چطور با مصرف پروبیوتیک‌ها می‌توان وزن کم کرد؟
21 مهر 1399 ساعت: 10:7



این موضوع که فلور روده می‌تواند به کاهش یا افزایش وزن افراد کمک کند موضوعی به اثبات رسیده است اما آیا مصرف پروبیوتیک‌ها در این میان می‌تواند کمک کننده باشد؟ همه ما از اهمیت فلور روده بر سلامت بدن مان مطلع هستیم. آنها، باکتری‌های مفید یا مضری هستند که در تغییرات خلق و خو، بروز آلرژی یا تسکین آن، افزایش قدرت سیستم ایمنی و تبادلات در بدن نقش دارند. طبق بررسی‌های انجام شده حتی وزن انسان نیز به این باکتری‌ها وابسته است و فلور روده‌ای یک فرد چاق با فردی لاغر کاملا متفاوتند. اما چطور؟!

بر اساس بررسی‌ها، برخی باکتری‌ها می‌توانند سبب کاهش وزن شوند. از جمله این پروبیوتیک‌ها می‌توان به لاکتوباسیلوس اشاره کرد. نوعی باکتری اسید لاکتیک که مطالعات ژاپنی ثابت کرده اند، می‌تواند در کاهش چربی شکم و دور کمر موثر باشد. البته این پروبیوتیک به صورت مکمل در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. برخی از انواع آن صرفا جهت کاهش وزن و برخی به منظور تسکین روده تحریک پذیر تجویز می‌شود. پس قبل از اقدام به خرید آن حتما با یک متخصص تغذیه در مورد نوع آن مشورت کنید. 

 

از نظر علمی ثابت شده است که لاکتوباسیلوس می‌تواند سبب لاغری شود اما این بدان معنی نیست که مصرف این پروبیوتیک معجزه می‌کند زیرا بهترین راه برای داشتن وزنی متناسب، داشتن رژیم غذایی متعادل است. بنابراین، بهتر است در رژیم غذایی از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک‌های طبیعی مثل ماست، کفیر، کلم ترشی، نان خمیر ترش و سبزیجات تخمیر شده استفاده کنید که در عین حال از نفخ هم پیشگیری می‌کنند. 

 

همچنین، توصیه می‌شود میزان فیبر غذایی را با مصرف غلات کامل، میوه ها و سبزی های خام و پخته بالا ببرید. البته اگر به لاکتوز و گلوتن حساس هستید میزان آن را کم کنید زیرا این مواد مانع از تغذیه فلور مفید روده می‌شوند. همچنین، بهتر است میزان مصرف شکرتان را کاهش دهید زیرا قندها منبع تغذیه اصلی باکتری‌های مضر روده‌ای هستند و سبب عدم تعادل در جمعیت و نوع باکتری‌های روده‌ای می‌شود. 

 

ترجمه: سمیه مقصودعلی 

منبع: journaldesfemmes.fr

 10 اصل را پیش از رژیم لاغری به‌خاطر بسپارید!

چطور در دوران کرونا سبزیجات بیشتری مصرف کنیم؟​​​
چرا شیوع کرونا باعث افزایش وزن ما شد؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو