نکات علمی در نگهداری بیشتر و بهتر میوه‌ها و سبزیجات
22 شهریور 1399 ساعت: 18:6



رعایت برخی از اصول می‌تواند به نگهداری بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها کمک کند.
این نکات را برای نگهداری میوه‌ و سبزی‌ها رعایت کنید:

- گوجه‌فرنگی و خیار زود خراب می‌شوند: 

دلیل آن گاز اتیلن است، گازی که از برخی میوه‌ها و سبزیجات خارج شده و باعث می‌شود زودتر برسند. این گاز عامل اصلی فساد مواد غذایی است. بنابراین موادغذایی تولید کننده اتیلن را به دور از مواد حساس به گاز اتیلن نگهداری کنید.
تولیدکننده‌های اتیلن: سیب، طالبی، آووکادو، گلابی،گوجه فرنگی،فلفل، موز .
 میوه‌های حساس به اتیلن: انبه،
مارچوبه، هلو، پیاز، بادمجان، انگور، خیار.

- سبزی‌ها را بشویید:

 سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و جعفزی، کلم، کاهو و انواع دیگر را اگر قبل از گذاشتن در یخچال، در آب خنک بشویید، تازه‌تر می‌مانند. برگ‌های زرد و پژمرده یا بیرنگ را دور بریزید. آب سبزی‌ها را بگیرید و در آبکش بریزید و بعد در کیسه‌های پارچه‌ای بریزید و در ظروف پلاستیکی دردار، در داخل یخچال نگهداری کنید.

- موم روی میوه‌ها را خوب بشویید:

بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات، به ویژه میوه‌هایی که در آب و هوای گرم پرورش می‌یابند، دارای یک لایه بیرونی از موم طبیعی هستند تا از پلاسیده شدن و خشک شدن آن جلوگیری کند. در برخی از محصولات از روکش موم مصنوعی هم استفاده می‌کنند.
فقط قبل از خوردن، آن را بشویید. موم به جلوگیری از له شدن و فساد زودرس کمک می‌کند. محصولاتی که روکش موم دارند شامل: سیب، لیمو، شلیل، پرتقال، خیار، فلفل دلمه‌ای، سیب‌زمینی و بادمجان هستند.

- هویج‌ها را خوب پاک کنید:

قسمت‌های سبز بالای آن ممکن است زیبا باشد اما مواد مغذی و طراوت هویج را از بین می‌برد. قبل از نگه داری، قسمت‌های سبز را بگیرید. هویج های پاک کرده را در یک کیسه پلاستیکی در کشوی یخچال بگذارید. تا چندین هفته می‌ماند. هویج را می‌توانید به صورت رنده شده، نگینی و خلال شده بسته‌بندی کنید.

- موز را در جای خنگ نگهدارید:

آشپزخانه آفتابی ممکن است یکی از بدترین بخش‌های خانه برای نگهداری میوه‌های گرمسیری است. هوای مرطوب و گرم باعث تیره شدن موز می‌شود. آن را از سایر میوه‌ها دور نگه دارید. موز را در یخچال بگذارید تا ماندگاری آن بیشتر شود. ممکن است پوست آن لکه‌دار شود اما قسمت داخلی آن خوش طعم می‌ماند.

- فریز کردن زنجبیل:

عطر و طعم تند زنجبیل تازه را دوست دارید اما هیچ وقت زود و قبل از اینکه نرم یا کپک بزند از آن استفاده نمی‌کنید؟ زنجبیل که ریشه زنجبیل نیز نامیده می‌شود، می‌تواند برای چند هفته در یخچال تازه بماند. برای طولانی‌تر  نگه داشتن زنجبیل، آن را در فریزر نگهدارید. زنجبیل را خرد کنید، رنده کنید یا ورقه ورقه کنید (نیازی به پوست گرفتن نیست). محکم در فویل یا کیسه فریزر بپیچید تا هوا وارد نشود. حداقل تا 3 ماه تازه خواهد ماند.

- پیاز باید نفس بکشد: 

گردش خوب هوا عامل مهم جلوگیری از فساد است. پیازها را بدون پلاستیک در جای خشک و خنک نگهداری کنید. اگر با کیسه توری خریده اید، می‌توانید آن را آویزان کنید. می‌توانید آن را در جوراب‌های بلند، به صورت چیده شده در پشت هم قرار دهید. به این ترتیب که بعد از هر پیاز گره بزنید، و یک پیاز دیگر در جوراب بیندازید. پیازهای خرد شده را تا چندین روز می‌توانید در یخچال نگه دارید.

- توت‌های خنک:

توت‌فرنگی‌ها از شیرین‌ترین میوه‌های تابستانی هستند اما این میوه‌های حساس، نسبت به سرما مقاوم هستند. در حقیقت، توت‌فرنگی، تمشک، بلوبری و توت سیاه را باید در یخچال در کمتر از 40 درجه فارنهایت یا حتی سردتر از 32 درجه فارنهایت،تقریبا ۴ درجه سانتی‌گراد یا سردتز،  نگهداری کرد تا ماندگاری آن طولانی‌تر شود. در رطوبت، سریع‌تر له یا کپک می‌زند، بنابراین توت‌ها را فقط در  لحظه آخر قبل از خوردن باید شست.

- کرفس را در فویل بپیچید:

مانند اکثر سبزیجات، کرفس تقریباً سبزی پر آبی است. همچنین به گاز اتیلن، حساس است. با محکم پوشاندن کرفس در فویل و نگهداری آن در کشوی یخچال، از پلاسیده شدن آن جلوگیری می‌کنید. یا اینکه آن را در کیسه پارچه‌ای خشک بپیچید و در ظرف دردار قرار دهید. کرفس تا چند هفته تازه می‌ماند. 

- لیموها را در نایلون بپیچید:

رنگ زرد روشن مرکبات می‌تواند پیشخوان هر آشپزخانه‌ای را روشن کند. همچنین آشپزخانه مکان مناسبی برای خشک کردن لیمو و لیموترش است اما می‌توانید لیموها را تا یک ماه هم آبدار نگه دارید. آنها را محکم در یک کیسه پلاستیکی بدون هوا بگذارید و در یخچال نگهداری کنید.

- سبزیجات را به صورت عمودی نگه دارید:

سبزی گشنیز، جعفری و نعناع را مانند گل‌ها، شاخه‌اش را بریده و درون شیشه یا پارچ آب قرار داده و سپس در یخچال نگه دارید. سایر گیاهان ساقه نرم مانند ریحان، در دمای گرم‌تر و روی پیشخوان آشپزخانه هم بهتر می‌ماند و یا این روش‌ها را امتحان کنید: سبزیجات پلاسیده را در یک کیسه پلاستیک قرار دهید و مانند یک بادکنک در کیسه بدمید. مونوکسیدکربن نفس شما یک ماده نگهدارنده برای آن خواهد بود و می‌تواند مانع پژمرده شدن سبزیجات شود.

- نگهداری قارچ‌ها در پاکت:

قارچ‌ها، میوه یا سبزیجات نیستند، بلکه قارچ هستند و  دوست دارند در جای خنک و با تهویه مناسب نگهداری شوند. کیسه کاغذی مشبک انتخاب خوبی است. قارچ‌ها را از بسته‌بندی‌های پلاستیکی خارج کنید، چون در رطوبت سالم نمی‌ماند. ممکن است با بسته‌بندی درست تا یک هفته در یخچال بماند. درست قبل از پختن آن را زیر آب خنک بشویید.

- تمیز کردن یخچال:

چند عامل بر سرعت خراب شدن غذاها تاثیر دارد؛ مثل نور، هوا، دما و زمان. یکی از مواردی که می‌توانید کنترل کنید میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری، کپک و قارچ‌هاست. بنابراین داخل یخچال را مرتباً تمیز کنید. برای این کار، سرکه سفید یا جوش شیرین مناسب است. از بسته‌بندی بیش از حد مواد غذایی در قفسه‌ها و کشوها خودداری کنید تا هوا در یخچال در جریان باشد.

مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع:WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو