ارتباط بین مصرف محصولات آرایشی در بارداری و چاقی کودکان
8 مهر 1399 ساعت: 12:7



جنین زنان بارداری که به‌طور مرتب از محصولات آرایشی حاوی پارابن و به‌ویژه بوتیل پارابن استفاده می‌کنند در آینده بیشتر در معرض چاقی دوران کودکی و اضافه وزن هستند.

بر اساس پژوهش‌های محققان مرکز Helmholtz و طبق تحقیقی که مشروح نتایج آن در مجلهNature Communications منتشر شده است، ارتباط واضحی میان چاقی کودکان و استفاده مادر از محصولات آرایشی بهداشتی حاوی پارابن در دوران بارداری وجود دارد. 

 

استفاده از پارابن‌ها به عنوان نگهدارنده سال‌هاست که ممنوع شده است با این وجود هنوز برخی از انواع آن از جمله متیل پارابن‌ها و اتیل پارابن‌ها از نظر استانداردهای اروپایی بی‌خطر شمرده می‌شوند. این در حالی است که بوتیل پارابن و پروپیل پارابن می‌توانند در کارکرد غدد درون ریز اختلال ایجاد کنند و با ایجاد بی‌نظمی و اختلال در ترشح هورمون‌ها، سلامت اندام‌ها را به خطر بیاندازند. 

 

در تحقیقی روی 626 مادر باردار در هفته 34 بارداری مصرف کرم‌های حاوی پارابن بررسی و نمونه آزمایشات خون و ادرار آنها جمع‌آوری شد تا مشخص شود این مواد چه تاثیری می‌توانند بر سلامت مادر یا جنین داشته باشند. 


نتایج نشان داد استفاده از محصولاتی که آبکشی نمی‌شود مثل انواع کرم‌های پوستی، لوسیون‌ها و مواد آرایشی حاوی پارابن سبب افزایش میزان ترکیبات سمی در ادرار و خون مادران می‌شود. 

 

جالب است بدانید غیر از محصولات آرایشی بسیاری از مواد غذایی و دارویی مصرفی ما نیز حاوی پارابن هستند. 

 

محققان پس از جمع آوری اطلاعات، آزمایشاتی روی موش‌ها انجام دادند و موش‌های باردار را با غلظت متناسب از پارابنی که در بدن مادران باردار دیده شده بود مواجه کردند تا نتیجه را روی نوزادان آنها ببینند. بررسی‌ها نشان داد بچه‌های این موش‌ها چربی بیشتری در بدن ذخیره می‌کنند و اشتهای کاذب بالاتری برای دریافت مواد غذایی دارند. 

 

متخصصان به زنان باردار توصیه می‌کنند به دلیل تاثیرات منفی اثبات شده‌ای که پارابن‌ها بر کارکرد غدد درون‌ریز دارند تا جای ممکن در دوران بارداری از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده نکنند.

 

ترجمه: سمیه مقصودعلی

منبع: santemagazine.fr

چرا در دوران قرنطینه پوست چرب‌تر یا خشک‌تر می‌شود؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو