نتایج یک بررسی: کشورهای با رهبران زن بهتر کرونا را کنترل کرده‌اند
30 شهریور 1399 ساعت: 15:6



یک بررسی جدید نشان می‌دهد کشورهای با رهبران زن مدیریت همه‌گیری کرونا را «به طورسامان‌مند و قابل‌توجهی بهتر» از کشورهای با رهبران مرد انجام داده‌اند.

به گزارش بیزنس اینسایدر بررسی ۱۹۴ کشور به وسیله پژوهشگران دانشگاه بریستول و دانشگاه ردینگ در بریتانیا نشان داد: «داشتن رهبر زن برای کشورها در بحران فعلی امتیازی شمرده می‌شود.» این مقاله که هنوز در مجله‌های علمی منتشر نشده و مورد بازبینی کارشناسان مستقل قرار نگرفته است. این پژوهشگران می‌گویند کشورهای با رهبران مرد مانند آمریکا، اسپانیا، ایتالیا، برزیل و بریتانیا در مواجهه با همه‌گیری کرونا بسیار بد عمل کرده‌اند و بالاترین موارد تلفات ناشی از آن در جهان گزارش کرده‌‌اند.

در مقابل کشورهای با رهبران زن مانند آلمان، دانمارک، نیوزیلند، تایوان، ایسلند و فنلاند موارد بسیار کمتری از مرگ ناشی از کووید-19 را گزارش کرده‌اند (البته برخی از کشورهای با رهبران مانند جمهوری چک و یونان هم شمار کمی از مرگ‌های ناشی کرونا ثبت کرده‌اند).

این پژوهشگران که شمار موارد عفونت و مرگ کرونا را از این لحاظ بررسی کرده‌‌اند که آیا رهبران کشورها اقدام قاطع برای قرنطینه عمومی انجام داده‌اند یا «سبک واضح ارتباطی» که به کار برده‌اند. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که کشورهای با رهبران زن به طور قابل‌توجهی بهتر عمل کرده‌‌اند.

این پژوهشگران می‌نویسند: «یافته‌های ما نشان می‌دهند که پیامدهای کووید-19در کشورهای با رهبران زن به طور روشمند و قابل‌توجهی بهتر بوده‌‌اند و این تفاوت ممکن است به علت به کار گرفتن سیاست‌های کنشگرانه قابل توضیح باشد.» برای مثال، نیوزیلند مدت‌ها پیش از آنکه شمار موارد عفونت اوج بگیرد و غیرقابل‌کنترل شود، قرنطینه عمومی درازمدتی را اعمال کرد.

از میان ۱۹۴ کشوری که در این مقاله بررسی شده‌اند، ۱۹ کشور رهبران زن داشتند. داده‌های مورد استفاده در این مقاله از این کشورها در فاصله شروع همه‌گیری تا ۱۸ مه به دست آمده‌اند.

این پژوهشگران همچنین هر یک از ۱۹ کشور با رهبران زن را کشورهای همسایه‌شان مقایسه کردند تا ببینند آیا این تفاوت باز هم وجود دارد یا نه. آنها می‌گویند «با کنترل عوامل موثر دیگر مانند سرانه تولید ناخالص داخلی، جمعیت، اندازه جمعیت شهری و شمار سالمندان، باز هم کشورهای با رهبران زن نسبت به کشورهای با رهبران مرد بسیار بهتر عمل کرده بودند.»

شواهد نشان می‌دهد که زنان رهبران بهتر و مهربانتری هستند که در سال‌های اخیر در گفتمان‌‌های سیاسی و حتی در جریان همه‌گیری پیشگام بوده‌اند.

از هنگامی که این بررسی در ۳ ژوئیه تکمیل شده است، همه‌گیری کروناویروس همچنان با شدت ادامه یافته است، اما باز هم رهبران زن شیوع را در کشورهایش به طور نسبی زیر کنترل داشته‌اند.

در اوائل این ماه، نیوزیلند، پس از بیش از ۱۰۰ روز متوالی بدون گزارش عفونت جدید کروناویروس، دچار یک شیوع جدید شد. جسیکا آردن، نخست‌وزیر کشور بلافاصله محدودیت‌های شدیدی را در اوکلند، شهر محل شیوع، برقرار کرد و انتخابات را یک ماه به تاخیر انداخت.
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو