آیا آزمایش کووید-19 ممکن است خطا داشته باشد؟
1 آبان 1399 ساعت: 12:8



احساس بی‌حالی می‌کنید و از آنجایی که شنیده‌اید هر علائمی می‌تواند نشانه ویروس کرونا باشد، آزمایش کرونا را انجام می‌دهید. با کمال تعجب، نتیجه آزمایش منفی می‌شود. 
منفی! اما احساس بد و ناخوشایندی دارم! آیا ممکن است آزمایش اشتباه شده باشد؟ بله،  ممکن است.

آزمایشات کووید-19 چه یک آزمایش آنتی ژن فوری و چه یک آزمایش PCR در آزمایشگاه باشد، از نظر نحوه بررسی دقیق هستند(اگر آزمایش نشان دهد که شما مبتلا به کرونا هستید، به احتمال زیاد آزمایش بعدی را انجام می‌دهید)، اما در بعضی مواقع به ویژه آزمایشات آنتی‌ژن فوری ممکن است نتایج منفی، نادرست باشند. یعنی اگر نتیجه منفی باشد، احتمال ابتلای فرد  به کووید- 19 وجود دارد. اگر یک نتیجه منفی کاذب بگیرید، می‌توانید در حالی که فکر می‌کنید کاملاً سالم هستید، آن را به دیگران منتقل کنید.

به چند دلیل ممکن است نتیجه آزمایش منفی کاذب شود:

1 - قبل از اینکه ذرات ویروس مجاری بینی برای تشخیص به حد کافی جمع شود، فرد آزمایش می‌شود. به طور کلی، بیشتر افرادی که به ویروس SARS-CoV-2 آلوده شده‌اند تا چند روز (یا حتی یک هفته) پس از عفونت، نتیجه آزمایش مثبت نخواهد شد.
2 -  آزمایش سواب به درستی انجام نشده باشد و بنابراین به اندازه کافی ترشحات مجاری بینی جمع نشده تا نتیجه دقیق حاصل شود.
3 - نمونه‌ای که با سواب یا بزاق دهان انجام شده، آلوده باشد.
4 - سواب قبل از آنالیز در دمای مناسب نگهداری نشده باشد.
5 - مواد شیمیایی استفاده شده در این آزمایش به درستی عمل نکند.

به نظر می‌رسد که زمان در این آزمایش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد. با مشاهده متداول‌ترین نوع آزمایش کووید-19 (آزمایش PCR )، که معمولاً با سواب انجام می‌شود، محققان دریافتند که این آزمایش می‌تواند نتیجه منفی کاذب را در 4 روز اول ابتلا به عفونت تا 67درصد زمان نشان دهد.
بسیار خوب، همه این موارد یعنی چه؟ اولا، اگر از یک آزمایش فوری آنتی‌ژن نتیجه منفی گرفتید، نتیجه آزمایش PCR را در نظر داشته باشید، زیرا در تشخیص ویروس دقیق‌تر است. دوم اینکه، اگر احساس بیماری می‌کنید، بدون توجه به نتایج آزمایش، باید مانند فرد مبتلا به ویروس کرونا رفتار کنید.

این بدان معنی است که 10 روز در خانه خود را قرنطینه کنید و اگر با افراد دیگر زندگی می‌کنید، در خانه ماسک بزنید و تا آنجا که ممکن است از دیگران دور باشید و در صورت امکان در یک اتاق جداگانه بمانید و با پزشک خود تماس بگیرید تا علائم خود را گزارش دهید و از راهنمایی‌های او بهره‌مند شوید و بدانید چه کاری باید انجام دهید.

اگر آزمایش را دریافت کرده‌اید و در معرض فرد مبتلا قرار دارید، اما علائمی ندارید، نباید نتیجه آزمایش را منفی فرض کنید یعنی می‌توانید به زندگی عادی برگردید ولی در عوض، باید تا چند روز مجدداً آزمایش شوید(با سواب PCR، به خصوص اگر علائم آن در شما ایجاد شود) که باید 14 روز قرنطینه شوید. از سویی دیگر، اگر بدون دلیل خاصی جواب آزمایشی منفی را دریافت کرده‌اید، احتمالاً ادامه کار در حین انجام اقدامات احتیاطی معمول می‌تواند بی‌خطر باشد:

ماسک بزنید، فاصله اجتماعی را رعایت کنید و مرتباً دست‌های خود را بشویید.

مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع: WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو