مافین سیب و دارچین؛ مغذی‌ترین دسر پاییزی
30 مهر 1399 ساعت: 09:7



دسرها همیشه جزو پُرطرفدارترین انواع خوراکی‌ها در روزهای سرد سال بوده‌اند. شیرینی دسرها در کنار ادویه‌هایی مانند دارچین، جوز هندی یا وانیلی که در آنها به‌کار می‌رود، باعث افزایش سوخت‌وساز بدن می‌شود و همین مساله حس خوشایند گرمای ناشی از خوردن دسرها را به افراد مختلف می‌دهد.

یکی از سالم‌ترین و مغذی‌ترین دسرهای پاییزی، مافین سیب و دارچین است که در ادامه با طرز تهیه و خواص آن بیشتر آشنا خواهیم شد. 

 

مواد لازم 

  • آرد چندمنظوره 2 پیمانه 
  • پودر دارچین 2 قاشق چای‌خوری 
  • بیکینگ پودر 2 قاشق چای‌خوری 
  • تخم‌مرغ 2 عدد 
  • نمک یک‌هشتم قاشق چای‌خوری 
  • شیر سه‌چهارم پیمانه 
  • شکر قهوه‌ای خشک سه‌چهارم پیمانه 
  • پودر وانیل یک‌چهارم قاشق چای‌خوری یا عصاره وانیل 2 قاشق چای‌خوری 
  • کره آب‌شده نصف پیمانه 
  • سیب زرد پوست‌کنده و خردشده 2 پیمانه 
  • شکر سفید 2 قاشق غذاخوری 

 

طرز تهیه 

  1. ابتدا فِر را با دمای 170 درجه سانتی‌گراد روشن کنید و 12 عدد قالب مافین کاغذی روغنی را کنار بگذارید. 
  2. آرد، پودر دارچین، بیکینگ پودر و نمک را در ظرف گودی با همدیگر 2 مرتبه الک کنید. 
  3. تخم‌مرغ‌ها را همراه با شیر، شکر قهوه‌ای و وانیل داخل ظرف گودی بریزید و آنها را با دور متوسط همزن به اندازه‌ای هم بزنید که شکر در شیر و تخم‌مرغ حل شود. 
  4. ترکیب شیر و تخم‌مرغ را داخل کاسه آرد بریزید و همه مواد را با یکدیگر ترکیب کنید. 
  5. بعد از ترکیب شدن مواد خشک و تر، کره آب‌شده را هم به سایر مواد اضافه کنید و با کمک لیسک به‌صورت دَوَرانی همه مواد را هم بزنید تا ترکیب یکنواختی پیدا کنند. 
  6. حالا سیب‌های خردشده را به باقی مواد داخل ظرف بیفزایید و یک‌بار دیگر مایه مافین را هم بزنید تا تکه‌های سیب هم به‌طور یکنواخت در تمام مواد ترکیب شوند. 
  7. حدود یک‌سوم تا نصف قالب‌ها را با مایه مافین پُر کنید و روی تمام مافین‌ها مقداری شکر سفید بریزید. 
  8. قالب‌های مافین را روی سینی فِر قرار دهید و سینی فِر را به مدت 20 دقیقه در طبقه وسط فِر بگذارید. 
  9. بعد از 20 دقیقه، یک خلال دندان داخل مافین‌ها فرو کنید و اگر خلال‌دندان کاملا تمیز بیرون آمد، یعنی مافین شما آماده سِرو شده است. 

 

ارزش تغذیه‌ای مافین ها

هر عدد از این مافین‌ها حدود 220 کیلوکالری انرژی به بدن می‌رسانند و حاوی ریزمغذی‌های زیر هستند؛ پروتئین 4.4 گرم، کربوهیدرات 33 گرم، فیبر 2.7 گرم، قند 17.1 گرم، چربی 8.6 گرم، ویتامین A 301 واحد بین‌المللی، ویتامین C 1.1 میلی‌گرم، فولات 5.6 میکروگرم، ‌کلسیم، 64.2 میلی‌گرم، آهن 3 میلی‌گرم، منیزیم 4.4 میلی‌گرم، پتاسیم 88.9 میلی‌گرم و سدیم 252.6 میلی‌گرم. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: Eating Well

چطور اسموتی مناسب لاغری تهیه کنیم؟ 

چطور با مصرف پروبیوتیک‌ها می‌توان وزن کم کرد؟​​​
6 منبع ویتامینA برای تقویت سیستم ایمنی در روزهای کرونایی​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو