حقایقی در مورد ورزش و سالمندی:
در دوران سالمندی ورزش کنید
2 مهر 1399 ساعت: 19:7



مطالعات نشان داده است که ورزش مداوم بیش از هر دارویی در جلوگیری از مشکلات جسمانی دوران سالمندی از جمله کاهش توده عضلانی تاثیر دارد. البته افرادی می‎توانند از این الگوی رفتاری بیشترین بهره را بگیرند که از دوران نوجوانی زندگی خود به طور مداوم ورزش کرده باشند.
به این نکات در این مورد توجه داشته باشید:

- فقط تحرک داشته باشید:

می‌توانید یک میلیون دلیل برای عدم تحرک داشته باشید. حتی ممکن است برخی از دلایل موجه باشد اما این را بدانید که بی‌تحرکی خوب نیست.
تقریباً 3/2 میلیون نفر هر ساله به دلیل عدم تحرک بدنی می‌میرند. ورزش منظم، به ویژه در میان افراد میانسال، برای سلامتی بسیار ضروری است.

- برای انجام ورزش خیلی پیر هستم:

ورزش تقریباً برای همه افراد از جمله افراد مسن مفید است. حتی میزان متوسط فعالیت بدنی نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر سلامتی داشته باشد. البته ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. اگر تا  به حال بی‌تحرک بوده اید، برای شروع روزانه مثلاً 15 الی 10 دقیقه فعالیت متوسط را به آرامی انجام دهید.

- سخت نگیرید:

سن شما نمی‌گوید که فقط نیاز به استراحت دارید بلکه این است که تحرکت داشته باشید. حتی افراد مسن با مشکلات جدی سلامتی و بیماری‌های قلبی، دیابت، آرتروز و سایر بیماری‌ها با تحرکت می‌توانند زندگی بهتری داشته باشند.

- برای قلبم شاید جایز نباشد:

هرچه با افزایش سن بیشتر فعالیت کنید، احتمال بروز مواردی مانند حمله قلبی و سکته مغزی کاهش می‌یابد. پزشک به شما می‌گوید که بهترین نوع تمرینات چیست و برای چه مدت باید آن را انجام دهید. احتمالاً هفته‌ای 150 دقیقه فعالیت متوسط هوازی مانند پیاده‌روی سریع یا دوچرخه‌سواری آرام را به شما توصیه خواهید کرد. ممکن است زمان آن برای شما زیاد باشد ولی نیازی نیست که آن را به یکباره انجام دهید بلکه به زمان‌های 30 دقیقه ای آن را تقسیم کنید.

- درست نمی‌توانم تحرک داشته باشم:

تمریناتی که باعث انعطاف‌پذیری می‌شوند در گروه چهار حرکتی و سنگ بنای اصلی قرار دارند(به همراه تمرین‌هایی که موجب تحمل مقاومت، قدرت و تعادل بدن می‌شوند) که احتمالاً باید روی آن بیشتر کار کنید. انقباض عضلات را می‌توان با استفاده از ورزش‌های کششی که لگن، پاها، شانه‌ها، گردن، پشت و ... را هدف قرار می‌دهد، کاهش داد. تمرین یوگا نیز بسیار مفید است. هر چند باید آرام باشید و آنقدر کشش ایجاد نکنید که صدمه ببینید.

- می‌ترسم با ورزش بدنم آسیب ببیند:

برای اطمینان، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر بی‌تحرک بوده‌اید یا بیماری دارید. پزشک خوب می‌داند که چه چیزی نیاز دارید و چه کاری می‌توانید انجام دهید. کارشناسان می‌گویند کسانی که به تازگی شروع به تمرین می‌کنند باید به آرامی و از تمرینات آرام‌تر شروع کنند. آب زیادی بنوشید، به صدای بدن گوش دهید، قبل از تمرین بدنتان را گرم کنید و بعد از آن سرد کنید. 

- من همین هستم:

مطالعه اخیر نشان می‌دهد که برخی تمرینات؛ مانند دوچرخه ثابت، در واقع میزان تولید سلول را کاهش می‌دهد که می‌تواند با افزایش سن اتفاق بیفتد. به عبارت دیگر، فواید ورزش همیشگی است. مهم نیست که چند سال دارید، چقدر بی‌تحرک هستید و یا چقدر از استایل و فرم خارج شده‌اید، هرچقدر هم طولانی، ورزش فواید زیادی دارد.

- دوست ندارم ورزش کنم:

تحرک داشتن لزوماً به معنای فشار آوردن به خود و وزنه سنگین زدن در ورزشگاه یا دویدن مسافت 10 مایلی نیست. کارهایی را انجام دهید که از آن لذت می‌برید و سلامتی بدنتان حفظ می‌شود. می‌توانید در حیاط خانه کار کنید، با دوستان خود قدم بزنید، در باغچه خودتان را سرگرم کنید(ایستادن و خم شدن برای انعطاف‌پذیری و قدرت بدنی بسیار مناسب است) و یا دوچرخه‌سواری کنید. هر چند وقت یک بار هم فعالیت‌های مختلف انجام دهید، تا حوصله شما سر نرود.

- من یک دوست ورزشکار ندارم:

داشتن یک همپای ورزشی یا عضویت در یک گروه یا باشگاه خوب است. مطالعات نشان می‌دهد که نظارت و پشتیبانی در باشگاه به حفظ تمرکز و احساس خوب نسبت به تمرینی که انجام می‌دهید، کمک می‌کند. اگر مدتی بی‌تحرک بوده‌اید، پس برای کارهایتان از یک مربی استفاده کنید،چون واقعاً می‌تواند به شما کمک کنند. بعضی از افراد ترجیح می‌دهند به صورت انفرادی تمرین کنند. اگر تنها نیستید، در جستجوی کار گروهی باشید. می‌توانید یک فعالیت آنلاین پیدا کنید یا اینکه از پزشک کمک بگیرید.

- وقت ندارم:

یک برنامه کامل و نیز کار نگهداری از نوه‌ها و سایر مسئولیت‌های خانوادگی، امور مربوط به خانه و غیره، اغلب دلیلی برای کنار گذاشتن ورزش ندارد. وقتی از تمام مزایای فعالیت بدنی منظم و حداقل زمان مورد نیاز (150 دقیقه در هفته فعالیت هوازی متوسط) بهره‌مند باشید، پاسخ واضح است. اگر می‌خواهید سالم بمانید، می‌توانید زمانی را به این کار اختصاص دهید. 

- قلبم سالم است:

این فقط مربوط به قلب نیست. ورزش منظم هم به ریه‌ها، عضلات و کل سیستم گردش خون کمک می‌کند. برخی از مزایای آن شامل فشارخون پایین، سلامت بهتر استخوان و مفاصل و احتمال خطر کمتر سرطان روده بزرگ و دیابت می‌باشد. 

- نمی‌خواهم بیافتم:

زمین خوردن برای بزرگسالان مشکل‌ساز می‌شود اما با داشتن فعالیت بدنی منظم، از جمله ورزش‌هایی که تعادل را در بدن ایجاد می‌کند و تمریناتی که تقریباً در هر زمان و هر مکان می‌توانید انجام دهید. می‌تواند از سقوط‌هایی که به بسیاری از سالمندان آسیب می‌رساند، جلوگیری کنید. پزشک هم می‌تواند شما را در مسیر درست هدایت کند.

- من بیشتر نگران مغزم هستم:

ورزش برای فعالیت مغز عالی است. متخصصان می‌گویند نه تنها ورزش می‌تواند به جلوگیری از مسائل روحی و روانی مانند افسردگی و اضطراب کمک کند، بلکه تمرکز را افزایش داده و بهتر می‌توانید از یک فعالیت به فعالیت دیگر بروید. جسمی سالم و ذهنی سالم داشته باشید.

مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع: WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو