5 اشتباه در مورد مصرف گوشتl
27 مهر 1399 ساعت: 10:7



در حالی که تعداد آمریکایی‌هایی که گوشت را کاملاً از رژیم غذایی خود حذف کرده‌اند، بسیار اندک هستند اما بسیاری از افراد (از جمله خود من!) سعی دارند پروتئین‌های گیاهی را جایگزین حداقل میزان گوشت‌های مصرفی خود کنند.
خوردن گیاهان بیشتر یک کار عالی و مفید برای حفظ سلامتی و محیط‌زیست است. داون جکسون بلاتنر، RDN، نویسنده کتاب رژیم متغیر می‌گوید: صرفا با کم خوردن گوشت، فواید سلامتی تضمین نمی‌شود و مردم ممکن است چنین اشتباهات رایجی را با مصرف نکردن گوشت مرتکب شوند:

- اشتباه شماره 1‌: جایگزین کردن گوشت با سایر منابع پروتئینی

هنگامی که موادغذایی را از رژیم خود حذف می‌کنید، مواد مغذی  مورد نیازتان را از آن ماده غذایی حذف می‌کنید. گوشت منبع غنی پروتئین است و همچنین مواد مغذی مانند آهن و ویتامین‌های گروه B را نیز داراست. بلاتنر توصیه می‌کند منابع پروتئینی مانند لوبیا و عدس، سویا، کره مغزها و مغزها، دانه ها و کره دانه‌ها و غلات سبوس‌دار مانند بلغور جو دوسر، کینوا و نان‌های جوانه زده را مصرف کنید.

- اشتباه شماره 2: گوشت‌های مصنوعی فرآوری شده

در انتخاب همبرگرهای گیاهی، سوسیس و چرخ کرده این مواد نسبت به گذشته انتخاب‌های بیشتری وجود دارد و به نظر می‌رسد که انتخاب‌های مناسبی نباشند. بلاتنر می‌گوید اما گوشت‌های مصنوعی نیز به شدت فرآوری شده‌اند و افزود: «غذاهای با فرآیند بیشتر مانند گوشت‌های مصنوعی همچنین حاوی موادی هستند که مواد مغدی ندارند و دارای مواد نگهدارنده و رنگ هستند. به نظر شما آیا گزینه‌های مصنوعی گوشت واقعا سالم هستند؟

- اشتباه شماره 3: مصرف زیاد پنیر 

مصرف پنیر شیوه‌ای آسان برای دریافت پروتئین از رژیم غذایی فاقد گوشت است اما در نتیجه می‌تواند مقدار زیادی چربی حیوانی اشباع شده را به رژیم غذایی اضافه کند. بلاتنر توصیه می‌کند بیشتر پروتئین خود را از منابع گیاهی تهیه کنید و از پنیر برای عطر و طعم غذا استفاده کنید، سپس در برخی غذاها خوراکی‌هایی مانند حمص، گوآکامولی و سس‌های مغزدار درست شده با بادام هندی را جایگزین کنید.

- اشتباه شماره 4: مصرف «کربوهیدرات» بسیار زیاد 

قبل از خوردن غذا نگاهی به بشقاب خود بیندازید. آیا بیشتر رنگ آن برنز است یا بژ؟ بلاتنر می‌گوید: «رنگ نشانگر آسان و قابل اعتماد برای یک وعده غذایی سالم است. تنوع رنگی بیشتر به معنای مواد شیمیایی گیاهی یا ترکیبات مغدی گیاهی است که دریافت می‌کنید.» اطمینان حاصل کنید که در وعده‌های غذایی مقدار زیادی میوه و سبزیجات رنگارنگ باشد و هنگامی که از «کربوهیدرات بژ» مانند ماکارونی، نان و مواد بسته‌بندی استفاده می‌کنید، لیست غلات سبوس‌دار را انتخاب کنید تا فیبر و مواد مغذی بیشتری را دریافت کنید.

- اشتباه شماره 5: مصرف سبزیجات

* هدف از خوردن بیشتر گیاهان، خوردن گیاهان متنوعی است اما این اتفاق همیشه نمی‌افتد. بلاتنر چند ترفند را برای آن ارائه می‌کند:

* یک وعده غذایی سبز درست کنید: «مهم نیست که چه می‌خورید، یک مشت خوراکی سبز در بشقاب یا کاسه خود بریزید و سپس غذای خود را به آن اضافه کنید. برای همه مواد، از لازانیا گرفته تا ماکارونی این کار را می‌توانید انجام دهید.»
 
* 50-50 مخلوط کنید. هنگامی که ماکارونی یا برنج می‌خورید، نیمی از بشقاب را کدو سبز رنده شده، کدو تنبل کره‌ای رنده شده، هویج رنده شده، کدو اسپاگتی مثل برنج وگل کلم و یا برنج و کلم بروکلی یا سایر سبزیجات خوراکی را اضافه کنید.

* سالاد گل کلم را اضافه کنید. یک مخلوط سالاد کلم (به طور معمول کلم قرمز و سبز خرد شده به همراه هویج) را از قبل تهیه کنید و سپس آن را در هر سالاد، به صورت سرخ کرده یا بسته‌بندی شده بریزید تا دوز اضافی سبزیجات را دریافت کنید.

مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع: WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو