بهترین و بدترین زمان خوردن خرما در طول روز
25 شهریور 1399 ساعت: 10:6



خرما یکی از مغذی‌ترین خوراکی‌های طبیعی است که در گروه میوه‌ها جای می‌گیرد. از آنجایی که انواع خرما حجم بالایی از فیبر غذایی و قند را در خود جای داده‌اند، شاید این سوال برای مصرف‌کنندگان همیشگی خرما مطرح شود که آیا زمان مشخصی برای خوردن خرما در طول روز وجود دارد یا نه؟ 

در ادامه این مطلب به بهترین و بدترین زمان های خوردن این ماده غذایی اشاره کرده ایم که می توانید مشروح آنرا بخوانید.  

 

بهترین زمان خوردن خرما در طول روز 

اگر فکر می‌کنید که هر زمانی در طول روز می‌توانید با خیال راحت خرما بخورید، سخت در اشتباه هستید، زیرا بهترین زمان برای این کار وقتی است که شما احساس گرسنگی داشته باشید. هنگام احساس گرسنگی، وقت مناسبی برای خوردن خرماست تا بدن بتواند آنزیم‌های مناسب برای هضم آن را ترشح کند و بیشترین میزان مواد مغذی را با مصرف خرما جذب کند. معمولا به افرادی که زمان زیادی برای صرف صبحانه ندارند هم توصیه می‌شود که در همان وقت کوتاه که فرصتی برای صبحانه کامل ندارند، دو یا سه عدد خرما را همراه با آب یا شیر ولرم میل کنند. خوردن خرما در وعده صبحانه باعث دریافت فیبر غذایی کافی در بدن می‌شود و شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد. به این ترتیب، احتمال ریزه‌خواری در ساعت های صبح و افزایش وزن ناشی از آن کاهش پیدا می کند. 

 

علاوه بر صبحانه، خرما می‌تواند میوه مناسبی برای وعده عصرانه باشد. از آنجایی که بسیاری از افراد عصرها به‌دلیل فعالیت روزانه دچار کاهش قند خون و کاهش انرژی می‌شوند بنابراین توصیه به مصرف خرما می‌تواند هم قند و هم انرژی آنها را تامین کند. از طرف دیگر، خوردن خرما در اوقات گرسنگی و حدود 30 تا 60 دقیقه قبل از انجام فعالیت‌های ورزشی می‌تواند هم فرد را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد، هم انرژی بدن او را تامین کند و هم میل به خوردن خوراکی‌های چرب و شیرین (حاوی شیرین‌کننده‌های غیرطبیعی مانند قند و شکر) را از بین ببرد. زمانی که دو تا چهار عدد خرما حدود 30 تا 60 دقیقه قبل از انجام فعالیت‌های ورزشی خورده شود، کربوهیدرات‌های موجود در آن به‌آرامی در بدن آزاد می‌شوند و انرژی فرد را به مدت طولانی‌تری برای ورزش کردن در سطح مطلوبی نگه می‌دارد. 

 

علاوه بر وعده صبحانه، عصرانه، اوقات گرسنگی و قبل از ورزش کردن، یکی دیگر از بهترین اوقات برای مصرف خرما میان‌وعده قبل از خواب است. توصیه به مصرف خرما به‌عنوان میان‌وعده قبل از خواب، بیشتر برای افرادی مطرح می‌شود که در طول ساعت های خواب در اثر احساس گرسنگی بیدار می‌شوند و سراغ یخچال می‌روند. خرما به‌دلیل داشتن فیبر فراوان و قند طبیعی می‌تواند در تمامی ساعت های خواب، حس گرسنگی را از شما دور نگه دارد. بنابراین، خوردن یک تا دو عدد خرما، حدود نیم ساعت قبل از خواب، توصیه مناسبی برای افرادی است که خواب شبانه راحت را به‌دلیل حس گرسنگی از دست می‌دهند. 

 

بدترین زمان خوردن خرما در طول روز 

یکی از نکات جالب درباره خرما این است که در برخی از شرایط و اوقات، بهتر است دور مصرف آن خط بکشید زیرا عوارض مصرف آن در این شرایط و اوقات بیشتر از فوایدش خواهد بود. یکی از موارد منع مصرف خرما برای افرادی است که مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر هستند. این افراد با خوردن خرما دچار نفخ و دل‌درد شدید می‌شوند زیرا نمی‌توانند فروکتوز موجود در خرما را به‌راحتی هضم کنند. 

 

از طرف دیگر، خوردن خرما بلافاصله بعد از وعده‌های غذایی اصلی هم به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. انواع خرما حاوی فیبر زیادی هستند و در گروه خوراکی‌های دیرهضم قرار می‌گیرند. بنابراین خوردن آنها بلافاصله پس از وعده‌های غذایی اصلی، مخصوصا پس از صرف غذای سنگین، می‌تواند دستگاه گوارش را شدیدا به زحمت بیندازد و احساس ناخوشایندی مانند پُری سر دل یا نفخ شدید ایجاد کند. از دیگر موارد منع مصرف خرما، وقتی است که شما به هر دلیلی به اسهال مبتلا شده‌اید. از آنجایی که ترکیب خاصی به‌نام سوربیتول در خرما وجود دارد، مصرف این میوه می‌تواند باعث افزایش حرکات دودی روده شود و در نتیجه وضع بیمار مبتلا به اسهال را بدتر کند. به‌جز موارد ذکرشده یا در مواردی که فرد به خوردن خرما حساسیت دارد، زمان یا شرایط منع مصرف دیگری برای خرما وجود ندارد. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:Health Line

شام سبک و سالم به حفظ تناسب اندام کمک می کند 

9 ماده غذایی ضدسرطان را بشناسید​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو