چگونه عاد‌ت‌های شبانه، بر سلامت بدن در هنگام روز تاثیر دارد
18 شهریور 1399 ساعت: 21:6



برخی عادت‌های شبانه می‌توانند بر سلامت بدن در طول روز تاثیر بگذارند، بنابراین باید تلاش کنید آنها را ترک کنید.
از جمله این عادت‌ها می‌‌توان به این موارد اشاره کردک

 -ورزش :

به طور کلی، رفتن به باشگاه کمک می‌کند تا خواب بهتری داشته باشید و زودتر بخواب بروید اما وقتی تمرین می‌کنید، بدن بیشتر کورتیزول تولید می‌کند. 
هورمونی که به هوشیاری فرد کمک می‌کند و ترشح آن زمانی که می‌خواهید برای رفتن به کار بیدار شوید خوب است اما در هنگام خواب اصلا خوب نیست. اگر برای عصر باید ورزش کنید، سعی کنید حداقل 3 ساعت پیش از خواب، تمرین را تمام کنید.

- آماده کردن وعده ناهار در شب:

فردای آن روز با انجام این کار، به محض خروج از منزل می‌توانید آن را سریع از یخچال بیرون بیاورید و باعث صرفه‌جویی در وقت و کاهش استرس صبح شوید و یک تغذیه مناسب در طول روز را برایتان فراهم می‌کند.

- دیروقت شام خوردن‌:

خوردن استیک پنیری در ساعات پایانی شب و قبل از خواب اصلا مناسب نیست. چند ساعت قبل از خواب، خوردن یک شام سبک، کم‌چربی، کم‌نمک و با کالری کمتر، فرد را برای یک خواب آرام آماده می‌کند و صبح بهتر از خواب بیدار خواهید شد. اگر احساس گرسنگی کردید، غذای زود هضم مانند کمی نان تست یا ماست میل کنید.

- اهمیت ندادن به دندان‌ها:

اگر قبل از خواب مسواک نزنید و نخ دندان دندان نزنید، ممکن است صبح متوجه یک لایه ضخیم جرم (باکتری) روی دندان‌های خود شوید. همچنین شستشو با دهانشویه می‌تواند به پیشگیری از تجمع باکتری کمک کند. در عرض یک الی دو روز، شروع به سخت شدن و رسوب می کند و مثل سیمان سفت می‌شود و منجر به کرم‌خوردگی و بیماری لثه ‌شده و فقط دندانپزشک می‌تواند آن را از بین ببرد.

- خواب دیرهنگام:

نه تنها انرژی فرد را کاهش می‌دهد، بلکه بدن را به تولید کورتیزول بیشتر تحریک می‌کند. 
همچنین می‌تواند روز بعد، میل فرد را به غذاهای پرچرب و شیرین بیشتر کند. به همین دلیل اگر کمتر از 6 ساعت در شب می‌خوابید، بدن شما چربی بیشتری دارد. این چربی اضافی احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. بنابراین اگر مجبورید صبح زود سرکار بروید، زودتر بخوابید تا حداقل 8 ساعت خواب داشته باشید.

- نوشیدن الکل:

در ابتدا ممکن است باعث خواب‌آلودگی شود اما بعد از چند ساعت نتیجه عکس می‌دهد و بر کیفیت خواب اثر نامطلوب می‌گذارد. به علاوه موجب می‌شود تا مثانه بیشتر پر شود و این بدان معناست که مرتبا در حال رفتن به دستشویی باشید و حتی ممکن است تا روز بعد تاثیرش بر روی بدن باشد. حدودا 1 الی 2 بار در روز آن را بنوشید و از 3 ساعت قبل از خواب دیگر نباید بنوشید.

- نوشیدن دیرهنگام کافئین:

در چای، قهوه، شکلات و بسیاری از نوشیدنی‌های انرژی‌زا کافئین وجود دارد. حتی در اندازه طبیعی هم می‌تواند خوابیدن را دشوارتر کند یا به خصوص در افراد سالمند خواب را کم کند. حتی اگر 6 تا 8 ساعت قبل از خواب، کافئین مصرف کرده باشید، فردای آن روز ممکن است احساس بی‌قراری را در شما القا کند. 

- شستن صورت:

لازم نیست صورت خود را بیش از حد بشویید و یا آن را به سختی مالش دهید، مخصوصا اگر پوست خشکی دارید اما باید در پایان روز، آلودگی، گردوغبار، عرق و آرایش صورت خود را پاک کنید و بشویید. با زدودن میکروب از صورت، دیگر صورت شما جوش نمی‌زند و حتی می‌تواند از عفونت چشمی جلوگیری کنید. علاوه بر آن استفاده از مرطوب‌کننده، اگر به خوبی استفاده شود، اثرات بهتری خواهد داشت.

- چرت زدن:

چرت زدن به هر میزانی در ساعات پایانی بعد از ظهر یا عصر می‌تواند چرخه نامطلوبی را ایجاد کند و روال عادی خواب را مختل کرده و در صبحگاه، برخاستن از خواب را سخت‌تر کند.

- افکار زیاد:

وقتی ذهن با چندین کاری که باید انجام دهید درگیر باشد، ممکن است رسیدن به آرامش را برایتان سخت‌تر کند اما اگر فقط چند دقیقه بر روی افکار خود متمرکز شوید، می‌توانید برای روز بعد برنامه‌ریزی کنید و در صورت دلخواه، لیستی از کارهای خود را بنویسید. برنامه‌ریزی کردن با ارائه یک راهنمای آماده برای روز بعد و نحوه انجام کار، سطح استرس را کاهش می‌دهد. 

- رفتن به فضای مجازی قبل از خواب:

تابش نورهای مصنوعی پس از غروب خورشید، می‌تواند تنظیم ساعت بدن را برهم بزند.
نور آبی گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ و سایر وسایل الکترونیکی می‌تواند مقدار ملاتونین مغز را کاهش دهد و نیز موجب اختلال خواب شود. 
شیشه‌ها یا صفحه نمایش‌های مخصوص می‌تواند نور آبی را فیلتر کند و برخی از دستگاه‌ها تنظیمات «شب» دارد و آن را حذف می‌کند اما بهترین راه‌حل این است که وسایل الکترونیکی را زود کنار بگذارید.

- داشتن یک خواب معمولی:  

راه رسیدن به یک شب آرام و خواب راحت را فراهم کنید. کتاب بخوانید یا به یک موسیقی آرامبخش گوش دهید. دوش آب گرم و همچنین انجام کشش‌های سبک می‌تواند باعث خواب‌آلودگی شود. در اواخر عصر از بحث‌های زیاد یا استرس‌زا خودداری کنید، چون می‌تواند باعث تحریک هورمون‌هایی شده و شما را بی‌خواب کند.

مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع: WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو