بهترین خوراکی ها برای پیشگیری از آلزایمر
30 شهریور 1399 ساعت: 09:6



آلزایمر؛ بیماری استحاله‌ای مغز است که عامل اختلال و تحلیل تدریجی نورون‌هاست. این بیماری در ابتدا بخش هیوکامپ مغز که مسئول حافظه است را درگیر می‌کند و از همین‌رو، فراموشی نخستین علامت تلقی می‌شود. البته با پیشرفت بیماری، توانایی مغز در استدلال، تفکر و... نیز کاهش پیدا می کند. ضرورت شناخت بیماری و تاثیر آن بر کیفیت زندگی باعث شد تا 21 سپتامبر (30 شهریور) به‌عنوان روز جهانی آلزایمر نامگذاری شود.

گرچه هنوز هیچ درمان قطعی برای آلزایمر شناخته نشده اما محققان بر این باورند که سبک زندگی سالم از دوران جوانی، تاثیر بسزایی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری خواهد داشت. از همین‌رو، گنجاندن مواد غذایی موثر در عملکرد مطلوب مغز جزء توصیه‌های مهم در این زمینه محسوب می شود. این خوراکی ها عبارتند از:

 

ماهی‌های چرب

ساردین، سالمون و قزل‌آلا ازجمله ماهی‌های چرب غنی از امگا3 و به‌عبارت دقیق‌تر  DHA (دوکوزاهگزانوییک اسید) هستند. این اسید چرب غیراشباع برای عملکرد مطلوب مغز ضروری است زیرا بخش زیادی از اجزای سلول‌ها از جمله نورون‌ها را شامل می‌شود. روغن‌های غنی از امگا3 مانند کانولا و کلزا نیز از این جهت مفید هستند.

 

سیر

سیر معمولا به‌عنوان سوپرفود شناخته می‌شود زیرا ترکیبات شیمیایی آن نقش مهمی در حفظ سلامت بدن دارد. در رابطه با مغز نیز در پیشگیری از پیری همچنین بروز برخی بیماری‌های استحاله‌ای نورون‌ها مانند آلزایمر و پارکینسون موثر است.  

 

اسفناج

اسفناج منبع غنی از ویتامین‌های A،B9، C وK و همچنین رنگدانه‌های آنتی‌اکسیدانی مانند لوتئین و زیگزانتین است که بر سلامت و عملکرد نورون‌ها تاثیر می‌گذارند. براساس مطالعات مختلف، مصرف منظم اسفناج احتمال تحلیل شناختی را کاهش می‌دهد. البته این خواص در مورد دیگر سبزیجات سبز تیره نیز صدق می‌کند. 

 

گردو

ویتامینE موجود در گردو همچنین فندق و بادام نقش آنتی‌اکسیدانی دارد و از بروز تحلیل قابلیت‌های شناختی مغز پیشگیری می‌کند. البته تاثیر مثبت امگا3 فراوان را نیز نباید فراموش کرد. 

 

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ و به‌خصوص زرده حاوی ویتامینی به نام کولین (B4) است. این ویتامین برای سنتز اَستیلوکولین؛ ناقل عصبی مرتبط با حافظه، ضروری است. یادتان باشد که کمبود این ویتامین در بروز آلزایمر و انواع دمانس نقش دارد. 

 

چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی از جمله کاتچین است که مانع از عملکرد رادیکال‌های آزاد منشا پیری سلول‌ها می‌شود. این ترکیبات خونرسانی به مغز را تسهیل می‌کنند و باعث تقویت هوشیاری، تمرکز و حافظه می‌شوند.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:  lanutrition.fr

 5 انتخاب برای تقویت ایمنی و خلق و خو در پاییز

چرا شیوع کرونا باعث افزایش وزن ما شد؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو