مشکلات کم‌خوابی یا خواب زیاد
4 مهر 1399 ساعت: 21:7



مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که همه به خواب احتیاج دارند اما کم یا زیادی آن موجب کاهش تفکر می‌شود. خواب کم، 4 ساعت یا کمتر، در حالی که خواب زیاد بیش از 10 ساعت تعریف شده است.
حجم زیاد کار و مشکلات اقتصادی، استرس و فشار روانی در زندگی شخصی و شغلی، حضور پررنگ شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای ارتباطی دیجیتال در زندگی ما، گوشی‌های موبایل و نرم‌افزارهای آن که نیمه‌های شب در رختخواب هم در دسترس هستند و با انواع ابزارها و مکانیزم‌هایش ما را به سمت خود می‌کشانند و وسوسه می‌کنند، تنها برخی از علت‌هایی هستند که ساعت خواب یا لااقل کیفیت خواب را کاهش داده‌اند.

دوشنبه، 21 سپتامبر 2020 مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که همه به خواب احتیاج دارند اما کم یا زیادی آن موجب کاهش تفکر می‌شود. خواب کم، 4 ساعت یا کمتر، در حالی که خواب زیاد بیش از 10 ساعت تعریف شده است. مقدار ایده‌آل؟ 7 ساعت در شب. عملکرد شناختی خواب باید کنترل شود. «یانجون ما» نویسنده مطالعه موسسه تحقیقات بالینی دانشگاه پکن چین گفت: «با این حال این مطالعه نمی‌تواند ثابت کند که خواب کم یا زیاد باعث کاهش ظرفیت روانی(شناختی) می‌شود، فقط به نظر می‌رسد که ارتباطی بین این دو وجود دارد. طبق بنیاد ملی خواب، خواب ضروری است زیرا اجازه می‌دهد تا بدن و ذهن دوباره شارژ شود. میزان مناسب خواب به حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری کمک می‌کند. بدون خواب کافی، مغز نمی‌تواند درست کار کند و قدرت تمرکز، تفکر روشن و پردازش حافظه کم می‌شود و التهابات ممکن است به خواب بیش از حد مرتبط باشد و خواب کم باعث افزایش سطح مایعات مغزی نخاعی پلاک آمیلوئید و پروتئین تاو شود که از مشخصه‌های بیماری آلزایمر است.

دکتر سم گاندی، دستیار مدیر مرکز تحقیقات بیماری آلزایمر مانت سینای نیویورک افزود: «به هنگام خواب، بیش از هر زمان دیگری در چرخه شبانه‌روزی، سیستم گلیمفاتیک مغز در پاکسازی مقادیر اضافی سموم از جمله آمیلوئید بتا پپتید فعال است. در مغز هر فرد، تعادل مطلوبی بین خواب و پاکسازی آمیلوئید وجود دارد که کم یا زیاد شدن خواب موجب می‌شود هر یک از اینها در مسیر نادرست حرکت کند.

گاندی گفت: «به طور کلی فناوری بهینه‌سازی فرد در میزان سموم مغزی بسط پیدا نکرده است اما به نظر می‌رسد که این حوزه مهم در حال ظهور است و بهینه‌سازی خواب و پاکسازی آمیلوئید احتمالاً به مشکل خواب مربوط است زیرا یکی دیگر از عوامل قابل درمان کاهش بنیادین سموم در اواخر عمر است.»

برای انجام این مطالعه، تیم «یانجون ما» اطلاعات بیش از 20000 زن و مرد را که در مطالعه طول دوره سالمندی انگلیس یا مطالعه طولی بهداشت و بازنشستگی چین شرکت کرده بودند، جمع‌آوری کرد. شرکت‌کنندگان عادت‌های خواب خود را گزارش دادند و به آنها آزمایش شناختی داده شد. محققان دریافتند که در طی این پیگیری، نمرات شناختی افراد با 4 ساعت خواب شبانه یا کمتر و 10 ساعت خواب یا بیشتر نسبت به کسانی که 7 ساعت خواب داشتند، به سرعت نزول پیدا کرد.

به این ارتباط رابطه U شکل می‌گویند، زیرا تاثیرات خواب بر شناخت در دو انتهای منحنی دیده می‌شود. 

این گزارش به صورت آنلاین در 21 سپتامبر در «جاما نتورک اوپن» منتشر شد. دکتر یو لنگ، استادیار روان‌پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو نیز این مطالعه را همراهی کرد.

وی افزود: «تعداد روبه افزایشی از مطالعات، رابطه U شکل بین طول مدت خواب و شناخت را پیدا کرده‌اند، جایی که خواب کوتاه و طولانی با شناخت نامطلوب و بدتر همراه بوده است.» لنگ گفت: اما مفهوم این رابطه U شکل مشخص نیست و بخشی از آن به دلیل محدودیت در طراحی مطالعه است و برای تعیین اینکه چگونه خواب بر شناخت تاثیر می‌گذارد، مطالعات باید فراتر از طول مدت زمان خواب باشد و کیفیت و کمیت خواب را نیز در نظر بگیرد. بنابراین، می‌توان از خواب در پیشگیری و کنترل دمانس یا زوال عقل استفاده کرد. تقریباً دو دهه از زمانی که طول مدت خواب برای اولین بار با سلامت شناختی افراد مسن ارتباط داده شده است، می‌گذرد و برای کمک به روشن شدن این رابطه، طراحی مطالعه بهتر و مقیاس‌های معتبر و قابل اعتماد لازم است. بنیاد ملی خواب به افراد بزرگسال توصیه می‌کند هر شب هفت تا نه ساعت بخوابند.

 برای داشتن یک خواب خوب، بنیاد توصیه می‌کند که عادت‌های خوبی برای خواب داشته باشید که شامل موارد زیر است:
* داشتن ساعت خواب شبانه صحیح و پای‌بندی به آن در طول هفته.
* خنک و تاریک نگه داشتن اتاق خواب.
* ممنوع کردن تلویزیون، رایانه و تبلت، تلفن‌های همراه و سایر وسایل الکترونیکی از اتاق خواب.
* در ساعات قبل از خواب کافئین، الکل یا شام سنگین  مصرف نکنید.
* عدم استفاده از تنباکو در طول روز و شب.
* ورزش در طول روز که کمک می‌کند برای خواب آماده شوید.

مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع: WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو