بایدها و نبایدهای نوشیدن آب انار در فصل سرما
16 مهر 1399 ساعت: 08:7



انار یکی از میوه‌های بسیار جذاب و پُرخاصیت پاییزی و زمستانی است. باستان‌شناسان انار را جزو میوه‌های بومی کشورهایی مانند ایران، هند و نواحی مدیترانه می‌دانند. اگر شما هم جزو طرفداران انار و آب انار هستید، بهتر است بدانید که بایدها و نبایدهای مختلفی برای مصرف این میوه پُرخاصیت در پاییز و زمستان وجود دارد. 

در ادامه این مطلب، ابتدا به اصلی ترین خواص این میوه پرداخته و نهایتا به تداخل های دارویی و نکاتی که باید در هنگام خوردن آن در نظر داشت، اشاره کرده ایم. 

 

1. تقویت سیستم ایمنی بدن 

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های مصرف انار در پاییز و زمستان، تقویت سیستم ایمنی بدن توسط این میوه خو‌ش آب و رنگ است. دانه‌های انار حجم بالایی از ویتامین C، فولات، پتاسیم، کلسیم، ویتامین K و آهن را در خود جای داده‌اند. به همین دلیل هم مصرف یک عدد انار در طول روزهای سرد پاییزی و زمستانی می‌تواند به میزان قابل توجهی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود. در مورد ساعت استفاده از انار بهتر است که حدود 2 ساعت پس از وعده ناهار یا 1 ساعت پیش از شام را به خوردن این میوه اختصاص دهید تا بدن‌تان بتواند تمامی ریزمغذی‌های موجود در آن را جذب کند. معمولا مصرف انار یا آب انار به‌صورت ناشتا توصیه نمی‌شود زیرا می‌تواند اُفت فشار خون یا مشکلات گوارشی مختلفی را برای فرد مصرف‌کننده ایجاد کند. 

 

2. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی 

از میان دیگر مزیت‌های ارزشمند انار می‌توان به کنترل فشار خون و کلسترول خون اشاره کرد. زمانی که شما به‌طور منظم انار را در رژیم غذایی روزانه جای می‌دهید، احتمال تجمع چربی در دیواره عروق یا افزایش فشار خون را شدیدا کمتر می‌کنید و همین دو عامل می‌توانند به حفظ سلامت سیستم قلبی‌ـ‌عروقی کمک کنند. شما می‌توانید دانه‌های انار را به انواع سالادهای پاییزی یا زمستانی اضافه کنید یا از آب انار در کنار انواع غذاهای ساندویچی استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که اگر مبتلا به کم‌خونی یا اُفت فشار خون هستید، بهتر است که بلافاصله پس از وعده‌های غذایی اصلی انار نخورید تا جذب آهن در بدن‌تان مختل نشود. 

 

3. حفظ سلامت مفاصل‌

یکی از مشکلاتی که با سرد شدن هوا برای بعضی از افراد (خصوصا میانسالان و سالمندان) اتفاق می‌افتد، ابتلا به دردهای مفصلی است. دردهای مفصلی به‌دلیل افزایش التهاب در بدن رخ می‌دهند. شما می‌توانید با مصرف روزانه انار باعث کاهش شدید التهابات بدن شوید و تا حد قابل توجهی جلوی دردهای مفصلی در روزهای سرد سال را هم بگیرید. 

 

4. تداخلات دارویی 

در کنار تمامی خوبی‌هایی که درباره مصرف انار یا آب انار گفته شد، بهتر است بدانید که گاهی ممکن است مصرف این میوه پُرخاصیت مشکلاتی را برای بعضی افراد ایجاد کند. مثلا اگر شما درحال مصرف داروهای رقیق‌کننده خون یا داروهای کاهنده فشار خون هستید باید درباره میزان و زمان مصرف انار یا آب انار با پزشک معالج تان مشورت کنید، چراکه استفاده از انار و مشتقات آن مانند آب انار باعث شکل‌گیری تداخلات دارویی با داروهای کاهنده فشار خون یا داروهای رقیق‌کننده خون می‌شود. 

 

5. حساسیت به مصرف انار 

بسیاری از افراد نمی‌دانند که مصرف انار هم می‌تواند برای آنان باعث ایجاد آلرژی شود. اگر شما هم جزو آن گروه از افرادی هستید که بعد از خوردن انار یا آب انار دچار گرفتگی گلو یا کهیرهای پوستی می‌شوند، بهتر است بدانید که حتما به انار آلرژی دارید و متاسفانه باید مصرف این میوه پُرخاصیت را کنار بگذارید یا استفاده از آن را بسیار محدود کنید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:WebMD

6 منبع ویتامینA برای تقویت سیستم ایمنی در روزهای کرونایی 

4 اسموتی‌ ویتامینه پاییزی​​​
آب انار بنوشید!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو