چگونه کاهش وزن می‌تواند از شدت درد کم کند.
15 مهر 1399 ساعت: 19:7



هنگامی که بیماران و پزشکان در مورد راهکارهای تسکین درد صحبت می‌کنند، یک مسئله را اغلب نادیده می‌گیرند: کنترل وزن
 گرچه با تمرکز بر روی برنامه کنترل وزن، درد به راحتی و فوری تسکین نمی‌گیرد اما تحقیقات نشان می‌دهد بین وزن اضافی و میزان آسیب به بدن، ارتباط زیادی وجود دارد و حتی کاهش کمی از وزن هم می‌تواند به تغییر شرایط کمک کند. 

اگر پزشک هرگز این موضوع را به شما نگفته است، ممکن است به این دلیل باشد که پزشکان معمولاً از صحبت در مورد اضافه وزن در اتاق معاینه، احساس ناراحتی می‌کنند، به ویژه هنگامی که بیمار از درد رنج می‌برد.

صحبت در مورد وزن، اغلب موضوع حساسی است و پزشک ممکن است از ترس صدمه به احساسات بیمار یا حساس بودن او به این موضوع، حرفی نزند. 

وقتی بیماران اول موضوع وزن را مطرح می‌کنند، راحت‌تر می‌توانم در مورد مسئله مربوط به وزن صحبت کنم و شروع مکالمه در مورد کاهش وزن، راحت‌تر خواهد بود و در مواردی، هنگامی که بیمار برای تسکین درد مراجعه می‌کند، می‌تواند به بیمار این تصور را بدهد که از شدت درد وی چشم پوشی کرده‌اید و سایر عوامل مرتبط با درد را نادیده گرفته‌اید یا به نوعی او را مقصر می‌دانید.

اگر هم بیمار هیچ مشکلی نداشته باشد، باز هم مسئله کم کردن وزن نمی‌تواند دور از حقیقت باشد. بنابراین، این مسئله می‌تواند موضوعی حساس باشد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب، اغلب نیاز به رابطه مثبت پزشک و بیمار با اعتماد به نفس بالا است اما گفتگوی مهمی است که باید انجام شود. زیرا اضافه وزن می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش درد داشته باشد.

وزن اضافی باعث افزایش نیروی مکانیکی در بدن می‌شود، از جمله مفاصل زانو و ران، ستون فقرات و عضلات اصلی که ممکن است باعث ساییدگی و پارگی تاندون‌ها شود. مطالعات نشان می‌دهد که کم کردن فقط کمی از وزن می‌تواند فشار وارد بر زانوها را کاهش دهد و برای بیماران مبتلا به آرتروز، هرچه وزن کمتری داشته باشند، در انجام کارهای روزمره، روند تسکین درد و عملکرد آنها بهتر خواهد بود. 

به نظر می‌رسد وزن اضافی، به ویژه در ناحیه شکم، میزان التهاب را در قسمت‌های حساس بدن مانند مفاصل دردناک افزایش می‌دهد و فقط آرتریت نیست بلکه عوارضی مانند فیبرومیالژیا، برخی از اختلالات استخوان و عضله و حتی کاهش درد میگرن و بهبود کیفیت زندگی پس از کاهش وزن را نشان می‌دهد. همچنین اضافه وزن به عنوان یک عامل خطر برای سندرم تونل کارپ و همچنین ایجاد درد شدید پس از مصدومیت و تصادفات رانندگی شناخته شده است.

مطالعه ای بر روی 800 زن نشان داد که از دست دادن 5 کیلوگرم به طور متوسط می‌تواند نیمی از احتمال ابتلا به آرتروز زانو را کاهش دهد. اگر با مسئله اضافه وزن دست و پنجه نرم می‌کنید، درک می‌کنم که شنیدن ارتباط بین وزن و درد ممکن است برایتان ناامیدکننده باشد. اگر از من می‌شنوید، می‌گویم که با کاهش وزن درد بهبود می‌یابد اما درد ممکن است یکی از مواردی باشد که کاهش وزن را دشوار می‌کند. 

حقیقت این است که هنگامی که با درد زندگی می‌کنید، کاهش وزن دشوار می‌شود اما غیرممکن نیست، فقط ممکن است زمان بیشتر، برنامه‌ریزی بهتر و حوصله بیشتری را طلب کند. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما پیشنهاد می‌کنم:

1- موفقیت را تجسم کنید.

 به جای تمرکز بر روی کاهش وزن، آنگونه که می‌خواهید ظاهرتان باشد را تجسم کنید و نسبت به آن حس خوبی داشته باشید. از مقایسه خود با دیگران یا با تصاویر افراد مشهور در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید، بلکه به این فکر کنید که دوست دارید بهترین نسخه از خودتان باشید، نه لزوما فقط جلوی آینه، بلکه هنگام حرکت و اینکه دوست دارید چگونه به نظر برسید. بسیاری از ورزشکاران خوب تجسم می کنند و به آن به عنوان ابزاری برای موفقیت اعتماد کرده‌اند زیرا در زمان رسیدن به زمان مسابقه کمک می‌کند تا مغزشان برای برقراری ارتباط موثرتر با بدنشان آماده شود. همانطور که به این کار ادامه می‌دهید، تصویری خاص از خودتان را در پس ذهن نگه دارید.

2- از پزشک خود راهنمایی بخواهید. 

من مطمئن هستم و لازم نیست به شما بگویم که کاهش وزن به تغذیه و اصلاح سبک زندگی بستگی دارد. گفتن این حرف آسان است اما عملی شدن آن دشوار است. با دکتر خود صحبت کنید تا شما را در مورد چگونگی ایجاد این تغییرات راهنمایی کند. پزشک ممکن است متخصصان دیگری مانند متخصص تغذیه و مشاور سبک زندگی را به شما معرفی کند. در بعضی موارد، ممکن است پیشنهاد کند که عمل جراحی انجام دهید. همچنین، به خاطر داشته باشید که مراکز درمانی محلی نیز ممکن است برنامه‌ها و کلاس‌های ویژه‌ای را برای کاهش وزن ارائه دهند. 

3- از ورزش کمک بگیرید. 

انجام ورزش می‌تواند برای بیمارانی که درد دارند، کار دشواری باشد. ممکن است به متخصصان حرکتی مجرب نیاز داشته باشید. 
از افراط در این کار خودداری کنید تا سریع‌تر لاغر شوید، زیرا این کار فقط درد را بیشتر می‌کند و هدفتان را به تعویق می‌اندازد. با بدن خود به آرامی رفتار کنید زیرا باید سعی کنید که به تدریج تمرین‌های بیشتری را انجام دهید. زمان لازم را به آن اختصاص دهید. من اغلب به بیمارانم می‌گویم که رسیدن به هدف کاهش وزن، 75 درصد بر اساس عادات تغذیه‌ای صحیح و تنها 25 درصد بر اساس ورزش است، بنابراین نیازی نیست که تمرین‌هایی را که نمی‌توانید در باشگاه انجام دهید را تکرار کنید. 

3- موفقیت‌های کوچک را جشن بگیرید.

 من اغلب به بیماران توصیه می‌کنم تا اهداف کاهش وزنشان را به مراحل کوچک‌تر تقسیم کنند. مثلاً هر بار دو کیلوگرم کم کنند. هنگامی که این مقدار را کم کردند، تاثیر مثبتی را که بر روی احساسشان دارد را خوب درک کنند. موفقیت خود را تصدیق کنید و سپس می‌توانید دو کیلو دیگر کم کنید. زیرا مهم نیست که چگونه وزن کم می‌کنید، رسیدن به نتیجه ممکن است طول بکشد. بنابراین باید در انجام این کار صبور باشید. می‌دانم که این کار وسوسه‌انگیز است اما از تلاش برای اینکه خیلی سریع به نتیجه برسید، خودداری کنید. در عوض، یک روال تدریجی را در پیش بگیرید. برنامه کاهش وزن مسیری طولانی‌مدت و ارزشمند به سوی کاهش درد است. قبل از شروع هرگونه رژیم جدید یا کاهش وزن، حتماً با پزشک خود مشورت کنید و از او بخواهید به شما کمک کند. اگر پزشک و دوستان و خانواده‌تان شما را تشویق کنند و برای اهداف شما اهمیت قائل باشند، احتمال موفقیت‌تان بیشتر خواهد بود.
پیتر آباکی
متخصص درد
مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع: WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو