چگونه عادات بد بر سلامتی ما اثر نامطلوب می‌گذارد.
20 مهر 1399 ساعت: 23:7



عادت‌های بد چیست و چگونه می‌توانیم ازاین عادت‌ها خودمان را رها کنیم.
. ثابت شدن یک‌سری از رفتارها در انسان‌ عادت نام دارد. زمانی که یک الگوی رفتاری خاص به هر دلیلی در شخصی تکرار شود و در هر شرایطی آن را انجام دهد، جزئی از زندگی او می‌شود و در صورت انجام ندادن حس بد و منفی در او شکل می‌گیرد

 انجام یکسری کارها به ظاهر شاید چندان بد نباشد اما درواقع ممکن است اثرات سوء یک به جا بگذارد. 1- شکستن انگشتان صدای آن نه تنها برای دوستان و اطرافیان آزار‌دهنده است، بلکه به خود شما نیز آسیب وارد می‌کند. مایع داخل مفصلی موجب می‌شود تا انگشتان راحت‌تر حرکت کنند. صدای آن به دلیل حباب‌های ریز موجود در این مایع است. اگر مرتبا این کار را انجام دهید، ممکن است دست شما درد گرفته و در انگشتان احساس ضعف داشته باشید.گرچه احتمال بروز آرتروز را افزایش نمی‌دهد.

 2- انجام این کار هم می‌تواند به دندان‌ها آسیب بزند و هم به پوست اطراف ناخن و منجر به عفونت شود. وقتی دستتان را به دهانتان می‌برید ممکن است بیشتر بیمار شوید و یا سرما بخورید زیرا میکروب‌ها را وارد دهان می‌کنید. بنابراین باید ناخن‌ها را مرتبا کوتاه نگه دارید. اگر علت جویدن ناخن، استرس باشد، با ورزش کردن می‌توانید آن را کنترل کنید. اگر می‌خواهید درمان شوید، با پزشک مشورت کنید.

3- تا دیر وقت بیدار ماندن اگر به حد کافی نخوابید ممکن است روز بعد مثل مرده متحرک باشید و علت این بی‌خوابی ممکن است فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی، دیابت و یا افسردگی باشد. ممکن است سخت‌تر یاد بگیرید و یا سخت‌تر چیزهایی را به خاطر بیاورید. خواب منظم داشته باشید و به آن عادت کنید و تمام تلاش خود را بکنید تا 7 الی 8 ساعت خواب شبانه را داشته باشید.

4- صدای زیاد هدفون صدا با مقیاس دسی‌بل اندازه‌گیری می‌شود. صدای یک مکالمه طبیعی حدود 60 دسی‌بل است. بهتر است میزان صدا در هدفون را زیر 75 (تقریبا به اندازه صدای جاروبرقی) تنظیم کنید تا ایمن باشد و هر بار بیش از 2 ساعت گوش ندهید. اگر زیاد صدا را زیاد کنید، با افزایش سن، شنوایی کم می‌شود. این اتفاق در بیش از نیمی از افراد در سن 75 سالگی اتفاق می‌افتد. کاهش شنوایی در افراد مسن با مشکلات مغزی و نیز از دست دادن بافت مغز مرتبط است.

5- جستجو در فضای مجازی جستجو در اینترنت و «نور آبی» که از صفحه نمایش، ابزارهای الکترونیکی مانند موبایل، رایانه و تلویزیون به چشم می‌خورد، می‌تواند خواب فرد را آشفته کند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که تابش هر نوع نور بیش از حد در شب، می‌تواند با سرطان (به ویژه سرطان پستان و پروستات)، دیابت، چاقی و بیماری‌های قلبی مرتبط باشد. قبل از خواب محیط خود را آرام کنید. اگر می‌خواهید چیزی بخوانید، کتاب بخوانید. برای خواب بهتر، اتاق خوابتان را تاریک و ساکت نگه دارید.

 6 - نشستن طولانی‌مدت بیشتر آمریکایی‌ها مدت زمان زیادی را روی صندلی می‌نشینند. بخشی از این مشکل به دلیل محل کار مدرن است، جایی که افراد ممکن است ساعت‌ها پشت کامپیوتر باشند. نشستن زیاد باعث کاهش سرعت متابولیسم می‌شود، به این معنی که موجب افزایش وزن می‌شود. همچنین با سایر بیماری‌ها، از جمله بیماری‌های قلبی مرتبط است. اگرچه یک راه‌حل آسان دارد. فقط همین حالا بلند شوید و راه بروید. هر روز 10 دقیقه پیاده‌روی می‌تواند مفید باشد.

 7- زیاد نوشیدن مردانی که بیش از 14 فنجان نوشیدنی الکلی را در هفته مصرف می‌کنند و زنانی که بیش از 7 بار نوشیدنی الکلی مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض بیماری‌های کلیوی، بیماری کبدی، مشکلات گوارشی، مشکلات قلبی، آسیب‌های استخوانی و حتی برخی سرطان‌ها هستند. مطالعات نشان داده است که نوشیدن متوسط به اندازه یک بار در روز برای زنان و دو بار در روز برای آقایان، احتمالاً می‌تواند احتمال ابتلا به برخی بیماری‌های قلبی را کاهش دهد اما اگر الکل نمی‌نوشید، این دلیل نمی‌شود که اکنون شروع کنید.

8- زیاد خوردن اگر به آن عادت کنید؛ حتی اگر غذای سالمی هم باشد، احتمالاً اضافه وزن خواهید گرفت. این کار می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی، دیابت و فشارخون شود و احتمال ابتلا به انواع خاصی از سرطان را افزایش دهد. قبل از غذا اندازه آن را بررسی کنید و خوردن میان‌وعده‌هایی را که جلوی تلویزیون مصرف می‌کنید را اندازه بگیرید تا بدانید دقیقاً چه مقدار می‌خورید.

9- تند خوردن ممکن است از خوردن راضی نباشید و باعث شود در طول روز بیش از حد غذا بخورید. اگر آرام میل کنید، می‌توانید با کم خوردن احساس سیری کنید، زیرا بدن این فرصت را دارد تا بفهمد به اندازه کافی غذا خورده‌اید و به شما کمک می‌کند تا هنگام غذا خوردن بیشتر تمرکز کنید. لقمه‌های کوچک بردارید و آن را خوب بجوید

. 10- نکشیدن نخ دندان اگر کاملا مسواک زده‌اید، کافی نیست و شما باید بین دندان‌ها را نیز تمیز کنید. تلاش کنید تا تمام پلاک‌ها و جرم‌های چسبنده سرشار از باکتری را که کرم‌خوردگی ایجاد می‌کند، از بین ببرید. وجود پلاک زیاد همچنین می‌تواند منجر به بیماری لثه شود، یک بیماری جدی که با سایر عوارض مانند سکته، بیماری قلبی و دیابت مرتبط است.

 11- خوردن تنقلات نوشابه، شکلات و شیرینی‌ها کالری زیادی دارند و مواد مغذی کمی دارند و تمام این قندها خیلی زود وارد خون شده و منجر به مشکلات جدی مانند چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی می‌شوند. هضم «کربوهیدرات‌های پیچیده» فیبردار و مصرف بیشتر غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات مدت زمان بیشتری طول می‌کشد، گرسنگی را برطرف می‌کند و به فرد انرژی پایدار می‌دهد. چربی‌های «خوب» مانند آجیل و دانه‌ها نیز می‌توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند.

12- تنهایی منظور این نیست که چند تا دوست دارید و یا چند وقت یکبار آنها را می‌بینید، بلکه مهم این است که با دیگران در ارتباط باشید. اگر این‌طور نیست ممکن است به دلیل فشارخون بالا، افسردگی، آسیب‌های مغزی(مثل آلزایمر) و یا التهاب باشد. اگر احساس تنهایی می‌کنید به باشگاه بروید یا به جمع دوستان و یا خانواده ملحق شوید و یا کار جدیدی را بیاموزید که با دیگران در ارتباط باشید مثلا به کتابخانه بروید و یا تنیس یاد بگیرید و یا کار هنری جدید بیاموزید.

13 - سیگار کشیدن این عادت بد تقریبا بر روی هر عضوی از بدن تاثیر می‌گذارد. ممکن است منجر به بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان، سکته مغزی، برونشیت، آمفیزم و مشکلات تنفسی و یا سایر بیماری‌های دیگر شود. همچنین خطر ابتلا به سل، مشکلات چشمی و اختلالات ایمنی بدن مانند آرتریت روماتوئید را افزایش می‌دهد. اگر شما بیشتر اوقات در تماس با فرد سیگاری باشید، ممکن است مبتلا به آسم، بیماری‌های قلبی، سرطان ریه و یا سکته شوید. برای ترک کردن سیگار با پزشک مشورت کنید.

14- برنزه کردن این کار ایده خوبی نیست. زنان با مو و پوست روشن تر، بیشتر از سایر افرادی که از سولاریوم استفاده می‌کنند، به سرطان پوست مبتلا می‌شوند و هرچه جوان‌تر باشید، احتمال ابتلا به آن حتی بیشتر می‌شود. محصولات برنزه‌کننده موضعی غیر از نور آفتاب، به شرط آن که طبق دستورالعمل استفاده شوند، معمولاً جایگزین مطمئنی برای برنزه کردن پوست محسوب می‌شوند. از استنشاق و استفاده از پرتو آن در قسمت‌هایی مانند لب، بینی یا دهان خودداری کنید. مترجم: مهتا زمانی‌نیک منبع: WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو