چگونه عادت استفاده بیش از حد از فضای مجازی را در خودمان از بین ببریم؟
22 شهریور 1399 ساعت: 21:6



با شیوع کرونا و میل مردم به دنبال کردن آخرین خبرهای همه‌گیری جهانی کووید19، میل به استفاده از فضای مجازی و تلفن‌های همراه هوشمند بیشتر شده. این استفاده اگر از حد بگذرد، باعث ایجاد اختلالاتی در زندگی فرد می‌شود. در اینجا برای مدیریت زمانی که در فضای مجازی می‌گذرانید، برخی راه‌کارها را به شما ارائه داده‌ایم.
با شیوع کرونا و میل مردم به دنبال کردن آخرین خبرهای همه‌گیری جهانی کووید19، میل به استفاده از فضای مجازی و تلفن‌های همراه هوشمند بیشتر شده. این استفاده اگر از حد بگذرد، باعث ایجاد اختلالاتی در زندگی فرد می‌شود. در اینجا برای مدیریت زمانی که در فضای مجازی می‌گذرانید، برخی راه‌کارها را به شما ارائه داده‌ایم.

صدای هشدار گوشی را خاموش کنید: اگر هر چند ثانیه یکبار به نگاه کردن متن، ایمیل یا بروزرسانی برنامه‌های گوشی خودتان را مشغول نکنید، کنار گذاشتن تلفن برای شما ساده‌تر خواهد بود. همه برنامه‌ها سر جایشان هستند، مهم نیست چه مدت گوشی در دستتان نیست تا آن را را بررسی کنید و اگر اجازه دهید و کمی آن را کنار بگذارید، ممکن است احساس بهتر و سودمند بودن کنید. اگر نمی‌توانید برخی از پیام‌ها را نادیده بگیرید، مثل پیام همسر یا فرزند، می‌توانید تلفن خود را طوری تنظیم کنید تا فقط یک تعداد پیام‌های مشخصی را نشان دهد.

یک نوار لاستیکی روی تلفن خود قرار دهید: خاموش کردن بخشی از مغز که بدون تفکر کار انجام می‌دهد، یک یادآوری‌کننده کوچک است. اگر استفاده از نوار لاستیکی برایتان خیلی آزار‌دهنده است، از محافظ صفحه استفاده کنید که قبل از باز کردن صفحه گوشی از شما بپرسد که آیا واقعا می‌خواهید وارد برنامه گوشی خود شوید؟ این کار ممکن است 45 دقیقه از وقت با ارزشتان را برای شما ذخیره کند، به جای چرخش بین عکس‌های خانه‌های کشاورزی که نیازی به دیدنشان ندارید.

یک ساعت زنگ‌دار تهیه کنید: هنگامی که از زنگ تلفن برای بیدار شدن از خواب استفاده می‌کنید، احتمال این که ایمیل، پیام‌ها و برنامه‌های گوشی خود را مرور کنید، بیشتر است. ساعت زنگ‌دار حداقل، چند دقیقه گوشی همراه را از شما دور نگه می‌دارد. ایده‌های دیگری مثل شارژ کردن تلفن‌همراه در طول شب و در اتاقی دیگر و تعیین زمان مشخصی در صبح برای مرور برنامه‌های گوشی وجود دارد.

ترک عادت: برخی از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که به مدت 3 روز از گوشی همراهتان دور باشید. این کار به شما کمک می‌کند تا عادت‌های بد استفاده از گوشی همراه را کنار بگذارید و در عوض کارهای جدید و سالم‌تری را جایگزین
کنید. شما می‌توانید در دفعات مشخص و از پیش تعیین شده‌ای به گوشی خود، پیام‌ها و تماس‌های خود سر بزنید و به تدریج کارهای دیگری را جایگزین کنید.

گذشت زمان بدون فناوری: اگر نمی‌توانید زندگی بدون تلفن همراه را به مدت 3 روز تصور کنید، زمان‌های خاصی را در خانه، بدون تلفن سپری کنید. (ممکن است عادت به استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی دیگری را هم داشته باشید.) این زمان ممکن است یک ساعت در روز یا هر شب قبل از شام یا بعد از ظهرهای جمعه باشد. به پیاده‌روی بروید یا کارت بازی کنید یا بازی‌های صفحه‌ای و هر چیزی که به شما امکان گفتگو و تعامل با دیگران را بدهد.

برای زمان‌های آفلاین برنامه‌ریزی کنید: کارهای ساده‌ای مثل خواندن کتاب یا رفتن به پارک را امتحان کنید. نیاز به گذاشتن عکس از هر چیزی در رسانه‌های اجتماعی نیست. درعوض، با حفظ فاصله اجتماعی و در فضای باز، از دوستانتان را دعوت کنید تا با هم چای یا قهوه بخورید و به صورت حضوری آنها را ملاقات کنید. به دوستان خود بگویید که تلفن خود را خاموش کرده‌اید و آنها هم همین کار را انجام دهند.

وجود مناطق بدون آنتن در خانه: گذاشتن گوشی همراه در حمام ایده خوبی نیست. به طورکلی به دلیل رعایت بهداشت عمومی و به دلیل حذف تلفن شما از قسمت‌های مهم زندگی، کار بسیار خوبی است. این موارد همچنین شامل جلسات، زمان بازی با بچه‌ها و رانندگی است و ایجاد روشی سالم برای عادت کردن به تستفاده از زمان‌های کوتاه و بدون گوشی همراه است.

مزاحم نشو: برخی از گوشی‌های هوشمند تنظیماتی دارند که به شما این امکان را می‌دهد که هر روز بخش‌های خاصی از برنامه گوشی خود را در زمان‌های مشخصی محدود کنید. به طور مثال، می‌توانید تمام تماس‌ها و هشدارها را بین ساعت 5 تا 9 بعد از ظهر یا بعد از نیمه شب قطع کنید.

برنامه‌های اضافی گوشی را حذف کنید: این بازی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شما را مجددا به سمت گوشی برگرداند، اما اگر حذفشان کنید دیگر نمی‌توانید. شما فقط می‌توانید با پیام و ایمیل از طریق تلفن خود ارتباط برقرار کنید و زمانی که مشغول کار با کامپیوتر خود هستید، می‌توانید برنامه‌های اجتماعی گوشی خود را نیز بررسی کنید.

ابزارهای مفید: برخی از برنامه‌ها قابل تنظیم هستند و شما می‌توانید با محدود کردن زمان آن بازی‌ها در طی ساعاتی از روز، زمان استفاده از آن برنامه گوشی را مدیریت کنید. برخی از آن‌ها برای تشویق شما به مدیریت زمان، جایزه‌ای را تعیین می‌کنند مثلا در یک روز 5000 گام بردارید.

راست بگویید: اگر می‌گویید «من تلفنم را در وقت شام نگاه نمی‌کنم» شاید دلیلش این بوده که تلفنتان را در جیبتان گذاشته‌اید پس به جای آن بگویید «من نمی‌توانم تلفنم را موقع شام، جواب بدهم.» ممکن است دلیلش این باشد که نمی‌توانید چیزی را انکار کنید و دانشمندان دقیقا نمی‌دانند چرا همین یک کلمه این همه اختلاف ایجاد می‌کند.

انتظارات خود را مدیریت کنید: اگر می‌خواهید زمان کمتری را در گوشی خود بگذرانید؛ اما نگران هستید که اگر سریع پاسخ ندهید، شاید فکر کنند که از آنها ناراحت هستید یا فکر کنند که بی‌ادب هستید، پس به آنها دلیل کارتان را توضیح دهید و به آنها بگویید که در تلاش هستید تا عادت به گوشی از سرتان بیفتد و ممکن است مدتی طول بکشد تا دوباره به روال عادی بازگردید.

تلفن هوشمند را به تلفن غیرهوشمند میدل کنید: اگر وسوسه استفاده از رایانه جیبی در شما خیلی زیاد است پس تلفن همراهی داشته باشید که فقط پاسخگوی پیام و تماس‌ها باشید. با این گوشی دیگر نمی‌توانید برنامه‌ای را بارگیری کنید یا به اینترنت دسترسی پیدا کنید و برایتان بسیار ارزان‌تر است و صرفا می‌تواند چیزی باشد که شما را از هر عادتی رها سازد.

منبع: WebMD
ترجمه: مهتا زمانی‌نیک
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو