باید و نبایدهای زانودرد
6 مهر 1399 ساعت: 20:7



درد زانو یکی از شایع‌ترین دلایل ناتوانی بیماران در راه رفتن است. امروزه درد زانو روز به روز در حال افزایش است و در هر نقطه جهان با مسن شدن جمعیت، درد زانو و آرتروز زانو به طور فزاینده‌ای، فعالیت بخش مهمی از افراد جامعه را محدود می‌کند
سبک زندگی ما در ایران مانند نشستن بر روی زمین و استفاده از دستشویی ایرانی و وجود پله در آپارتمان‌ها و از طرفی کاهش فعالیت ورزشی، موجب تشدید مشکلات زانودرد در بین مردم شده است. از طرفی در قشر ورزشکار هم با نوع دیگری از زانودرد مواجه هستیم. 
به چند توصیه که از منابع خارجی ترجمه شده، توجه کنید:

- به زانوی دردناک استراحت دهید:

کمی استراحت کنید تا بهبودی حاصل شود. برای تسکین درد جزئی زانو فقط به 1 الی 2 روز استراحت نیاز خواهید داشت اما آسیب شدید ممکن است مانع راه رفتن شود. اگر بعد از چند روز بهتر نشدید با پزشک خود مشورت کنید.

- زیاد ننشینید بلکه تحرک داشته باشید:

ورزش، عضلات اطراف مفاصل را تقویت می‌کند و از صدمه به زانو جلوگیری می‌کند. هنگامی که درد زانو برطرف شد، دوباره شروع به فعالیت کنید. تمرینات آبی با آسیب کم یا ورزش تای‌چی، انتخاب‌های خوبی هستند اما در این کار زیاده‌روی نکنید، وگرنه درد زانو بیشتر خواهد شد.

- از روش کمپرس با کیسه برنج گرم استفاده کنید:

* یکی- دو روز استراحت کنید تا درد آرام شود. 
* زانویتان را کمپرس کنید تا التهاب آن آرام شود.
* مفصل زانو را برای مراقبت و جلوگیری از تجمع مایعات ببندید. 
* زیر زانو، بالشی قرار دهید تا تورم آن مهار شود.

-خطرات سر خوردن یا سقوط‌های خطرناک:

کفش‌هایی را بپوشید که پاشنه مناسبی دارند و خطر لغزش آن کم است. کفش‌های پاشنه کوتاه که کفی‌های نرم و لاستیکی دارند، انتخاب کنید. راهروها و راه پله‌ها کاملاً روشن باشد و کفشی را انتخاب کنید که بتوانید از آن استفاده کنید.

- در مواقع لازم از عصا استفاده کنید:

احساس خوب و راحتی ندارید؟ در حین حرکت از چیزی برای ثابت نگه داشتن خود استفاده کنید. عصای محکم و سبک که نوک لاستیکی و دسته داشته باشد و به راحتی قابل گرفتن باشد.

- وزن خود را کنترل کنید:

وزن اضافی باعث فشار به زانوها شده و خطر ابتلا به آرتروز دردناک و صدمات به پا را افزایش می‌دهد اما حتی کمی کاهش وزن هم می‌تواند به بهبود این درد کمک کند. اگر می‌خواهید چند کیلو از خود کم کنید، هدفتان را تعیین کنید تا طی چند ماه آینده فقط 5 درصد از وزن کنونی خود را کاهش دهید.

- طب سوزنی انجام دهید:

سوزن‌های ریزی است که در پوست اطراف مفصل دردناک وارد می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که می‌تواند درد آرتروز زانو را تسکین دهد اما هنوز مشخص نیست که چگونه؟ به دنبال شخصی باشید که متخصص و باتجربه باشد. در بسیاری از کشورها، پزشکان طب سوزنی با مدارک معتبر خدمات خوبی را ارائه می‌دهند.

- در زانو کشش ایجاد کنید:

 عضلات اطراف زانو ممکن است سفت و دردناک شود. کشش‌های روزانه می‌تواند از انقباض و درد عضلات جلوگیری کند. از پزشک یا فیزیوتراپیست خود بخواهید حرکات آسان را آموزش دهد تا به راه رفتن شما کمک کند و مشکلی ایجاد نشود. 

- از کمپرس گرم و سرد استفاده کنید:

اگر درد زانو شدید شد، کمپرس گرم یا سرد را امتحان کنید. گرمای مرطوب برای تسکین درد بهتر از کمپرس خشک و سرد است. در وان آبگرم حمام دراز بکشید یا یک دستمال مرطوب را در مایکروویو قرار دهید و روی زانوها بگذارید. برای تسکین تورم زانو، کیسه‌ای از یخ را در حوله‌ای پیچیده و روی مفصل زانو کمپرس کنید.

- درست بخوابید:

خوابیدن در وضعیت نامناسب، می‌تواند درد زانو را بدتر کند. موقعیت‌های مختلف را امتحان کنید و اگر به پهلو می‌خوابید بالشی را بین زانوها قرار دهید. زانوی خمیده را روی بالش قرار ندهید، چون باعث می‌شود که نتوانید مفصل زانو را باز کنید.

- جوراب یا پابند داشته باشید:

برای زانوی دردناک و ضعیف از یک زانوبند یا باند استفاده کنید. از یک فیزیوتراپیست بخواهید که یک جفت زانوبند مناسب به زانوی شما ببندد. بستن یک زانوبند ساده که روی زانو قرار می‌گیرد، می‌تواند همراه با کمی درد هم باشد. می‌توانید آن را از داروخانه تهیه کنید.

- زانوها را فرسوده نکنید:

اگر به مفصل زانو زیاد فشار وارد کنید، ممکن است زانودرد کنید زیرا به حرکاتی که بارها و مکررا انجام می‌دهید، مانند بالا رفتن و پایین آمدن از پله‌ها هر روز، می‌تواند آسیب به زانوها وارد کند و زانوها را از بین ببرد و اینکه به صورت طولانی ننشینید چون فشار مضاعفی را به استخوان زانو و پا ایجاد می‌کنید که باعث درد می‌شود.

- از کفی‌های مناسب استفاده کنید: 

کفش‌هایی را انتخاب کنید که قوس‌های کف پا را خوب پر می‌کند یا از داروخانه کفی مناسب تهیه کنید. می‌توانید از پزشک خود بخواهید کفی‌های طبی را به شما معرفی کند اما ممکن است گران باشد و همیشه هم بهتر از کفی‌های موجود در بازار نیست.

- کفش‌های کهنه نپوشید:

کفش‌ها بعد از مدتی فرسوده و ساییده می‌شوند و پس از فرسودگی، آج آن از کف پا به خوبی مراقبت نمی‌کند. بعد از پوشیدن کفش‌های نو متوجه می‌شوید که چقدر خوب پاها و مچ پا را نگه می‌دارد و به خوبی درد زانو را تسکین می‌دهد.

- با پزشک خود مشورت کنید:

شما مجبور نیستید به تنهایی با درد زانو کنار بیایید. پزشک هم می‌تواند برای کمک به شما دارویی را تجویز کند یا یک آمپول استروئیدی به شما تزریق کند. همچنین ممکن است جراحی و تعویض مفصل زانو یا رباط فرسوده را به شما توصیه کند.

مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع: WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو