چطور کودکان را به خوردن ماهی ترغیب کنیم؟
22 شهریور 1399 ساعت: 09:6



ماهی یکی از منابع ارزشمند غذایی به‌خصوص از نظر امگا3 است. متخصصان تغذیه تاکید بر مصرف حداقل 2 وعده ماهی در طول هفته دارند اما بیشتر افراد چندان علاقمند به این غذا نیستند. بهترین روش برای اصلاح سبک تغذیه را می‌توان مربوط به دوران کودکی دانست تا ذائقه به غذاهای سالم و مغذی عادت کند. اما چطور؟

یادتان باشد، از زمانی که کودک بتواند غذاهای کامل را بخورد، ماهی و میگو نیز مجاز است. البته این خوراکی‌ها باید کاملا پخته باشند و مصرف ماهی به‌شکل دودی تا پیش از دو سالگی توصیه نمی‌شود. 

 

ارزش تغذیه ای ماهی

  • پروتئین‌ها با ارزش تغذیه ای بالا
  • چربی‌های مفید از جمله امگا3
  • ویتامینD
  • مواد معدنی نظیر سلنیوم، ید، منیزیم، آهن و مس

      

یادتان باشد برای اینکه کودک از مزایای ماهی بهره ببرد و تغذیه متعادلی داشته‌باشد، توصیه می‌شود که دو بار در هفته ماهی حداقل یک بار ماهی چرب مانند ساردین یا سالمون برای او طبخ شود. همچنین، بهتر است در انتخاب نوع ماهی تنوع باشد تا ریزمغذی‌های متنوع تامین شده و ذائقه کودک انواع ماهی را بشناسد.

 

کاربردی ترین توصیه ها

مانند همه‌ی مواد غذایی، بهترین روش برای اینکه کودک طعم ماهی را دوست بدارد، گنجاندن مرتب ماهی در رژیم غذایی و ایجاد علاقه مثبت نسبت به آن است. از جمله بهترین ترفندها برای ترغیب ذائقه کودک به ماهی عبارتند از:

  • ماهی‌هایی با طعم دلچسب و بدون استخوان را برای کودک انتخاب و تهیه کنید.
  • به‌طور مرتب ماهی را در برنامه غذایی هفتگی اش داشته‌ باشید؛ حتی اگر از خوردن آن امتناع کند به‌تدریج ذائقه اش تحریک می‌شود. 
  • هرگز کودک را برای خوردن ماهی مجبور نکنید. 
  • همراه او ماهی بخورید و از طعم آن تعریف کنید. 
  • انواع مختلف ماهی را به روش‌های گوناگون طبخ کنید. 
  • ماهی را بیش‌ از حد سرخ یا کبابی نکنید. در این حالت معمولا ماهی خشک می‌شود و طعم آن تغییر می‌کند. 
  • انواع چاشنی و دورچین را همراه ماهی سرو کنید. معمولا کودکان نسبت به غذاهایی که تزئین زیبایی دارند، علاقمند هستند. 
  • ماهی را به‌کمک ادویه و سبزیجات معطر خوش‌طعم‌تر کنید.
  • همراه کودک ماهی را بپزید. در زمان تمیز کردن ماهی هم او را مشارکت دهید تا در قالب بازی به تهیه و طبخ ماهی علاقمند شود. 
  • حتما انواع ماهی را انتخاب کنید که بدون تیغه‌های ریز باشد یا اینکه تیغه‌ها را کاملا جدا کنید زیرا معمولا خاطره ناخوشایند آن برای همیشه در ذهن کودک باقی می‌ماند. 
  • ماهی را به روشی که کودک دوست دارد، طبخ کنید. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع: Naitr et Grandir.fr

 اختلالات یادگیری کودکان و کمبود امگا3

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو