7 ترفند برای پایداری کاهش وزن
14 مهر 1399 ساعت: 08:7



محدودیت غذایی الزاما به‌معنای کاهش وزن پایدار نیست و خیلی از اوقات پس از کنار گذاشتن رژیم، وزن به‌حالت قبل و حتی بیشتر برمی‌گردد. این وضعیت که با‌ عنوان "یویو" شناخته می‌شود علاوه بر برهم‌زدن تناسب اندام، عوارضی بر سلامت بدن دارد و بدن برای جبران کمبودهای غذایی سعی در ذخیره‌سازی بیشتر خواهد داشت. 

از این رو، بهتر است پیش از رژیم لاغری 7 توصیه ساده اما کاربردی برای کاهش وزن پایدار کاهش وزن را موردتوجه قرار دهید. 

 

1. صرفنظر از سختگیری شدید

محدودیت شدید در زمینه کاهش وزن تاثیری ندارد زیرا زمانی که بدن در این شرایط قرار می‌گیرد، متابولیسم را کاهش می‌دهد و مقدار بیشتری از کالری غذاها را ذخیره می‌کند. به علاوه، کنترل مداوم کالری غذاها مانع از لذت غذاخوردن شده و به دل‌مشغولی آزادهنده تبدیل می‌شود. این وضعیت پس از مدتی فرد را ناامید کرده، احساس گناه در او به‌وجود می‌آورد و شروع به غذاخوردن هیجانی برای بهبود وضعیت روانی می‌کند. بنابراین اولین توصیه برای کاهش وزن، غذاخوردن متعادل و پرهیز از محدودیت‌های دلسردکننده است. 

 

2. شناخت احساسات

تمایل به خوراکی‌ها برای تغییر هیجانات یک خصیصه طبیعی است اما زمانی دردسر می‌شود که مانع از غذاخوردن صحیح یا راهی برای تسکین هیجان و احساس باشد. در واقع، اگر یک هیجان به‌درستی بروز و تسکین نیابد، به احساس ماندگار تبدیل می‌شود و این احساسات آزاردهنده تمایل به خوراکی‌ها را افزایش می‌دهند؛ درست مانند سطل آبی که قرار است آتش را خاموش کند. 

 

3. خواب مطلوب

کیفیت و کمیت خواب بر عملکرد انسولین، ترشح هورمون‌های مختلف و حتی تمایل به تنقلات چرب و شیرین نیز تاثیر دارد. برای حفظ تناسب اندام، شناخت ریتم طبیعی بدن و خواب متناسب با نیاز بدن ضروری است. 

 

4. تغذیه متعادل 

بشقاب غذای ایده‌آل باید تمام نیازهای بدن ازجمله قندها، چربی‌ها، پروتئین‌ها و فیبرها را تامین کند و حذف هر یک گروه‌های غذایی در هنگام کاهش وزن توصیه نمی‌شود. برای تامین ریزمغذی‌ها مانند ویتامین‌ها، موادمعدنی، اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان‌ها نیز مصرف انواع سبزیجات ضروری است. البته در صورت نیاز ممکن است متخصص مکمل‌های غذایی را نیز لازم بداند.

 

5. مصرف بهترین خوراکی‌ها در بهترین زمان

کاهش وزن زمانی ساده‌تر خواهد بود که خوراکی‌های خوب در زمان مناسب مصرف شوند. در این حالت، هورمون‌ها و ناقل‌های عصبی برای تنظیم گرسنگی و سیری به‌موقع ترشح می‌شوند. بنابراین، بهتر است پروتئین‌ها در صبحانه و ناهار میل شده تا اسیدهای آمینه ضروری تامین شود و کربوهیدرات ها به وعده‌ی شام موکول شوند. 

 

6. آهسته غذا خوردن

غذاخوردن باعجله به مغز اجازه نمی‌دهد تا پیام‌های سیری را دریافت کند و با اینکه گرسنگی واقعی برطرف شده اما فرد هنوز به صرف غذا ادامه می‌دهد. همچنین در این حالت لذتی از غذا احساس نمی‌شود و همچنان برای تمایل برای مزه‌چشی خوراکی خوشمزه باقی است. بنابراین، کنار گذاشتن قاشق و چنگال در بشقاب پس از هر لقمه غذا بهترین روش برای پرهیز از تند غذاخوردن است.

 

7. توجه به سلامت فلور روده‌ای

باکتری‌های فلور روده‌ای علاوه بر تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از التهابات بدن و حتی مقاومت نسبت به انسولین، در تنظیم وزن نقش دارند. بنابراین، گنجاندن خوراکی‌های طبیعی و روزانه نظیر سوپ ساده مرغ و ماست به تقویت فلور روده‌ای کمک می‌کند.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Top Santé.fr

4 غذایی که می‌توان با کمک کودکان آماده کرد 

خوراکی‌های ممنوعه برای مبتلایان به دیابت در دوران کرونا​​​
موز واقعا چاق کننده است؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو