چه کنیم تا جای زخم‌ها کمتر دیده شوند
24 شهریور 1399 ساعت: 16:6



کرم‌ها و ژل‌های بدون نسخه هم می‌توانند به سلامت پوست کمک کنند. اگر جای زخم، خارش یا سوزش دارد، کرم آنتی‌هیستامین علاوه بر اینکه به بهبود جای زخم کمک می‌کند، خارش آن را نیز برطرف می‌کند. کرم کورتیکواستروئید جای زخم را از بین می‌برد و نشان داده است که در طول زمان باعث کاهش زخم می‌شود.
کرم‌ها و ژل‌های بدون نسخه هم می‌توانند به سلامت پوست کمک کنند. اگر جای زخم، خارش یا سوزش دارد، کرم آنتی‌هیستامین علاوه بر اینکه به بهبود جای زخم کمک می‌کند، خارش آن را نیز برطرف می‌کند. کرم کورتیکواستروئید جای زخم را از بین می‌برد و نشان داده است که در طول زمان باعث کاهش زخم می‌شود.

- ژل سیلیکون:

به راحتی روی پوست پخش می‌شود، سریع خشک می‌شود، پوست حساس را تحریک نکرده و از رشد باکتری جلوگیری می‌کند. ژل سیلیکون پوست را مرطوب نگه می‌دارد و به آن اجازه نفس کشیدن می‌دهد، بنابراین جای زخم نرم می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که ژل سیلیکون، بافت و رنگ و اندازه زخم را کوچک می‌کند. اگر از آن استفاده کردید، روی آن را نپوشانید و صبر کنید تا ژل کاملا خشک شود. 

- مکمل زینک:

روی، ماده معدنی است که در بهبود زخم‌ها نقش مهمی دارد. این ماده به کاهش التهاب و رشد سلولی‌ها و نیز به بهبود جای زخم کمک می‌کند اما در مصرف آن زیاده روی نکنید، زیرا ممکن است عوارضی از جمله نفخ یا اسهال داشته باشد. مکمل‌های روی طعم فلز بی‌ضرری را در دهان دارد. از پزشک خود بپرسید چه دوز از آن برای شما مناسب است.

- ماساژ زخم:

برای بهبود زخم، ماساژ آرام می‌تواند کمک کننده باشد و موجب ساختن بافت کلاژن موجود در بافت زیرین شود. بعضی از انواع زخم‌ها بافت رشته مانند محکمی را درست در زیر پوست ایجاد می‌کند. اگر این اتفاق بیفتد، پزشک ماساژ زخم را به شما توصیه می‌کند. ماساژ و کشش پوست باعث شل شدن بافت زخم می‌شود و به بهبود بافت و صاف شدن جای زخم کمک می‌کند. 

- تزریقات:

انواع مختلف تزریق باعث می‌شود تا جای زخم کمتر دیده شود. به عنوان مثال، اگر جای زخم آکنه باشد، تزریق مواد پرکننده ای مانند کلاژن یا چربی برجستگی‌ها یا فرورفتگی‌ها را از بین می‌برد. بوتاکس یا تزریق‌های مشابه باعث صاف شدن پوست و برطرف شدن جای زخم می‌شود. تزریق کورتیکواستروئید موجب می‌شود تا جای زخم کمتر دیده شود اما ممکن است عوارضی مانند نازک شدن پوست یا تغییر رنگ نیز داشته باشد. 

- لایه‌برداری شیمیایی یا درمابریژن:

در این روش، زخم‌های عمیق را کاهش می‌دهند و لایه‌های بالایی پوست را برمی دارند تا زخم‌های سطحی برداشته شوند و زخم‌های عمیق‌تر به سطح پوست نزدیک شود. وقتی یک لایه پوست برداشته می‌شود، پوست جدید به طور موقت قرمز ، زخمی یا متورم شود. ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد تا پوست به حالت طبیعی برگردد.

- لیزردرمانی:

لیزردرمانی مانند لایه‌برداری شیمیایی و درم ابریژن زخم‌های عمیق است اما برخلاف سایر روش‌های درمانی، لیزردرمانی بیشتر برای درمان زخم است. لیزر، رگ‌های خونی خاصی را هدف قرار می‌دهد. در این روش معمولا پوست به مدت 5 روز متورم و قرمز می‌شود و این عمل را باید چندین بار انجام دهید. 

بسیاری از افراد سه تا پنج جلسه لیزردرمانی می‌کنند. ممکن است پرهزینه باشد، بنابراین بررسی کنید که آیا بیمه شامل آن می‌شود یا خیر؟

- میکرونیدلینگ:

در میکرونیدلینگ، از یک غلتک با سوزن‌های بسیار ریز، برای ایجاد سوراخ‌های بسیار کوچک در لایه‌رویی پوست استفاده می‌کنند. این فرآیند موجب تشکیل کلاژن در پوست می‌شود. پوست را زخم می‌کند و به بهبود بافت زخم کمک می‌کند. احتمالا بعد از آن، پوست تا چندین روز قرمز خواهد شد و ممکن است به روش درمانی دیگری نیز نیاز داشته باشد. افراد معمولا چهار تا شش جلسه میکرونیدلینگ را برای کاهش زخم انجام می‌دهند.

- جراحی و سوراخ کردن پوست:

سوراخ کردن یک روش جزئی است که اغلب برای از بین بردن جای زخم‌های آکنه استفاده می‌شود. متخصص پوست، جای زخم‌ها را جداگانه بریده و سپس زخم‌ها را بخیه می‌کند. بعضی اوقات افراد درمان‌های دیگری مانند لیزردرمانی را انجام می‌دهند. برنامه‌های درمان زخم آکنه بسته به نوع پوست و اندازه زخم متفاوت است. متخصص پوست در مورد روش‌های درمانی با شما صحبت می‌کند و بهترین روش را به شما توصیه می‌کند.

- سابسیژن:

این شیوه، جراحی بسیار کوچک و جزئی است که برخی افراد برای درمان جای زخم‌های آکنه انجام می‌دهند، گاهی اوقات همراه با لیزردرمانی است. بنابراین تفاوت این دو در چیست؟ در این شیوه از سوزن‌های نوکر استفاده می‌کنند که به زیر پوست می‌رود و بافتهای فیبروز و چسبندگی زیر زخم را می‌برد و به شل شدن بافت و جای زخم کمک می‌کند تا ظاهر پوست بهتر شود.

- روغن نارگیل:

این روغن گرمسیری فواید زیادی برای پوست دارد. یک مرطوب کننده قوی است و نتایج اولیه آزمایشگاهی نشان می‌دهد که به ترمیم زخم‌ها کمک می‌کند. به علاوه، اسیدهای چرب این ماده تولید سلول‌های جدید را بیشتر می‌کند. ثابت شده است که یکی از آن اسیدهای چرب، مونولارین است که در برابر باکتری‌ها محافظت می‌کند. به کوچک شدن جای زخم نیز کمک می‌کند اما تحقیقات هنوز مقدماتی است و انجام آزمایشات بسیار دشوار است.

- آلوئه‌ورا چگونه است:

آلوئه‌ورا برای بهبود بسیاری از مشکلات پوستی ازجمله پسوریازیس یا آفتاب‌سوختگی شناخته شده است. آزمایشات اولیه روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که موجب کاهش زخم نیز شود. 
اما تحقیقات کمی در این‌باره روی انسان انجام شده است، اگرچه مردم به طور سنتی‌قرن‌هاست که از آلوئه‌ورا روی پوست استفاده می‌کنند. 
امتحان آن بی‌ضرر است. گاهی اوقات بافت زخم سفت می‌شود. آلوئه‌ورا می‌تواند پوست را نرم‌تر نگه دارد تا به برطرف شدن زخم کمک کند.

مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع: WebMD

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو