موز واقعا چاق کننده است؟
12 مهر 1399 ساعت: 11:7



در مورد موز مسایل زیادی می‌شنوید؛ خوش طعم است و فواید زیادی دارد و در عین حال بیش از حد شیرین است، کالری بالایی دارد، چاق کننده است و دشمن صد در صد تناسب اندام و زیبایی محسوب می شود. البته برخلاف شهرت بدی که موز دارد، بیشتر متخصصان تغذیه در طول رژیم توصیه به مصرف آن دارند اما چرا؟!

اکثر افراد مصرف میوه‌هایی مانند توت فرنگی، خربزه و هندوانه که پرآب هستند را ترجیح می‌دهند زیرا باور دارند که این دسته از میوه‌ها کم کالری هستند و موجب پر شدن معده می‌شوند. بر عکس، تصورشان بر آن است که میوه‌های فشرده و پرتراکم مثل موز غنی و پرکالری هستند. حقیقت اینجاست که یک میوه متوسط یا یک برش هندوانه 80 کیلوکالری دارد و یک موز متوسط 100 کیلوکالری انرژی دارد. 

 

همچنین، موز در مقایسه با اکثر میوه‌ها غنی از مواد معدنی، ویتامین‌ها و مخصوصا منیزیم است که تاثیر مثبتی بر سیستم عصبی دارد و مصرف آن سبب کاهش استرس و افزایش تمرکز می‌شود. از جمله دیگر مواد معدنی و ویتامین های موجود در موز می توان به پتاسیم و آهن که در پیشگیری از کم خونی موثر است، فیبرها که به عمل هضم کمک می‌کنند و حرکات روده‌ای را آسان می‌سازند، کارتنوییدها که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شوند و در محافظت از پوست و بهبود بینایی موثرند، ویتامین C که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، کلسیم که در رشد و نیز در مراقبت از استخوان‌ها و دندان‌ها موثر است و در نهایت ویتامین B6، B9و منگنز ...اشاره کرد. بنابراین، اگر ورزش می‌کنید و بعد از ورزش گرسنه هستید یا در محل کار هوس شیرینی می‌کنید، موز بهترین انتخاب برای شماست.

 

ترجمه: سمیه مقصودعلی 

منبع: observatoire-sante.fr

 تا می توانید ماهی بخورید!

قهوه از سرطان کبد پیشگیری می کند!​​​
چطور موز را در خانه تازه و سالم نگهداریم؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو