ماسک برای همه
30 مهر 1399 ساعت: 07:7



انتشار بیشتر کرونا در فصول سرد سال به طور علمی ثابت شد. 


نیمه کره شمالی زمین و کشور به سمت فصول سرد سال در حرکت است. ویروس کوید-19 هم مانور می‌دهد و قربانی می‌گیرد. 

بر اساس پژوهشی جدید ذرات حاوی ویروس کرونا در هوای سرد از ثبات و پایداری بیشتری برخوردار هستند و راحت تر منتقل می شوند و لذا در فصل سرما احتمال ابتلا به این بیماری موذی افزایش می‌یابد.


یک راه مهم برای شیوع ویروس کرونا در فصل زمستان انتشار ذرات تنفسی شکل گرفته بر اثر سرفه یا عطسه است. این ذرات در فصل سرما استواری و پایداری بیشتری دارند و به علت سکون هوا بیشتر در فضای آزاد و حتی بسته باقی می‌مانند.


یک خطر نگران کننده دیگر تکثیر گسترده تر پروتئین های نوکلئوکپسید ویروس کرونا در زمستان است   و نتیجه این امر احتمال بیشتر ابتلا به کرونا خواهد بود.

به تازگی فیلم کوتاهی در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود. این فیلم شبیه سازی پخش ویروس کرونا در فضاهاى داخلی و محیط هاى سر بسته با استفاده از ابر رایانه‌ها، را نشان می‌دهد.

 

 شبیه سازی ابر رایانه ژاپنى از تاثیر مثبت رطوبت در کاهش میزان سرایت کرونا ویروس در محیط هاى داخلى منازل و فضاهاى سرپوشیده در ماههاى سرد زمستان حکایت دارد.

 

بر اساس مطالعه منتشر شده در روز سه شنبه ١۴ اکتبر توسط غول تحقیقاتی Riken و دانشگاه Kobe ، استفاده از مرطوب کننده های هوا ممکن است به محدود کردن عفونت ها در زمان هایی که امکان تهویه هوای فضای داخلی منازل و محیط های سربسته از طریق پنجره وجود ندارد، کمک کند. انالیز داده ها نشان می دهد که رطوبت هوا کمتر از ٣٠ درصد منجر به افزایش بیش از دو برابری میزان ذرات آئروسل در مقایسه با رطوبت ۶٠ درصدی یا بالاتر می شود.

 

استفاده از ماسک هم احتمال ابتلا به کرونا‌ویروس را کم می‌کند و هم در صورت ابتلا احتمالا باعث ابتلا به فرم خفیف‌تر کروناویروس می‌شود.

 

استفاده از ماسک نه تنها باعث کاهش میزان ابتلا و انتقال کروناویروس می‌شود بلکه در صورت ابتلا نیز، کسانی‌که از ماسک استفاده می‌کنند چون با میزان کمتری کروناویروس آلوده می‌شوند احتمالا دچار فرم ضعیف‌تر بیماری می‌شوند.

 

توضیح: ماسک‌های N95 بدون فیلتر بهترین ماسک برای حفاظت شخصی و عدم انتقال به دیگران در برابر کروناویروس هستند. در صورت عدم دسترسی به ماسک N95 بدون فیلتر، از ماسک جراحی استفاده کنید. در صورت عدم دسترسی به ماسک‌های N95 بدون فیلتر و ماسک جراحی، ماسک‌های پارچه‌ای سه لایه انتخاب حداقلی برای حفاظت از کروناویروس است.

 

یادتان باشد که هیچ ماسک و‌ وسیله حفاظتی، نمی‌تواند احتمال انتقال کروناویروس را صفر کند پس پرهیز از تجمعات غیرضروری و رعایت فاصله اجتماعی و شستشوی مرتب دستها را فراموش نکنید.

 

دکتر فاطمه خالقی

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو