چرا شیوع کرونا باعث افزایش وزن ما شد؟
22 شهریور 1399 ساعت: 08:6



یکی از مشکلاتی که قرنطینه و خانه‌نشینی ناشی از کروناویروس برای بسیاری از مردم جهان ایجاد کرد، ابتلا به افزایش وزن و حتی در مواردی چاقی بود. اگر شما هم در این دوران با افزایش وزن قابل توجه مواجه شده‌اید، باید بدانید که به‌هیچ‌وجه تنها نیستید و خانه‌نشینی ناشی از شیوع کروناویروس به دلایل مختلفی زمینه ابتلا به اضافه‌وزن را در میان بسیاری از مردم جهان ایجاد کرده است. 

در ادامه این مطلب، با دلایل اضافه‌وزن ناشی از قرنطینه و راه‌هایی ساده برای رفع آنها آشنا خواهیم شد. این دلایل عبارتند از: 

 

1. استرس 

محققان دریافته‌اند که در بسیاری از موارد مانند پاندمی‌های جهانی، استرس ناشی از ترس بیمار شدن می‌تواند یکی از زمینه‌های ابتلا به اضافه‌وزن باشد. زمانی که سطح هورمون استرس (کورتیزول) در بدن افزایش پیدا می کند، اشتهای افراد هم بیشتر می‌شود. به عبارت ساده‌تر، بسیاری از افراد در شرایط استرس‌زا و برای کاهش استرس ترجیح می‌دهند که دائما از خوراکی‌های جویدنی استفاده کنند.

 

اگر شما هم جزو این گروه از افراد هستید و نمی‌توانید به‌جز خوردن راهی برای کنترل استرس پیدا کنید، به شما توصیه می‌کنیم که در شرایط استرس‌زا به‌جای مصرف خوراکی‌های پُرکالری، چرب، شیرین و شور، به جویدن آدامس‌های بدون قند، خیار، هویج و کاهو روی بیاورید. به این ترتیب، هم استرس را با خوردن این مواد غذایی کنترل می‌کنید و هم با دریافت کالری اضافی دچار اضافه‌وزن نمی‌شوید. 

 

2. تغییر سبک زندگی 

تغییر سبک زندگی از دیگر دلایل ابتلا به اضافه‌وزن در دوران خانه‌نشینی ناشی از شیوع کروناویروس بود. از آنجایی که بیشتر ما این روزها ساعت‌های طولانی‌تری را در طول روز در خانه سپری می‌کنیم، پس میزان مصرف میان‌وعده‌ها را هم افزایش می‌دهیم. ریزه‌خواری مداوم در طول روز در کنار کاهش فعالیت‌های فیزیکی روزانه، از دیگر دلایل شیوع اضافه‌وزن در دوران پاندمی کووید-19 بوده است. 

 

به همین دلیل هم توصیه می‌کنیم که به‌منظور پیشگیری از اضافه‌وزن در این دوران که به‌دلیل تغییر سبک زندگی اتفاق افتاده است، ابتدا سعی کنید تا برنامه غذایی سالم و مناسبی را برای طول روزتان ترتیب بدهید. در این برنامه غذایی باید جایگاه بزرگی برای میوه‌ها، سبزی‌ها، لبنیات کم‌چرب، مغزها و دانه‌های خام به‌عنوان میان‌وعده در نظر بگیرید. هرچند که در خانه ماندن در این دوران همچنان توصیه اصلی سازمان‌های بهداشتی است، اما شما می‌توانید برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری،طناب‌زنی، دویدن یا سایر ورزش‌های هوازی به بوستان‌های بزرگ و خلوت یا فضاهای آزاد نزدیک شهرتان بروید. 

 

3. عدم نوشیدن آب کافی 

خیلی از افراد وقتی که برای مدت‌زمان طولانی در خانه می‌مانند، گمان می‌کنند که دیگر نیاز چندانی به نوشیدن مداوم آب ندارند. همین کنار گذاشتن عادت نوشیدن آب می‌تواند زمینه ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی را فراهم سازد، زیرا با عدم مصرف آب شما به خوردن خوراکی‌های پُرکالری روی می‌آورید. بنابراین، توصیه می‌شود که حتی در روزهایی که برای ساعت‌های طولانی در خانه هستید، باز هم روزانه حداقل 6 تا 8 لیوان آب و مایعات مصرف کنید. 

 

4. عدم داشتن خواب کافی 

مختل شدن ساعت خواب و بیداری می‌تواند مستقیما بر سطح هورمون اشتها در بدن اثرگذار باشد. زمانی که شما در طول روز خواب کافی و مناسب نداشته باشید، بدن‌تان برای رفع خستگی تمایل شدیدتری به مصرف خوراکی‌های چرب و شیرین پیدا می‌کند. به همین دلیل هم ابتلا به اضافه‌وزن در دوران کروناویروس به‌دلیل مختل شدن چرخه خواب و بیداری در بسیاری از خانواده‌ها به یکی از مشکلات اصلی تبدیل شد. بنابراین توصیه می‌شود که حتی اگر برای ساعت های طولانی با اعضای خانواده در خانه می‌مانید، حتما ساعت مشخصی را برای خواب تعیین کنید و حداقل 6 تا 8 ساعت خواب شبانه‌روزی داشته باشید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:Health Line

 4 دمنوش‌ برای آرامش سیستم تنفسی در دوران کرونا

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو