روش‌هایی برای یخ‌زدایی
23 مهر 1399 ساعت: 21:7



یکی از مناسب‌ترین روش‌های نگهداری مواد غذایی مازاد بر مصرف، منجمد کردن یا فریز کردن آنهاست.
یکی از مناسب‌ترین روش‌های نگهداری مواد غذایی مازاد بر مصرف، منجمد کردن یا فریز کردن آنهاست. در این روش مواد غذایی تازه پس از شستشو و خورد کردن، در ظروف یا کیسه‌های پلاستیکی مقاوم و بدون منفذ قرار می‌دهند و سپس آن را به داخل فریزر برای انجماد سریع منتقل می‌کنند. دمای انجماد تاثیر زیادی بر حفظ یا از دست دادن ارزش غذایی دارد.
مناسب‌ترین دما برای انجماد ماده غذایی از 18- تا 21- درجه سانتیگراد است. در این دما ماده غذایی به سرعت منجمد شده و کیفیت آن حفظ می‌شود.در صورتی که دمای انجماد مناسب نباشد و زمان طولانی شود، در نتیجه پاره شدن دیواره سلولی، فرصت برای خروج آب و مواد مغذی درون سلولی فراهم شده و کریستال‌های بزرگ یخ در ماده غذایی ایجاد می‌شود که در صورت صحیح نبودن عمل رفع انجماد، ارزش غذایی ماده غذایی به شدت کاهش پیدا می‌کند.

1- غذا را نباید روی پیشخوان آشپزخانه بگذارید تا ذوب شود.

یک بسته سینه مرغ را از فریزر بیرون آورده و روی پیشخوان می‌گذارید تا ذوب شود. تا زمانی که از کار برگردید، ذوب شده و آماده پخت خواهد بود. هوشمندانه به نظر می‌رسد اما باز هم مبتنی بر سلامت نیست. هر غذایی که منجمد باشد مانند گوشت خام یا پخته، گوشت مرغ را باید در دمای مناسب ذوب کرد. وقتی غذای منجمد بیش از 40 درجه گرم می‌شود یا بیش از 2 ساعت در دمای اتاق قرار می‌گیرد، مضر است و باکتری‌ها به سرعت در آن تکثیر می‌شود.

2- باید یکدست ذوب شود.

اغلب قسمت‌های بیرونی مواد غذایی منجمد، زودتر از مرکز آن ذوب می‌شود. این بدان معناست که بیشتر در خطر تجمع باکتری هستند، حتی اگر قسمت‌های دیگر هنوز یخ زده باشد.

3- باید در یخچال ذوب شود.

با این شیوه بیشتر طول می‌کشد اما یخچال و فریزر مطمئن‌ترین مکان برای اطمینان از سالم ماندن مواد غذایی در دمای 40 درجه یا پایین‌تر از آن در هنگام یخ‌زدایی است. گوشت چرخ کرده یا سینه مرغ را یک روز کامل در یخچال قرار دهید. تکه‌های بزرگتر بوقلمون یخ زده برای ذوب شدن به 24 ساعت زمان نیاز دارد. از قفسه پایین یخچال استفاده کنید تا هیچ ماده غذایی با ماده غذایی دیگر در تماس نباشد.

4- باید انعطاف‌پذیر باشید.

داخل یخچال زمان می‌برد اما اگر برنامه غذایی تغییر کند، وقت شما را نیز می‌گیرد. گوشت چرخ کرده، گوشت خورشتی، مرغ و غذاهای دریایی یکی دو روز قبل از طبخ در یخچال بگذارید. تکه‌های گوشت قرمز مانند استیک و گوشت خورشتی 3 تا 5 روز طول می‌کشد. با استفاده از هر روش یخ‌زدایی ایمن دیگری، باید پس از آن سریعاً آن را بپزید. اگر هنوز یخ زده است و نمی‌خواهید آن را بپزید، می‌توانید آن را برای یک روز دیگر در فریزر قرار دهید.

5- دمای یخچال را کنترل کنید.

در هر درجه فرق می‌کند، اطمینان حاصل کنید که یخچال روی 40 درجه فارینهایت و فریزر روی 0 درجه سانتیگراد تنظیم شده باشد.

6- در آب داغ قرار ندهید.

سریع‌تر ذوب شدن، همیشه ایمن‌تر نیست. آب گرم غذا را به سرعت ذوب می‌کند اما دما را از آن درجه حساس 40 درجه بالا می‌برد و نه تنها باکتری‌ها شروع به رشد می‌کنند، بلکه گوشت قبل از اینکه بپزید، کمی در آب داغ خواهد پخت.

7- در آب سرد قرار دهید. 

این روش سریع‌تر از یخ‌زدایی داخل یخچال است اما کمی بیشتر زمان می‌برد. سینک ظرفشویی یا یک سطل کوچک را با آب سرد پر کنید. اگر گوشت بسته بندی است، ممکن است آب مستقیم وارد بسته شود. اگر اینطور است، آن را در یک کیسه فریزر دیگر قرار دهید تا هیچ آبی داخل آن نشود. محکم گره بزنید و هر 30 دقیقه آب آن را عوض کنید. در عرض یک ساعت می‌توانید یک کیلو گوشت را ذوب کنید. اگر هر بسته‌ای را به این طریق ذوب کنید، باید آن را فوراً بپزید.

8- نباید در جای گرم بسته را ذوب کرد.

فکر می‌کنید می‌توانید بوقلمون را در ماشین ظرفشویی ذوب کنید اما باعث مسمومیت غذایی می‌شود. غذا را در ماشین ظرفشویی یا انباری، زیرزمین یا در ایوان خانه ذوب نکنید، هر چقدر هم که هوای بیرون سرد باشد.

9- باید در مایکروویو بپزید.

بله، دکمه یخ‌زدایی مایکروویو را بزنید. گرچه ایمن است اما این روش بهترین راه نیست؛ زیرا غذا همیشه به طور یکنواخت ذوب نمی‌شود اما روش مناسبی است، مخصوصاً برای گوشت چرخ کرده. هر چیزی را که در مایکروویو ذوب می‌کنید، باید بلافاصله بپزید، حتی اگر قصد دارید آن را دوباره خنک کنید. به یاد داشته باشید که بسته‌ها را در یک ظرف مخصوص مایکروویو قرار دهید.

10- غذاهای یخ زده را در آرام پز نپزید.

زودپز برای این کار است اما آرام پز، غذا را به آرامی می‌پزد. از آرام پز برای ذوب کردن گوشت استفاده نکنید، زیرا گوشت به طور کامل نمی‌پزد. همچنین از زودپز برای پخت گوشت یا مرغ منجمد استفاده نکنید. گوشت قبل از اینکه کاملاً بپزد، ممکن است باکتری‌ها در آن رشد کند.

11- از زودپز استفاده کنید. 

زودپز غذاهای منجمد را به سرعت گرم می‌کند. در این قابلمه‌ها خطر رشد باکتریها وجود ندارد و پختن در این ظروف بی‌ضرر است.

12- باید بدون اینکه ذوب کنید، غذا را بپزید.

لازم نیست بسته‌های منجمد را ذوب کنید. اکثر گوشت‌های منجمد سریع‌تر و یکنواخت‌تر می‌پزند. اگر پخت سینه مرغ ذوب شده 30 دقیقه طول بکشد، پخت سینه منجمد به 45 دقیقه زمان نیاز دارد. همچنین لازم نیست سبزیجات منجمد را ذوب کنید، بلکه آنها را بلافاصله بپزید.

مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع: WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو