اهمیت خوردن هویج در روزهای کرونایی
23 مهر 1399 ساعت: 08:7



هویج یکی از صیفی‌های بسیار مغذی و پرخاصیت است که باید در روزهای سرد پاییزی و زمستانی بیشتر مصرف شود. مصرف هویج در این پاییز و زمستان کرونایی برای حفظ سلامت بدن اهمیت بیشتری دارد. 

اگر از اهمیت مصرف هویج در این روزهای کرونایی مطالب زیادی نمی‌دانید، بهتر است که ادامه این مطلب را بخوانید. 

 

تقویت سیستم ایمنی 

از جمله آنتی‌اکسیدان‌های ارزشمند برای تقویت سیستم دفاعی بدن می‌توان به ویتامین‌های A و C اشاره کرد. این ویتامین‌ها می‌توانند از طریق مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن باعث پیشگیری از سلول‌های ایمنی شوند و قدرت دفاعی بدن را بالاتر ببرند. هویج علاوه بر داشتن ویتامین‌های A و C، منبع خوبی برای دریافت ویتامین B6 هم محسوب می‌شود. از این‌رو، مصرف هویج باز هم برای تقویت سیستم دفاعی بدن اهمیت زیادی دارد. بهتر است بدانید که کمبود ویتامین B6 در بدن، یکی از دلایل اُفت عملکرد سیستم دفاعی خواهد بود. هویج می‌تواند در انواع سالادها، دورچین‌ها، سوپ‌ها و دسرهای پاییزی و زمستانی مورد استفاده قرار بگیرد.  

 

پیشگیری از نوسانات قند خون

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف روزانه هویج می‌تواند شدیدا باعث تنظیم قند خون یا پیشگیری از افزایش و نوسانات قند خون در بدن شود. به‌علاوه، مصرف منظم هویج می‌تواند تا حد قابل قبولی احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را هم کاهش دهد. زمانی که نوسانات قند خون در بدن کم می‌شوند یا از بین می‌روند، میزان التهاب بدن هم شدیدا کاهش پیدا می کند و سیستم ایمنی می‌تواند وظایفش را بهتر و بیشتر انجام دهد. از این‌رو، مصرف هویج نه‌تنها می‌تواند باعث پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 و افزایش قند خون شود بلکه می‌تواند از طریق تقویت سیستم ایمنی بدن در این روزهای کرونایی، احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. 

 

حفظ نرمی و انعطاف پوست

همان‌طور که گفته شد، هویج مقادیر قابل توجهی از ویتامین C و A را در خود جای داده است. از این‌رو مصرف روزانه هویج یا آب هویج در روزهای سرد پاییزی که پوست در معرض خشکی هوا قرار دارد، به همه شما توصیه می‌شود. مصرف روزانه هویج در روزهای سرد سال می‌تواند به تولید کلاژن در پوست کمک کند و باعث حفظ نرمی و انعطاف پوست شود. به‌علاوه، ویتامین C موجود در هویج به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی برای محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد عمل می‌کند. به همین دلیل هم توصیه می‌شود که در این روزهای سرد پاییزی، مصرف هویج یا آب هویج را به‌صورت روزانه در برنامه غذایی تان داشته باشید. 

 

محافظت از کبد 

محافظت هرچه بیشتر از کبد در روزهایی که بیشتر مردم جهان با کم‌تحرکی و رژیم‌های غذایی سرشار از چربی و شیرینی مواجه هستند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هویج یا آب هویج حاوی کاروتینوئیدهایی هستند که می‌توانند به حفظ سلامت کبد کمک کنند. تحقیقات فراوانی ثابت کرده‌اند که مصرف منظم و روزانه هویج در مواردی که کبد فرد به‌دلیل مشکلات تغذیه‌ای یا کم‌‌تحرکی با خطر چرب شدن مواجه است، می‌تواند التهابات کبدی را کاهش دهد و باعث بهبود شرایط کبد چرب شود. از این‌رو، حالا که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان بسیاری از ما مجبور به خانه‌نشینی و کم‌تحرکی هستیم، بسیار مهم است که با مصرف فراوان میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌های رنگی هم باعث پیشگیری از ابتلا به کبد چرب شویم، هم سیستم ایمنی بدن مان را تقویت کنیم و هم از شکل‌گیری التهابات شدید در بدن جلوگیری کنیم. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:Health Line

6 خوراکی پاییزی موثر برای پاکسازی بدن 

بهترین گیاهان برای افزایش انرژی و تمرکز در پاییز​​​
6 منبع ویتامینA برای تقویت سیستم ایمنی در روزهای کرونایی​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو