کلامی با والدین
دغدغه های آموزش آنلاین به بچه ها
24 شهریور 1399 ساعت: 21:6



این روزها که همه‌گیری کرونا مدارس را به تعطیلی کشانده و روش آموزش به بچه‌ها غیرحضوری و به‌صورت آنلاین شده است، نقش والدین در فرایند یادگیری فرزندان پررنگ‌تر از قبل شده و از طرفی، با تدریس مجازی، تعارض‌های بین والدین و مربیان در این امر قوت بیشتری پیدا کرده است. برای حل این مشکلات و آموزش دیدن درست و یادگیری هر چه بهتر دانش‌آموزان لازم است آموزگاران و پدر و مادرها به نکاتی توجه کنند که در این مطلب به آنها پرداخته‌ام.
این روزها که همه‌گیری کرونا مدارس را به تعطیلی کشانده و روش آموزش به بچه‌ها غیرحضوری و به‌صورت آنلاین شده است، نقش والدین در فرایند یادگیری فرزندان پررنگ‌تر از قبل شده و از طرفی، با تدریس مجازی، تعارض‌های بین والدین و مربیان در این امر قوت بیشتری پیدا کرده است.

اهمیت تعامل درست والدین و معلم

در بهترین حالت بهتر است والدین مشارکت‌جو و مربیان پذیرای مشارکت باشند؛ یعنی والدین به جای مداخله، در کنار مربی به مشارکت در امر آموزشی بپردازند و مربیان نیز پذیرای این مشارکت باشند و با گفت‌وگو، تعامل، تعیین نقش و تقسیم وظایف، امر آموزش را با کمک یکدیگر پوشش بدهند.

نکته مهم در این حالت پذیرش طرفین و تعریف چگونگی مشارکت و حد و مرز آن است. این وضعیت را می‌توان به عنوان حالت مطلوب با بهره‌وری بالا و یادگیری موثر تعریف کرد.

در شرایط فعلی، بهترین راه برای انتخاب حالت مطلوب مدرسه، فراهم کردن زمینه گفت‌وگوی معلم و والدین، آگاهی از مسوولیت‌ها و نقش‌های هر یک و بهبود ارتباط مستمر آنهاست.

مدیریت مدرسه و انجمن اولیا و مربیان در شکل‌گیری هر یک از حالات و کاهش ناهماهنگی‌های شناختی می‌توانند نقش موثری داشته باشند و لازم است به طور جدی به این مساله بپردازند.

روش‌هایی برای آموزش مجازی موثرتر معلمان

شاید برای شما این سوال مطرح باشد که معلمان برای اینکه آموزش مجازی را پربار کنند و نقش موثرتری در آموزش با این روش داشته باشند، بهتر است چه نکاتی را رعایت کنند؟

تمرکز بر یادگیری فعال: بهتر است برای درگیر کردن دانش‌آموزان در کلاس، جلسه‌های کلاسی بر مبنای مشارکت بیشتر بچه‌ها، ویدئو و کلیپ‌های صوتی و تمرین‌های نوشتنی باشد. بهتر است برای کم‌کردن اضطراب شان، زمانی برای رفع اشکال در خارج از ساعت کلاسی تعیین شود.

تقویت ارتباط بین دانش‌آموزان: یک گروه مجازی تشکیل دهید تا دانش‌آموزان بتوانند برای کارهای گروهی تعیین شده به‌وسیله معلم، با یکدیگر به تبادل‌نظر بپردازند و به نتیجه برسند. کار گروهی انگیزه‌ بچه‌ها را برای رسیدن به موفقیت و میزان مشارکت آنها را بالا می‌برد، مشروط بر اینکه فضای رقابتی سالم از تعادل خارج نشود و معلم فقط به‌عنوان ناظر در این گروه حضور داشته باشد.

استفاده از از ابزارهای یادگیری متنوع: یک معلم موفق از سبک‌های سنتی یادگیری در کنار ابزارهای صوتی و تصویری به‌روز بهره می‌برد و به این‌ترتیب کلاس را به محیطی مفید با افزایش تعامل بچه‌ها با هم و با معلم تبدیل می‌کند.

جدی گرفتن ارائه بازخورد منظم به‌عنوان بهترین روش برای بهبود عملکرد دانش‌آموزان و ایجاد انگیزه در آنها: این بازخوردها باید دائمی باشد تا دانش‌آموزان در تشخیص و اصلاح یک مهارت خاص‌ دچار اشکال نشوند.

ایجاد فضای شاد در کلاس: این کار باعث جلب توجه بیشتر دانش‌آموزان به درس و ارتباط بهتر معلم و دانش‌آموز می‌شود.
حضور معلم: بدون نمایش چهره، صدا و فقط با ارتباط متنی در کلاس مجازی، انتقال حس حضور آموزگار درست انجام نمی‌شود. معلم باید با تصویر و گاهی صدا به دانش‌‌آموزان دلگرمی بدهد تا فضای کلاس مجازی نزدیک‌تر به واقعیت پیش برود. مثلا با ارتباط تصویری کوتاه، حضورشان در کلاس را خوشامد بگوید.

در نظر گرفتن خصوصیات متفاوت دانش‌آموزان: در مورد دانش‌آموزانی که تمرکز و توجه پایینی دارند یا به بیش‌فعالی دچارند، باید به این نکته توجه کرد که زمان و ظرفیت توجه و یادگیری این بچه‌ها کوتاه است و باید حتما بعد از هر 10 دقیقه برایشان تکلیفی در نظر گرفت یا آنها را وادار به حرکت کرد. علاوه بر این، باید برای این دانش‌آموزان تشویق‌هایی در نظر گرفت. مثلا معلم در ازای دریافت امتیازی خاص که مثلا با استیکر داده شده، با همکاری والدین جایزه‌ای بدهد تا بچه بیش‌فعال یا دچار اختلال تمرکز بتواند راحت‌تر رفتارهایش را کنترل کند. مثلا معلم می‌تواند زمانی که او در کلاس حضور مفید و فعالی دارد، صدایش را ضبط و برای مدیر پخش کند. این کار مشوقی بزرگ برای دانش‌آموز خواهد بود.

نقش والدین در آموزش موثرتر

والدین باید فضای خانه را امن نگه دارند و آرامش را در آن برقرار کنند. برای روحیه دادن به دانش‌آموزان و ایجاد حس مسوولیت‌پذیری در آنها و تداوم نظم و انضباط در پیش بردن برنامه‌های درسی، در کنار بچه‌ها باشند و برنامه‌های آموزشی را دنبال کنند تا نتیجه مثبت به دست بیاورند.

والدینی که شاغل هستند و نمی‌توانند در زمان تدریس کنار فرزندشان حضور داشته باشند نیز بهتر است فیلم‌ها را ضبط کنند تا در زمان مناسب مروری بر درس معلم و رفع اشکال دانش‌آموزان داشته باشند.

دکتر شیما وفا
روان‌شناس، مدرس دانشگاه و درمانگر
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو