غذاهای سرشار از منیزیم که باید توسط دانش‌آموزان مصرف شوند
29 شهریور 1399 ساعت: 09:6



یکی از مواردی که با شروع فصل مدرسه باید مورد توجه والدین قرار بگیرد، اهمیت دادن به تغذیه دانش‌آموزان است. ازجمله مواردی که والدین باید در رژیم غذایی روزانه دانش‌آموزان در نظر بگیرند،‌ گنجاندن منیزیم کافی در رژیم غذایی روزانه آنهاست. 

منیزیم می‌تواند به بهبود عملکرد مغز و ماهیچه‌ها کمک کند و باعث شود که دانش‌آموزان تمرکز بیشتری برای درس خواندن داشته باشند. از مهم‌ترین خوراکی‌های حاوی منیزیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

 

1. اسفناج 

هر یک پیمانه اسفناج پخته حدود 156 میلی‌گرم منیزیم دارد و می‌تواند تا حد قابل‌قبولی حداقل نیمی از منیزیم مورد نیاز بدن دانش‌آموزان را فراهم کند. یادتان باشد که اسفناج پخته می‌تواند در انواع سالادها، پاستاها، سوپ‌ها یا ساندویچ‌های دانش‌آموزان قرار بگیرد. 

 

2. مغزهای خام 

هر 28 گرم از انواع مغزهای خام حدود 80 میلی‌گرم منیزیم دارد و علاوه بر این ماده مهم، حجم قابل‌قبولی از پروتئین گیاهی و فیبر را هم در خود جای داده است. از این‌رو، مصرف روزانه مغزهای خام توسط دانش‌آموزان تا حدود زیادی به افزایش قدرت حافظه و تمرکز آنان کمک می‌کند. مغزهای خام (به‌صورت درسته، ‌خرد شده یا پودر شده) می‌توانند در انواع ساندویچ، سالاد، سس سالاد و یا حتی در ترکیب با برنج مورد استفاده قرار بگیرند. 

 

3. تخمه کدو 

هر 28 گرم از تخمه کدو خام حدود 74 میلی‌گرم منیزیم به بدن دانش‌آموزان می‌رساند و تقریبا هر نصف لیوان از این تخمه خوش‌مزه می‌تواند نیمی از نیاز روزانه بدن آنها به منیزیم را تامین کند. از این‌رو، شما می‌توانید تخمه کدو خام را به وعده صبحانه یا میان‌وعده عصرانه دانش‌آموزان اختصاص دهید. 

 

4. کره مغزها 

تنها 2 قاشق غذاخوری از کره انواع مغزها حدود 49 میلی‌گرم منیزیم به بدن دانش‌آموزان می‌رساند و علاوه بر بهبودبخشی به عملکرد مغزی آنها، باعث افزایش انرژی آنان نیز می‌شود. بنابراین، شما می‌توانید کره انواع مغزها مانند کره بادام‌زمینی، کره فندق یا پسته را به وعده صبحانه دانش‌آموزان اضافه کنید. برای تهیه کره مغزها در خانه می‌توانید مغز مورد نظر را بعد از پوست‌گیری کمی تفت بدهید و وقتی مطمئن شدید که مغز مورد نظر کاملا خشک شده است، آن را درون آسیاب برقی بریزید و به اندازه‌ای آسیاب کنید که کاملا به کره تبدیل شود. در این مرحله می‌توانید به‌جای شکر و سایر افزودنی‌هایی که در محصولات صنعتی وجود دارند، از کمی عسل یا شیره انگور یا شکر قهوه‌ای برای طعم‌دهی به کره مغزها کمک بگیرید. 

 

5. شکلات تلخ 

هر 28 گرم شکلات تلخ بین 40 تا 65 میلی‌گرم منیزیم به بدن می‌رساند. اگر دانش‌آموز شما به شکلات علاقه‌مند است اما شکلات تلخ دوست ندارد، می‌توانید شکلات تلخ بالای 70 درصد را روی حرارت غیرمستقیم مانند بخار کتری یا سماور ذوب کنید و سپس کمی عسل، تخمه کدو و مغزهای خام خردشده را به آن بیفزایید. شکلات را روی سطحی صاف و نچسب مانند کاغذ نچسب آشپزی بریزید و آن را داخل یخچال قرار دهید تا سرد و سفت شود. سپس این محصول سالم، مقوی و مغذی را برای میان‌وعده دانش‌آموز خود در نظر بگیرید. 

 

یادتان نرود که در کنار تمامی موارد گفته ‌شده، می‌توان از حبوبات و سیب‌زمینی پخته هم به‌عنوان منبع خوبی برای دریافت منیزیم و انرژی کافی برای دانش‌آموزان استفاده کرد. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: Reader’s Digest

 5 انتخاب برای تقویت ایمنی و خلق و خو در پاییز

چطور کودکان را به خوردن ماهی ترغیب کنیم؟​​​
اختلالات یادگیری کودکان و کمبود امگا3​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو