل

دانه کدو تنبل منبع خوبی از آهن، روی، ویتامین B ، منیزیم، پروتئین و همچنین اسیدهای آمینه خاصی است که می‌تواند سطح اضطراب را کاهش دهد. آنها به عنوان بخشی از یک رژیم گیاهخواری و برای افرادی که کلسترول بد دارند، عالی محسوب می‌شود. بنابراین، می‌توانید دانه کدو را به سالاد، سوپ و مخلوط دانه‌های تان اضافه کنید.

 

4. دانه کنف

مواد مغذی (امگا 3 و امگا 6) موجود در دانه کنف به سلامت پوست و مو کمک می‌کند. آنها همچنین حاوی مقدار قابل توجهی فیبرند که برای سیستم گوارش و سلامت قلب و عروق مفید است. دانه کنف غنی از فیتواسترول است که یک ترکیب گیاهی ضد کلسترول به حساب می‌آید. بنابراین، می‌توانید از این دانه در ماست و اسموتی‌های خود بریزید و نوش جان کنید.

 

5. دانه کتان

دانه کتان یک منبع عالی از فیبر است که به تثبیت سطح قند خون کمک کرده و باعث می‌شود برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید. این دانه حاوی امگا 3 بوده که برای سلامت مغز و چشم مفید است و بویژه خطر تخریب ماکولا را کاهش می‌دهد. طبق مطالعات منتشر شده در مجله  Best Health ، دانه های کتان از ابتلا به برخی سرطان‌ها جلوگیری می‌کند. البته توصیه می شود که قبل از مصرف و مخلوط کردن آنها در شیرینی‌ها، اسموتی‌ها و ماست، حتما دانه کتان را خرد کنید.

 

6. زیره سیاه

زیره سیاه خواص ضدمیکروبی بسیاری دارد و به همین دلیل در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اثرات آرامش بخش و گشادکننده عروق آن باعث شده در مورد تاثیر آن بر بهبودی آسم و فشار خون بالا تحقیقاتی انجام شود. جالب است بدانید که تیموکینون ترکیب فعال زیره سیاه است که از سلول‌های عصبی محافظت می‌کند.

 

7. دانه چیا

دانه چیا غذای سنتی مردم آمریکای مرکزی و جنوبی است. این ماده غذایی به دلیل فیبر، امگا 3 و امگا 6 سطح چربی را در خون در حد متعادل نگه می‌دارد و مناسب افرادی است که دچار عدم تحمل به گلوتن هستند.

 

ترجمه: سمیه مقصودعلی 

منبع: santemagazine.fr

زنجبیل را وارد برنامه غذایی روزانه تان کنید! 

5 فایده دانه چیا​​​
در روز 2 عدد کیوی بخورید!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو