چطور در دوران شیوع کرونا برای دیگران غذا بفرستیم؟
9 فروردین 1399 ساعت: 12:1



شاید شما هم در اطراف خود افراد سالمند یا بیماری را داشته باشید که برای خرید مایحتاج روزانه شان توان خارج شدن از خانه و حتی پخت و پز را نداشته باشند. پرسش اصلی این است که در اوضاع کنونی چه نوع غذاهایی برای این افراد درست کنیم و چطور در ایمنی و سلامت کامل غذاها را به آنها برسانیم؟
غذاهای سالم بپزید

معمولاً در دورانی که افراد استرس فراوانی دارند، مصرف شکر و خوراکی هایی که در تهیه شان از آن استفاده شده است، افزایش پیدا می کند. این در حالی است که این گروه از خوراکی ها می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند. پس غذاهای شکردار را انتخاب نکنید. قبل از طبخ مواد غذایی برای افراد دیگر، ابتدا در مورد احتمال آلرژی غذایی یا رژیم خاص از آنها بپرسید. به عنوان غذای اصلی، غلات کامل و سبوس دار، حبوبات و گوشت را فراموش نکنید. انواع آش و سوپ هم در این دوران بسیار مناسب هستند. به عنوان میان وعده برایشان میوه و سبزیجات تازه، شیر و مشتقات آن، نان و آجیل ببرید اما برخی از میوه‌ها یا مواد خوراکی که ماندگاری پایینی دارند را خریداری نکنید. افراد بیمار یا سالمند اشتهای کمی دارند و امکان فساد این گروه از مواد غذایی بالاست. یادتان باشد که توت فرنگی، سوپ‌هایی بر پایه شیر، مواد غذایی حاوی لبنیات سنتی، کیک و کوکی و شکلات مناسب مصرف در این دوران نیستند.

به نکات بهداشتی دقت کنید

- از آنجا که ممکن است شما نیز یک ناقل باشید قبل از طبخ غذا، دست‌ها و پیشخوان آشپزخانه را بویژه قبل و بعد از تمیز کردن گوشت خام تمیز کنید.
- از چاقوهای جداگانه برای خرد کردن گوشت و سبزیجات استفاده کنید یا بعد از استفاده از چاقو برای هر مورد، آن را خوب بشویید.
- مواد غذایی را در دمای مناسب طبخ کنید.
- بعد از مصرف مواد غذایی را سریعا داخل یخچال بگذارید.
- میوه‌هایی نظیر موز، هندوانه، خربزه و طالبی یا هر میوه دیگری که پوست دارد را ابتدا خوب بشویید، پوست کنده و بعد خرد کنید. یادتان باشد که هرگز با پوست این کار را نکنید زیرا با برش دادن ممکن است آلودگی های احتمالی روی پوست وارد میوه شوند.

شرایط حمل و نقل مناسب را فراهم کنید

- از ظرف‌های یک بار مصرف برای ارسال غذا استفاده کنید تا نیازی به بازگرداندن ظروف نباشد.
- غذاها را یا گرم یا سرد سرو کنید. یادتان باشد که دمای 40 تا 140 درجه فارنهایت، محیطی بسیار مناسب برای انواع باکتریهاست.
- اگر قرار است غذا با پیک ارسال شود، ساعتی را مشخص کنید و بعد از ارسال به شخص مورد نظر پیامک بزنید تا از ارسال غذا باخبر شود.
- فراموش نکنید در دوران قرنطینه مقداری شیرینی خانگی و یا پاپ کورن هم موجب آرامش و کاهش استرس می‌شوند.

ترجمه: سمیه مقصودعلی
منبع: allrecipes
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو