ناخن‌هایتان در باره بیماری‌های شما چه می‌گویند؟
17 شهریور 1399 ساعت: 15:6



علائمی که روی ناخن‌ها ظاهر می‌شوند، ممکن است نشانه بیماری‌ها باشند.
آیا میدانستید که ناخن‌های شما می‌توانند نشانگر وضعیت سلامتی شما باشند؟ وجود  لکه سفید یا  قرمز و یا وجود برجستگی یا چین روی ناخن می‌تواند نشانگر یک بیماری باشد. گاهی مشکلات کبدی، قلبی و یا ریوی روی ناخن‌ها هم نمودار پیدا می‌کنند. بیائید ببینیم ناخن‌ها ما چه رازهایی را با خود دارند.

ناخن‌های رنگ پریده

اگر ناخن‌ شما رنگ طبیعی ندارد و حالت رنگ رفته و یا کمرنگ پیدا کرده‌ است می‌تواند علامت یک بیماری جدی باشد از جمله:

آنمی
بیماری احتقانی قلب
بیماری کبدی
سوء تغذیه
لکه‌های سفید روی ناخن

اگر روی ناخن‌هایتان لکه‌های سفید با حاشیه تیره‌تر مشاهده کردید می‌تواند نشانه مشکلات کبدی از جمله هپاتیت باشد. معمولا در این شرایط انگشتان هم حالت زردی پیدا می‌کنند که این هم نشانه دیگری از بیماری‌های کبدی است. 

زرد شدن ناخن‌ها

یکی از شایع‌ترین علل زرد شدن ناخن‌ها عفونت‌های قارچی است. بتدریج که عفونت شدیدتر می‌شودقسمت بالای ناخن حالت جمع شدگی پیدا می‌کند و ناخن‌ها ضخیم و خرد می‌شوند. در موارد کمی ناخن‌های زرد می‌تواند نشانگر مشکل جدی‌تری مانند بیمای‌های تیروئید، ریه، دیابت و یا پسوریازیس باشد.(پسوریازیس بیماری است که در ان سلول‌های پوست افزایش یافته و حالت پولک مانند پیدا می‌کنند )

کبود شدن ناخن‌ها

زمانی که ناخن‌ها کبود می‌شوند ممکن است به این علت باشد که سلول‌های بدن شما به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی‌کنند. این وضعیت نشانگر یک بیماری ریوی مانند "آمفیزم" است. گروهی از بیماری‌های قلبی هم ممکن است باعث بروز این عارضه بشوند. (امفیزم یک بیماری ریوی است که در ان الوئول‌های ریه آسیب می‌بینند و فرد دچارتنگی نفس می‌شود)

ناصاف شدن سطح ناخن

اگر سطح ناخن حالت ناصاف پیدا کند و روی ان فرورفتگی‌های ریز ایجاد شود علامت پسوریازیس زودرس و یا التهاب مفصلی است. در این شرایط اغلب ناخن بی‌رنگ می‌شود و پوست زیر ناخن رنگ قرمز و قهوه‌ای پیدا می‌کند.

لایه لایه شدن ناخن‌ها

خشک و شکننده شدن ناخن‌ها که اغلب ترک می‌خورد و یا لایه لایه می‌شود می‌تواند نشانه بیماری‌های تیروئید باشد. اگر لایه لایه شدن همراه با تغییر رنگ ناخن به زرد کم رنگ شود می‌تواند نشانه عفونت قارچی هم باشد.

قرمز و ملتهب شدن دور ناخن‌ها

التهاب ناخن که به صورت قرمزی و متورم شدن بافت اطراف ناخن پدیدار می‌شود می‌تواند نشانگر بیماری لوپوس و یا اختلالات بافت همبند باشد. عفونت هم می‌تواند موجب بروز این حالت بشود.(لوپوس یک بیماری اتوایمون مزمن است که موجب التهاب و درد در نقاط مختلف بدن می‌شود.)

ایجاد نوارهای تیره در زیر ناخن

اگر متوجه ایجاد نوارهای تیره رنگ در زیر ناخن خود شدید باید فورا به ان رسیدگی کنید زیرا گاهی اوقات بروز این نوار تیره می‌تواند نشانه بروز سرطان پوست(ملانوما) باشد. ملانوما بدخیم‌ترین نوع سرطان پوست است.

ناخن جویدن

جویدن ناخن‌ها تنها می‌تواند یک عادت قدیمی باشد اما، در برخی موارد علامت یک اضطراب پایدار است که باید مورد درمان قرار گیرد. معمولا افرادی که دچار اختلال وسواس هستند مبادرت به جویدن ناخن خود می‌کنند. اگر نمی‌توانید‌ این عادت را کنار بگذارید بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.
ناخن‌ها تنها بخشی از یک پازل هستند

هر چند تغییراتی که در ناخن‌ها ایجاد می‌شود می‌توانند نشانه یک بیماری باشند اما، به ندرت اولین علامت یک بیماری محسوب می‌شوند. بسیاری از انورمالی‌های ناخن‌ها بدون ضرر هستند. لزوما همه کسانی که لکه‌های سفید روی ناخن خود دارند دچار هپاتیت نیستند. اگر وضعیت ناخن‌هایتان شما را نگران کرده است حتما با پزشک خود مشورت کنید.

ترجمه: سیما اخلاقی 
منبع:WebMd
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو