وقتی سبزیجات را دوست ندارید، چگونه غذای سالم تهیه کنید
16 مهر 1399 ساعت: 21:7



دلیل اینکه سبزیجات با «تغذیه سالم» ارتباط تنگاتنگی دارد این است که سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر، مایعات آبرسان و ترکیبات گیاهی ویژه‌ای است که به مقاومت در برابر بیماری کمک می‌کند و کالری نسبتا کمی دارند
همه ما با تصویر آدمی با صورت کک و مک آشنا هستیم که از خوردن کلم بروکلی امتناع می‌کند اما واقعیت این است که بسیاری از افراد هم هستند که هرگز از مصرف سبزیجات دوری نمی‌کنند. به ویژه افرادی که علاقه بیشتری به طعم‌های تلخ دارند و عاشق خوراکی‌های فیبردار هستند.

بعضی از رستوران‌ها هم هیچ وقت از سبزیجات در غذاها استفاده نمی‌کنند، با اینکه سبزیجات ارزان‌تر هستند. دلیل اینکه سبزیجات با «تغذیه سالم» ارتباط تنگاتنگی دارد این است که سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر، مایعات آبرسان و ترکیبات گیاهی ویژه‌ای است که به مقاومت در برابر بیماری کمک می‌کند و کالری نسبتا کمی دارند.

شواهدی هم وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم غذایی سخت با میوه و سبزیجات موجب کاهش خطر بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی و نیز دستیابی به وزن متعادل می‌شوند. بنابراین قبل از اینکه موادی را جایگزین سبزیجات کنم، اجازه دهید که برای سبزیجات مواردی را بیان کنم (من یک متخصص تغذیه هستم و می‌خواهم کمکی به این مساله کنم). امیدوارم این چند مورد را در نظر داشته باشید:

- کمی کره و نمک می‌تواند در طعم غذا تفاوت ایجاد کند. یک کمی نمک یا یک کمی کره در تابه می‌تواند طعم سبزیجات را به حدی خوب کند که میل به خوردن آن زیاد شود و مقدار بیشتری از آن خورده شود. برخی از افراد تصور می‌کنند که نمک و چربی عملا خواص سبزیجات را از بین می‌برد اما این طور نیست. 

- ممکن است واقعا برخی از سبزیجات را دوست داشته باشید. «سبزیجات» گروه بزرگی  از طعم‌ها و بافت‌های مختلف و متنوع(و با تکنیک مخصوص پخت و پز) هستند، بنابراین با کنار گذاشتن کل این گروه از مواد غذایی، ممکن است این خوراکی‌های مفید را از دست بدهید. مصرف سبزیجات را بیشتر در سالادها مثل سالاد کاهو داریم. تفت دادن سبزیجات را ترد می‌کند و طعم شیرین طبیعی به سبزیجات می‌دهد. برخی از سبزیجات مانند نخود فرنگی، فلفل دلمه‌ای و هویج شیرینند و تلخ نیستند. کلم بروکسل هم خواص فراوانی دارد.

می‌توانید آنها را بدون اینکه  بچشید، بخورید. در نظر داشته باشید که مقداری سبزیجات خرد شده یا ساطوری را در سس‌ها یا  با گوشت و کوفته‌ها مخلوط کنید. شما مواد مغذی می‌خواهید اما احتمالا اصلا متوجه سبزیجات نبوده‌اید.

اگر هنوز هم طرفدار سبزیجات نیستید، در اینجا چند خبر امیدوار‌کننده هست: شما می‌توانید ویتامین‌ها و مواد معدنی همسان آن را از میوه‌ها دریافت کنید. مثلا:

ویتامین A در هویج، سیب‌زمینی شیرین و اسفناج و طالبی، زردآلو و انبه وجود دارد. پتاسیم در کنگرفرنگی، کلم بروکلی وجود دارد و در موز و شلیل و کیوی و انار. فولات در مارچوبه و کلم بروکسل یافت می‌شود و در جوانه‌ها و سبزی خردل و همچنین در پرتقال، پاپایا و موز.

ویتامین A در هویج ، سیب‌زمینی و اسفناج و طالبی، زردآلو و انبه وجود دارد.

میوه‌ها همچنین، منبع سرشار مایعات و فیبر هستند که هر دو اینها برای بدن ما مفید هستند. فقط به خاطر داشته باشید که میوه دارای کالری بیشتری نسبت به سبزیجات است و قند طبیعی بیشتری دارد.

بسیار مهم است که بدانید، قندخون را باید کنترل کنید و بهتر است میوه کامل را بخورید تا اینکه آبمیوه بنوشید؛ زیرا هم سیر‌کننده و هم  سرشار از فیبر است. فراموش نکنید که غلات کامل و غذاهای پروتئینی از گوشت گاو گرفته تا عدس نیز از نظر بسیاری از مواد مغذی سرشارند، بنابراین از این گروه‌ها نیز می‌توانید انتخاب کنید و نهایت استفاده را ببرید.

مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع: WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو