مزایا و مضرات یادگیری آنلاین
بازگشایی مدارس یا آموزش آنلاین؟
23 شهریور 1399 ساعت: 23:6



با تکیه بر اطلاعات دلگرم‌کننده و اطمینان‌بخش مبنی بر احتمال پایین ابتلای کودکان به بیماری کرونا، برخی از دولت‌ها در حال بازگشایی مدارس هستند. از تاریخ 15 آوریل در مدارس دانمارک روی دانش‌آموزان دبستانی باز شدو در 29 آوریل کشور آلمان نیز از بازگشت کودکان بزرگ‌تر به مدارس استقبال کرد اما این مراحل بازگشایی مدارس آزمایشی هستند.
 اکثرا کلاس‌های درس با کاهش ساعت حضور در مدرسه و تعداد کلاس‌های درسی و شستشو و نظافت اضافی از سر گرفته می‌شوند.

اتمام تعطیلی مدارس نه تنها برای والدین بلکه برای آموزش و پرورش و سلامت روان کودکان نیز فواید روشنی دارد اما دانشمندان به دلیل خطرات ویروس کووید-19 مخالف بازگشایی مدارس هستند. اعتقاد دانشمندان بر این است که حتی اگر بچه‌ها نسبت به بزرگسالان احتمال ابتلای کمتری داشته باشند، ممکن است از طریق شبکه گسترده مخاطبین به خصوص در مدرسه، باعث انتشار ویروس بشوند. مارکو آژلی، اپیدمیولوژیک بنیاد برونو کسلر در ترنتو می‌گوید: «طبق یافته‌های ما تاکنون، بازگشایی مدارس و نظارت کامل بر اصول مراقبت‌های روزانه،کاری بسیار دشوار و خطرآفرین است.»

در تاریخ 4 ماه می(15اردیبهشت) مطالعه جدیدی توسط موسسه ملی با هدف سنجش بهتر خطر بازگشایی مدارس انجام شد، در این تحقیق 2000 خانواده برای مدت 6 ماه مورد سنجش و بررسی قرار گرفتند. کاترین بیرکن، متخصص کودکان و محقق در بیمارستان کودکان شهرتورنتو می‌گوید: «ما به اطلاعات بیشتری نیاز داریم تا با اطمینان، دستورهای لازم برای بازگشت به مدرسه و کار و بازی را برنامه‌ریزی کنیم. بدون این برنامه‌ریزی در هاله‌ای از ابهام خواهیم بود.»

والدین و معلمان به خوبی می‌دانند که حتی اگرخود کودکان خیلی درگیر بیماری‌هایی نظیر آنفلوانزا و سرماخوردگی نشوند، در انتشار میکروب‌ها نقش فعالی دارند. طبق نظر ایزابلا ایکرل، متخصص ویروس‌شناسی در بیمارستان دانشگاه ژنو: «ویروس‌های تنفسی کودکان را دوست دارند.»

به دلیل عملکرد متفاوت ویروس کووید-19، شواهد و مدارک کافی در مورد احتمال انتشار این ویروس درکودکان موجود نیست. با تعطیلی مدارس و قرطینه شدن کودکان همراه خانواده‌هایشان، مطالعه درمورد چگونگی انتقال ویروس بین نوجوانان یا از نوجوانان به بزرگسالان دشوار شد. کودکان اغلب برای بررسی ابتلا به بیماری کرونا کمتر تحت آزمایش قرار می‌گیرند و اغلب این نوع آزمایش‌ها به بیماران و کارمندان مراقبت‌های بهداشتی اختصاص می‌یابد که بیشتر ازکودکانی که مشکوک به بیماری کووید-19 بدون علائم هستند، به انجام تست و آزمایش نیاز دارند. برای سنجش چرخه انتقال، درست در زمان ابتلا به ویروس، محققان به بررسی کودکان زیادی نیاز دارند که تحقیق در این مورد کار ساده‌ای نیست.

مطالعات متعددی نشان می‌دهد کودکان مبتلا به کووید-19 به همان اندازه بزرگسالان، مستعد ابتلا به عفونت هستند. محققان دریافتند که میزان آر ان آ ویروسی موجوددر حفره‌های بینی یا گلوی کودکان بیمار، مانند سایر بیماران بزرگسال است. البته وجود آر ان آ نشان‌دهنده باقیمانده ویروس‌های غیرعفونی هم هست. طبق گزارشی در تاریخ یکم ماه می، مشخص شد که در بینی و گلوی 12 کودک از 23 بیمار مبتلا به کووید-19 مقدار زیادی ویروس وجود داشته است که قادر به حمله و آلوده کردن سلول‌های انسانی بوده و این میزان مشابه ویروس موجود در بدن بزرگسالان است.

طبق تحقیقات آژلی، روی تاثیر تعطیلی مدارس و دیگر اقدامات اجتماعی از راه دور در چین، نگه داشتن فرزندان در خانه به مهار شیوع بیماری در این کشور کمک کرده است. آژلی هشدار داد که بازگشایی مدارس انتقال ویروس را تسریع می‌کند.

انجام مطالعات هنگام بازگشایی مدارس بسیار مهم است که این مطالعه، آزمایش منظم کودکان، کارمندان و معلمان به همراه سایر اعضای خانواده دانش‌آموزان را شامل می‌شود. کشورهایی که مجدداً مدرسه‌ها را بازگشایی می‌کنند به زودی بررسی واقعی را ارائه خواهند داد. اگر بچه‌ها ویروس را گسترش بدهند، ممکن است طی چند هفته تعداد بیماران افزایش یابد اما اگر این اتفاق نیوفتد،خیال والدین و سیاست گذاران راحت می‌شود و کشور‌های بیشتری می‌توانند مدارس را بازگشایی کنند. در حال حاضر، مراحل آزمایش به‌صورت طبیعی پیش می‌رود تا ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد.

مزایا و مضرات یادگیری آنلاین در طول همه‌گیری ویروس کرونا

والدین و دانش‌آموزان تعطیلات تابستان را پشت سر می‌گذارند امافکر آنها درگیر این موضوع است که با بازگشایی مدارس در پاییز چه اتفاقی خواهد افتاد. بعضی از مدارس در حال آماده‌سازی هستند، به این صورت که یک سوم دانش‌آموزان به طور هم زمان در مدرسه حضور یابند ویک روز درمیان یا هفته‌ای به‌صورت متناوب، دانش‌آموزان به مدرسه بروند. یادگیری از راه دور احتمالاً در اولویت قرار خواهد گرفت.

وضعیت فعلی تعطیلی مدارس در زمان همه‌گیری کووید-19 واکنشی اضطراری است. تدریس از راه دور، تغییر سبک آموزش و تبدیل آن به صورت آموزش دوره‌ای موقتی است. هدف اصلی، دسترسی سریع و موقت و قابل اطمینان به آموزش و پشتیبانی در هنگام بحران است، نه ایجاد مجدد یک اکوسیستم آموزشی قوی. اگرچه آموزش از راه دور در سال جدید تحصیلی ایده‌آل نیست اما آموزش آنلاین می‌تواند امن ترین راه برای بازگشت دانش‌آموزان به مدرسه باشد.

مهد کودک تا کلاس دوازدهم

اگرچه برخی از کودکان قبل از بیماری کرونا به دلایل خاص به‌صورت آنلاین در مدارس شرکت می‌کردند، اما اکثر کودکان تجربه قبلی یادگیری از راه دور را نداشته‌اند. به گفته کریستین گرینو، استادیار روانشناسی آموزشی و فناوری آموزشی در دانشگاه ایالتی میشیگان، یادگیری آنلاین می‌تواند به اندازه آموزش حضوری مفید باشد. تحقیقات نشان داده است که دانش‌آموزان در یادگیری آنلاین نسبت به کسانی که حضوری آموزش می‌بینند، عملکرد بهتری دارند اما آموزش باید به نحو درست انجام بشود.

یادگیری آنلاین می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا شکوفا شوند. بهترین نوع یادگیری آنلاین ترکیبی از عناصر است که در آن از یک سو دانش‌آموزان می‌توانند متناسب با سرعت یادگیری خودشان دروس و مطالب را بیاموزند و به طور عمیق و انتقادی در مورد موضوع فکر کنند و از سوی دیگر در زمان برگزاری کلاس‌های آنلاین با سایر دانش‌آموزان و معلمان ارتباط برقرار کنند. در چنین محیطی دانش‌آموزان می‌توانند کنترل بیشتری بر روند یادگیری خود داشته باشند.

با این حال، در یادگیری آنلاین مضراتی هم وجود دارد:

1. معلمان برای تدریس آنلاین به ابزار و پشتیبانی مناسب نیاز دارند. به دلیل بیماری همه‌گیر کرونا، بسیاری از معلمان مجبورهستند به طور کامل در کلاس‌های خود تجدیدنظر کنند و تعداد زیادی هم هنگام یادگیری تکنیک‌های جدید، با افزایش بار کاری دست و پنجه نرم می‌کنند. درک این نکته مهم است که یادگیری آنلاین به آسانی بارگذاری نمی شود و انتقال محتوا کار ساده‌ای نیست. کارشناسان معتقدند که قدرت یادگیری آنلاین به خودی خود محتوایی دربرندارد، بلکه بیشتر از تعامل فعال دانش‌آموزان با آن محتوا، مدرسه وتعامل با دیگر دانش‌آموزان به وجود می‌آید.

2. امنیت نیز مساله مهمی است ماننددوری ازافرادی که در تماس‌های گروهی به فحاشی یا پخش تصاویر نامناسب می‌پردازند. باید در مورد کلاس‌های آنلاین هوشیار بود.

3. یکی دیگر از نگرانی‌های عمده درمورد آموزش آنلاین، عدم دسترسی به تجهیزات و اینترنت می‌باشد. دانش‌آموزانی که فاقد اینترنت قابل اعتماد و پرسرعت بوده و یا وسایل مناسب برای انجام تکالیف مدرسه را دراختیار ندارند(کتاب یا وسایل کمک آموزشی) یا برای تغییر آموزش واقعی به کمک دیگران نیاز دارند باید مورد توجه همگانی قرار بگیرند.

4. در آموزش آنلاین،حضور معلمان در مدارس ابتدایی که اغلب کنار دانش‌آموزان می‌نشستند و پس از ارائه یک درس،نتایج کار و یادگیری دانش‌آموزان را مشاهده کرده و پشتیبانی لازم را انجام می‌دادند،دیگر وجود ندارد. همچنین دانش‌آموزان «تمایل انگیزشی و ظرفیت‌های خود نظارتی» متنوعی دارند که می‌تواند یادگیری آنلاین را برای برخی از دانش‌آموزان دشوارتر از سایرین کند.

دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها

وقتی صحبت از تحصیلات دانشگاهی می‌شود، وضعیت فرق می‌کند. بسیاری از دانشگاه‌ها در حال حاضر سیستم‌هایی برای یادگیری آنلاین دارند. اما این بدان معنی نیست که در بهار امسال دانشگاه‌ها با مشکلی روبرو نبوده‌اند. بسیاری از دانشجویان همانند دانش‌آموزانی که در منزل قرنطینه بودند، با چالش‌هایی نظیر منابع دیجیتالی و تمهیدات و ظرفیت انگیزشی و نظارتی درگیر شدند. استرس ترک دانشگاه در اوج بیماری همه‌گیر نیز بر سلامت روان دانشجویان تاثیر می‌گذارد.

تاثیر آموزش آنلاین

درحال حاضر این سوال مطرح است که آیا نتایج یادگیری ارائه شده توسط کلاس‌های از راه دور(آنلاین) با نتایج یادگیری در کلاس‌های حضوری یکسان است یا خیر؟

شروع یک تحقیق بزرگ از دهه 1980 با عنوان «تفاوت‌های شایانی وجود ندارد»، مشخص کرد که میزان و کیفیت یادگیری آنلاین معمولاً برابر با یادگیری حضوری است.

از سوی دیگر تحقیقات سال2012 کالج جامعه‌شناسی کالیفرنیا در طول دهه گذشته این مساله را زیر سوال می‌برد. آموزش آنلاین به طرز چشمگیری باعث افزایش شکاف دستاورد‌ها می‌شود. زیرا این نوع آموزش برای دانشجویان و دانش‌آموزان آسیب‌پذیر دشوار است. این نظرات متفاوت به خودی خود، همه را سردرگم می‌کند.

مشکل دیگر مربوط به والدین است. تعدادی از آنها مجبور هستند همزمان با کار کردن در منزل، به امور تحصیلی فرزندان در خانه نیز رسیدگی کنند وامیدوار هستند که در فصل پاییز مدرسه مانند روال عادی شروع بشود.

فصل تحصیلی گذشته ممکن است برای معلمان، دانش‌آموزان و والدین به عنوان بدترین سناریو شناخته شود، بنابراین نباید به عنوان الگویی برای برگزاری کلاس‌ها در آینده درنظر گرفته شود. با نزدیک شدن به پاییز و ادامه روند شیوع بیماری، بسیاری از مدارس الگوی ترکیبی را در نظر می‌گیرند که در آن برخی از آموزش‌ها به‌صورت آنلاین و برخی به‌صورت حضوری انجام می‌شود. مدیران مدرسه ممکن است از تابستان برای آماده‌سازی اقدام کرده باشند و معلمان نیز در مورد بهترین شیوه‌ها تحت آموزش قرار گرفته باشند.

اما اگرشرایط دسترسی به فناوری بهبود نیابد،دانش‌آموزان آسیب‌پذیر دچار مشکل حاد می‌شوند. اگر ما نتوانیم دانش‌آموزان کم بضاعت یا ساکن نقاط دوردست را مثل سایر دانش‌آموزان تحت آموزش قرار بدهیم، در فرصت‌های برابر شاهد شکاف‌های عمیقی خواهیم بود و نتایج همچنان گسترش می‌یابدو براین دسته از دانش‌آموزان و خانواده‌ها تاثیرات منفی می‌گذارد.

برنامه‌ریزی سال تحصیلی جدید در فصل پاییز به دلیل عوامل بهداشتی و ایمنی سازی که باید در مورد ویروس کووید-19 مورد توجه قرار بگیرد، به زمان زیادی نیاز دارد. همچنین برای بازگرداندن کودکان، والدین و کارکنان به مدرسه باید فرایند متفکرانه‌ای را در پیش بگیریم و بیشتر روی نیازهای عاطفی- اجتماعی جامعه آموزشی متمرکز بشویم زیرا چنین نیازهایی در زمینه آموزش و یادگیری،رویکردهای آگاهانه را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

درحال حاضر مدارس و دانشگاه‌ها از نیاز فوری به آموزش آنلاین هراسی ندارند و مدیران می‌توانند سایر موضوعات را بهتر مرتفع کرده و دستورالعمل‌های جامع‌تری را برنامه‌ریزی کنند.

در این صورت دیگر دانشجویان در ترم جدید نگران فارغ‌التحصیلی به موقع، مسائل مالی و بازگشت یا عدم بازگشت به دانشگاه نخواهند بود و والدین دانش‌آموزان نیز روش و متد تازه‌ای را برنامه‌ریزی می‌کنند.

نکته اصلی که باید در آموزش آنلاین برآن تاکید شود،رعایت عدالت در آموزش اینترنتی است تا محصل دچار اضطراب نشود. به عنوان مثال، مراکز تحصیلی بیش از حد به فیلمبرداری همزمان متکی نباشند تا دانش‌آموزانی که اینترنت پرسرعت ندارند،،متضرر نشوند.

منابع: www. thehill. com
www. sciencemag. org
ترجمه: هدا صادقیان حقیقی
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو