خوراکی‌های ممنوعه برای مبتلایان به دیابت در دوران کرونا
9 مهر 1399 ساعت: 08:7



دیابت یکی از بیماری‌های مزمن و با نرخ ابتلای بالا در سراسر جهان است. مصرف بعضی از مواد غذایی می‌تواند باعث ایجاد نوسان در قند خون و اختلال در ترشح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت شود و درنتیجه میزان التهابات بدنی را افزایش دهد. 

دیابت یکی از بیماری‌های مزمن و با نرخ ابتلای بالا در سراسر جهان است. مصرف بعضی از مواد غذایی می‌تواند باعث ایجاد نوسان در قند خون و اختلال در ترشح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت شود و درنتیجه میزان التهابات بدنی را افزایش دهد. همگی این موارد در کنار همدیگر می‌توانند خطر بروز بیماری‌های قلبی، مشکلات بینایی و ضعف سیستم ایمنی را برای فرد مبتلا به دیابت به‌دنبال داشته باشند. به همین دلیل هم متخصصان تغذیه به افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌کنند که در تمام طول سال خصوصا در دوران شیوع کروناویروس از مصرف خوراکی‌هایی که با ایجاد نوسان در قند خون باعث افزایش التهابات بدنی می‌شوند، پرهیز کنند.


یادتان باشد که این پرهیز غذایی به پیشگیری از تضعیف عملکرد سیستم دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری‌زایی مانند کووید-19 کمک می‌کند. در ادامه این مطلب به موثرترین این خوراکی ها پرداخته ایم که عبارتند از:

 

نوشیدنی‌های حاوی شکر 

بیماران مبتلا به دیابت باید تا جایی که می‌توانند دور مصرف انواع نوشیدنی‌های حاوی قند و شکر (چه از نوع طبیعی و چه از نوع مصنوعی) را خط بکشند. نوشیدنی‌های حاوی قندهای طبیعی یا مصنوعی، حجم بالایی از کربوهیدرات را در خود جای داده‌اند و مصرف آنها می‌تواند احتمال مقاومت نسبت به انسولین در بدن، ایجاد چاقی شکمی، افزایش وزن و ابتلا به کبد چرب را در مبتلایان به دیابت به همراه بیاورد. بنا به تمامی این دلایل، خطر افزایش التهابات بدنی با مصرف نوشیدنی‌های حاوی قندهای طبیعی یا مصنوعی افزایش پیدا می کند. نوشیدنی‌های ممنوعه حاوی قند و شکر طبیعی یا مصنوعی شامل چنین مواردی هستند؛ انواع نوشابه‌های گازدار، ‌نوشابه‌های انرژی‌زا، نوشابه‌های ورزشی، آب‌میوه‌های صنعتی، چای سرد (آیس تی) و قهوه سرد (آیس کافی). 

 

خوراکی های حاوی چربی‌های ترانس 

چربی‌های ترانس یا چربی‌های مصنوعی جزو بدترین و ناسالم‌ترین انواع چربی‌ها برای همه افراد جامعه (خصوصا افراد مبتلا به دیابت) هستند. این چربی‌ها با افزودن هیدروژن به چربی‌های غیراشباع تولید می‌شوند و به همین دلیل هم حالتی پایدارتر از چربی‌های غیراشباع دارند. مثلا انواع روغن‌های جامد نباتی و ‌کره مارگارین یا همان کره گیاهی جزو چربی‌های ترانس دسته‌بندی می‌شوند. بعضی از خوراکی‌های صنعتی حاوی چربی هم دارای اسیدهای چرب ترانس هستند. بنابراین، علاوه بر توصیه به حذف روغن‌های جامد و مارگارین از رژیم غذایی مبتلایان به دیابت، توصیه می‌شود که هنگام خرید محصولات خوراکی صنعتی برای آنان حتما برچسب راهنمای این محصولات را بخوانید تا ببینید که آیا میزان چربی ترانس محصولات انتخاب‌شده در محدوده سبز قرار دارد یا نه. اگر میزان چربی‌ ترانس این محصولات در محدوده زرد یا قرمز بود، بهتر است که از خرید آنها صرف‌نظر کنید. در کل، دریافت اسیدهای چرب ترانس توسط افراد مبتلا به دیابت می‌تواند باعث افزایش مقاومت به انسولین و بالا رفتن التهاب در آنان شود. 

 

غلات تصفیه شده 

شاید کنار گذاشتن کامل غلات تصفیه شده نظیر آرد سفید برای افراد مختلف ازجمله بیماران مبتلا به دیابت، کار چندان ساده‌ای نباشد. اما بهتر است که این بیماران بدانند که غلات تصفیه شده مانند برنج سفید، نان‌های سفید و انواع پاستای سفید، حجم بالایی از کربوهیدرات را در خود جای داده‌اند و می‌توانند باعث افزایش قند خون در مبتلایان به دیابت نوع 1 و 2 شوند. این درحالی است که غلات سبوس‌دار یا قهوه‌ای به‌دلیل فیبر فراوانی که در خود جای داده‌اند، هم به‌آرامی در بدن هضم می‌شوند و هم باعث ایجاد نوسان در قند خون نمی‌شوند. از طرف دیگر، هرچه میزان مصرف غلات تصفیه شده در رژیم غذایی بیماران مبتلا به دیابت بیشتر باشد، میزان التهابات بدنی آنها هم بیشتر می‌شود و درنتیجه سیستم ایمنی‌شان هم ضعیف‌تر خواهد شد. بنابراین، اگر نمی‌توانید این نوع از غلات را کاملا از رژیم غذایی کنار بگذارید، به شما توصیه می‌کنیم که آنها را به‌صورت ترکیبی با غلات سبوس‌دار مصرف کنید. 

 

میوه‌های خشک 

میوه‌های خشک از منابع خوب برای دریافت ویتامین‌ها و املاح هستند. اگر شما هم به دیابت مبتلا باشید، حتما تاکنون این توصیه را شنیده‌اید که می‌توانید به‌جای قند از میوه‌های خشکی مانند خرما، انجیر، ‌توت یا کشمش استفاده کنید. بهتر است، بدانید که میزان کربوهیدرات و قند موجود در میوه‌های خشک تا چند برابر بیشتر از قند میوه‌های تازه است. بنابراین، اگر به شما توصیه می‌شود که مثلا به‌جای قند از کشمش استفاده کنید، منظور این نیست که 10 عدد کشمش را به‌جای یک عدد قند بخورید بلکه منظور این است که قندهای طبیعی را به‌صورت متعادل جایگزین قندهای مصنوعی کنید. مصرف بیش از اندازه میوه‌های خشک در مبتلایان به دیابت می‌تواند علاوه بر ایجاد نوسانات ناگهانی در قند خون آنها، باعث افزایش التهاب در بدن‌شان شود.

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:Health Line

تا می توانید ماهی بخورید! 

اهمیت رژیم مدیترانه‌ای در دوران کرونا​​​
آب انار بنوشید!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو