پاپ‌کورن؛ میان وعده ای سیرکننده و مغذی
3 آبان 1399 ساعت: 11:8



پاپ‌کورن یکی از فرآورده‌های ذرت است که در خانواده غلات جای می گیرد و ارزش تغذیه ای فراوانی دارد. این خوراکی حتی بیشتر از سیب‌زمینی تاثیر سیرکنندگی دارد و جزء تنقلات سالم محسوب می‌شود. اما بعضی افراد به‌دلیل نگرانی از افزایش وزن، چندان تمایلی به خوردن آن ندارند. البته شناخت ارزش تغذیه ای این خوراکی در کنار روش صحیح تهیه اش باعث می‌شود تا با خیال راحت تر میل شود.

زمانی که دانه‌های ذرت در معرض حرارت قرار می‌گیرند، آب و نشاسته بسیار گرم می‌شوند و حالت اسفنجی پیدا می‌کنند. پاپ‌کورن همانند دانه‌های ذرت منبع غنی فیبرهای غذایی، کربوهیدرات ها و پروتئین‌هاست. از نظر ویتامین‌ها نیز سرشار از ویتامین‌های B1،B3،B6 وE، همچنین مواد معدنی نظیر آهن، منیزیم، منگنز، روی و مس است. مطالعات نشان می‌دهد که ذرت نسبت به گندم و برنج آنتی‌اکسیدان (از جمله ترکیبات فنولیک) بیشتری دارد که از سلول‌های بدن محافظت می‌کنند. خوشبختانه طی روند حرارت ‌دادن ذرت، این ترکیبات تغییر نمی‌کنند. 

 

4 فایده پاپ کورن 

1. تسهیل در گوارش؛ پاپ‌کورن سرشار از فیبرهای غذایی (15 گرم فیبر در هر 100 گرم) است که عملکرد روده‌ها را تنظیم می‌کند. فیبرها سلامت سیستم گوارش را تسهیل می‌کنند و در بهبود بسیاری از مشکلات نظیر یبوست نقش دارند. 

 

2. کاهش کلسترول خون؛ مطالعات نشان می‌دهند که فیبرها در کاهش سطح کلسترول خون نیز موثر هستند. براساس یکی از پژوهش‌ها در نشریه British Medical Journal، فیبرها در کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی مانند تصلب شریان نقش دارند. 

 

3. کاهش قند خون؛ فیبر فراوان پاپ‌کورن در کاهش و تنظیم قند خون نیز نقش دارد. در واقع، ثابت شده که فیبرها خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهند و علاوه بر این، توانایی عملکرد صحیح انسولین در بدن را بهبود می‌بخشند.

 

4. کاهش وزن؛ یک فنجان پاپ‌کورن 30 کیلوکالری انرژی دارد که حدود یک پنجم همین مقدار چیپس است. باز هم باید به تاثیر فیبرهای پاپ‌کورن اشاره کرد که مانع از تولید گرلین؛ هورمون گرسنگی می‌شوند. این ویژگی باعث می‌شود تا پاپ‌کورن میان‌وعده سالم برای افراد طی دوران رژیم لاغری باشد. البته تمام این فواید، زمانی قابل تصور است که پاپ‌کورن به‌تنهایی میل شود و فاقد افزودنی‌هایی مانند نمک، شکر، روغن زیاد یا پنیر باشد. 

 

بهترین روش تهیه پاپ‌کورن

  • دو قاشق روغن را در قابلمه‌ای روی حرارت متوسط گرم کنید.
  • زمانی که روغن کاملا گرم شد، نصف فنجان ذرت را درون روغن بریزید و درب قابلمه را ببندید.
  • در این هنگام ذرت‌ها شروع به ترکیدن می‌کنند که نشان‌دهنده آماده ‌شدن پاپ‌کورن است. 
  • برای افزودن چاشنی هم زیاده‌روی نکرده و حتی بهتر است از چاشنی‌هایی مانند آویشن یا فلفل به‌جای نمک و شکر استفاده کنید. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Ameliore ta santé.fr

 کودکان نباید در مصرف نودل زیاده‌روی کنند!

اهمیت خوردن هویج در روزهای کرونایی​​​
مافین سیب و دارچین؛ مغذی‌ترین دسر پاییزی​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو