به مناسبت روز جهانی آندومتریوز
توصیه های تغذیه‌‌ای برای زنان دچار آندومتریوز
10 فروردین 1399 ساعت: 08:1



در تقویم سلامت جهانی، ۲۸ مارس به عنوان روز جهانی "آندومتریوز" نامگذاری شده است. هدف از این اقدام را باید توجه به مشکل ناباروری زنان دانست که آندومتریوز یکی از عوامل تاثیرگذار بوده و ضرورت آگاهی عمومی را می طلبد.
آندومتریوز، بیماری است که بافتی شبیه به مخاط آندومتر (لایه پوشاننده رحم)، در بیرون از این عضو رشد می‌کند. این بیماری که عموما با درد شدید به خصوص هنگام سیکل قاعدگی و رابطه جنسی همراه است، تحت تاثیر هورمون استروژن، تشدید می شود. آندومتریوز جز بیماری های التهابی است زیرا سیستم ایمنی به وجود بافت رحم خارج از این عضو واکنش نشان می‌دهد. طبیعی است که نقش تغذیه در افزایش ترشح استروژن و افزایش التهابات بدن قابل توجه است. از این رو، رعایت اصول تغذیه‌ای موثر بر این بیماری و لزوم توجه به آنها را در مبتلایان می‌طلبد.

اما اصولی که در صورت بروز این بیماری توصیه می شود، به ترتیب زیر هستند:

گنجاندن منابع امگا-۳ در رژیم غذایی
امگا3 نقش محافظتی در برابر آندومتریوز دارد، اما مصرف منابع امگا-۶ مانند روغن آفتابگردان باید کاهش پیدا کند. به همین دلیل باید نسبت به مصرف چربی های ترانس مراقب بود. مطالعه وضعیت سلامت ۷۱ هزار خانم نشان می‌دهد افرادی که در رژیم غذایی‌شان بیشتر از اسیدهای چرب امگا-۳ استفاده می‌کنند، امکان پیشرفت بیماری ۲۲ درصد در آنها کاهش پیدا می‌کند. اما مصرف زیاد اسیدهای چرب ترانس و چربی های حیوانی، این زمینه خطر را تا ۴۸ درصد بالا می‌برد.

کاهش مصرف گوشت قرمز
مصرف بالای گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده خطر ابتلا به آندومتریوز را افزایش می دهد. پژوهش ها نشان می دهد احتمال ابتلا به آندومتریوز در خانم هایی که ۷ وعده در هفته گوشت قرمز مصرف می کنند در مقایسه با مصرف کمتر از ۳ وعده در هفته، ۲ برابر بیشتر است. همچنین مصرف ۳ وعده ژامبون در هفته این خطر را تا ۸۰ درصد افزایش می‌دهد. به نظر می‌رسد آهن موجود در گوشت قرمز عامل این مشکل است. البته احتمال افزایش التهاب و تولید رادیکال های آزاد در پی مصرف گوشت کباب‌شده بیشتر می‌شود.

مصرف مقدار فراوان میوه ها و سبزی های تازه
محققان ایتالیایی با بررسی سلامت بیش از هزار خانم دریافتند که مصرف فراوان سبزیجات سبز و میوه های تازه خصوصا مرکبات به طور قابل توجهی خطر ابتلا به آندومتریوز را کم می کند. سبزیجات سبز نیز سرشار از فولات و ویتامین B6 هستند و می‌توانند از بروز تغییرات ژنتیکی که در ابتلا به آندومتریوز نقش دارد، پیشگیری کنند. البته فیبرهای فراوان این مواد غذایی نیز تاثیر مثبت دارند زیرا با تحریک عملکرد صفرا، مانع از جذب مجدد استروژن در بدن می‌شوند. البته توصیه می شود که انواع میوه و سبزی به صورت ارگانیک مصرف شوند.

ریختن دارچین بیشتر در غذا
مصرف دارچین به دلیل تاثیر ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی در مبتلایان به آندومتریوز توصیه می‌شود زیرا می‌تواند درد شدید هنگام سیکل قاعدگی همچنین حالت تهوع را کاهش دهد. در عوض باید توجه داشت که در صورت ابتلا به این بیماری باید از مصرف فلفل سیاه، پاپریکا و فلفل قرمز اجتناب شود زیرا این ادویه‌ها حاوی ترکیبی به نام لِکتین هستند که بسیار التهاب‌آور بوده و نفوذپذیری روده‌ها را افزایش می‌دهند.

ترجمه: مریم سادات کاظمی
منبع: lanutrition
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو