سلامت قلب با رژیم مدیترانه‌ای حتی بدون ورزش
13 مهر 1399 ساعت: 08:7



پیروی از رژیم مدیترانه‌ای برای سلامت عمومی بدن و مخصوصا برای سیستم قلبی- عروقی مفید است و به گفته پژوهشگران حتی بدون ورزش زمانی که در معرض ابتلا به مشکلات قلبی- عروقی قرار دارید، ترکیبات موجود در این رژیم غذایی می‌تواند مفید باشد.

در این مطالعه پژوهشگران مرکز اسپانیایی Predimed تاثیر رژیم مدیترانه‌ای همراه با محدودیت کالری و ورزش را با تاثیر آن بدون این دو پارامتر بر سلامت قلب و عروق مقایسه کردند. توجه ویژه پژوهشگران بر پلی آمین و متابولیت‌های مشابه در سرم افراد در معرض خطر بالای بیماری‌های قلبی عروقی بود. 

 

پلی آمین‌ها ملکول‌هایی هستند که بویژه در رژیم غذایی مدیترانه‌ای یافت می‌شوند و چندین بررسی درباره نقش محافظتی این ترکیبات بر سیستم قلبی عروقی انجام شده است اما اطلاعات هنوز به اندازه کافی نیست که بتوان فرضیه ای داد. در این تحقیق که در راستای افزایش اطلاعات انجام شد، محققان 75 نفر را که برخی علاوه بر رژیم مدیترانه‌ای، فعالیت بدنی و محدودیت مصرف کالری داشتند زیر نظر گرفته و سطح پلی آمین، غلظت هموگلوبین گلیسیته، کلسترول HDL یا تری گلیسیرید خونشان را برای 26 هفته بررسی کردند. نتایج بررسی‌ها نشان داد میزان پلی آمین‌ها در افرادی که ورزش می‌کردند یا میزان دریافت کالری‌شان 340 تا 560 کیلوکالری کمتر از سایرین بود، تفاوتی نداشت، در صورتی که سایر مولفه‌ها متغیر بود. 

 

از این رو، متخصصان توصیه می‌کنند برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی در درجه نخست از دخانیات و الکل دور بمانید، از یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای حاوی غلات سبوس دار، میوه و سبزیجات تازه، حبوبات، لبنیات و ماهی تازه پیروی کنید و سبک زندگی خود را با حضور فعالیت فیزیکی و روش‌های مراقبه مثل یوگا، ماساژ و داشتن روابط اجتماعی اصلاح کنید. البته اگر در معرض خطر بالای این بیماری قرار دارید حتما برای کاهش خطر با پزشک تان مشورت کنید تا اگر لازم است، دارو مصرف کنید. 

 

ترجمه: سمیه مقصودعلی 

منبع: futura-sciences.com

 4 خوراکی که بهتر است در صبحانه آنها را نخورید!

تاثیر منیزیم بر بهبود مبتلایان به کووید19

غذا خوردن بدون دردسر تورم شکم

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو