چرا باید مراقب چاقی دور شکم باشیم؟
22 مهر 1399 ساعت: 09:7



اغلب در مطالعات از شاخص توده بدنی (BMI) برای سنجش تناسب قد به وزن، میزان اضافه وزن و بررسی ارتباط بین چاقی و مرگ و میر استفاده می‌شود. امروزه، استفاده از تناسب قد و وزن یا BMI به عنوان شاخص چاقی مورد تردید قرار گرفته است زیرا این تناسب تفاوتی بین توده عضلانی و توده چربی نمی‌گذارد و محل چربی را در بدن در نظر نمی‌گیرد. این در حالی است که چاقی مرکزی و چربی شکمی با عوامل خطر کاردیومتابولیک در ارتباط است. متخصصان معتقدند اندازه دور کمر می‌تواند شاخص بهتر و معتبرتری برای سنجش امید به زندگی در انسان باشد.

در مقاله جدیدی که در British Medical Journal منتشر شد، محققان به منظور ارزیابی ارتباط بین شاخص‌های اندازه گیری چربی احشایی و خطر مرگ و میر ناشی از تمام علت های مرتبط با آن در جمعیت عمومی، بررسی‌هایی روی مطالعات موجود انجام دادند. در این بررسی‌ها محققان، 72 مطالعه انجام شده روی 2،528،297 شرکت کننده را که در آنها از شاخص‌های مختلفی به منظور اندازه گیری چربی شکم، اندازه دور کمر، دور باسن، دور ران، نسبت دور کمر به دور باسن و... استفاده شده بود، بررسی کردند تا تاثیر آنها بر میزان مرگ و میر را ارزیابی کنند.

 

نتایج بررسی‌ها، نشان داد افزایش 10 سانتی متری دور کمر با افزایش 11 درصدی خطر مرگ و میر ناشی از چاقی همراه است. خطر در زنان (12 درصد) نسبت به مردان (8 درصد) کمی بیشتر بود. به همین ترتیب، هر 1/0 افزایش نسبت دور کمر به لگن با 20 درصد خطر مرگ زودرس مرتبط و در این مورد نیز خطر برای زنان بیش از مردان بود. در مقابل افزایش چربی در ناحیه دور ران و دور باسن با کاهش خطر مرگ و میر همراه بود. طبق نتایج به دست آمده، افزایش 5 سانتی متری دور ران با کاهش خطر 18 درصدی و افزایش 10 سانتی متری دور باسن با کاهش 10 درصدی خطر مرگ و میر ناشی از چاقی همراه است.

 

به طور کل، به نظر می رسد اندازه گیری دور کمر و روش‌های دیگر بررسی میزان چربی شکمی در مقایسه با  BMI ، شاخص‌های بهتری برای اندازه گیری خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی یا مرگ و میر ناشی از چاقی هستند. در بسیاری از افراد حتی اگر شاخص توده بدن طبیعی تلقی شود، وجود چربی شکمی خطر بروز مشکلات متابولیکی را افزایش می‌دهید. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم با مراعات رژیم غذایی مراقب اندازه دور کمرتان باشید. تا حد ممکن از مصرف قندها، سرخ کردنی‌ها، مواد غذایی با شاخص گلایسمی بالا، نوشیدنی‌های غیرالکلی که باعث می‌شوند، اندازه معده بیشتر شود، پرهیز کنید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که فعالیت بدنی روزانه به ویژه بدن سازی ابزار خوبی به منظور مبارزه با چربی‌های شکمی است.

 

ترجمه: سمیه مقصودعلی 

منبع: lanutrition.fr

 6 خوراکی پاییزی موثر برای پاکسازی بدن

7 عامل چاقی که شاید کمتر شنیده‌اید!
4 دمنوش‌ برای آرامش سیستم تنفسی در دوران کرونا
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو