سالمندی طبیعی چیست؟
16 شهریور 1399 ساعت: 14:6



شما از احساس سالمند شدن، حرف‌های زیادی برای گفتن دارید، از بیماری‌های مربوط به قلب و چشم گرفته تا پوست و استخوان.
هم زمان با بالا رفتن سن و با دانستن آنچه طبیعی و یا غیرطبیعی است، می‌توانید با یادگیری گام‌های ساده، سعی کنید تغییرات سنی را به تاخیر بیاندازید یا از شدت تغییرات بکاهید و از داشتن یک بدن سالم تر لذت ببرید.

قلب شما سخت‌تر کار می‌کند

با بالارفتن سن، رگ‌های خونی و شریان‌ها سفت تر می‌شوند. قلب برای پمپاژ کردن خون باید سخت‌تر کار کند و این عامل می‌تواند منجر به فشار خون بالا و سایر مشکلات قلبی شود.

امتحان کنید: فعال باشید. روزانه پیاده‌روی، دویدن، شنا کردن و حتی کمی ورزش کردن کمک می‌کند تا وزن متعادلی داشته باشید و فشار خون خود را پایین نگه دارید. برای سالم نگه داشتن قلبتان، میوه، سبزیجات و غلات کامل بخورید. استرس را کنترل کنید. 7 الی 8 ساعت خواب کافی و استراحت شبانه به ترمیم و بهبودی قلب و رگ‌های خونی کمک می‌کند.

دیدن و شنیدن برایتان سخت‌تر می‌شود

ممکن است دیدن و تمرکز بر روی اشیای نزدیک، برایتان دشوار شود و برای اولین بار احتیاج به عینک مطالعه داشته باشید. شاید دید شما ضعیف شده و سازگاری‌تان برای تحمل تغییرات ناگهانی نور نیز دشوار شود. وقتی حرف از شنیدن می‌شود، ممکن است برای مکالمه در یک اتاق شلوغ و با فرکانس بالا، اوقات سختی را تجربه کنید.

امتحان کنید: بینایی و شنوایی خود را مرتباً بررسی کنید. برای مراقبت از چشمتان در بیرون از خانه، از عینک آفتابی استفاده کنید. برای محافظت در مقابل صداهای بسیار بلند، محافظ گوش گزینه خوبی است.

دندان و لثه‌ها تغییر می‌کند

ممکن است متوجه شوید که لثه‌ها ضعیف شده و از دندان‌ها جدا می‌شود. برخی از داروها باعث می‌شوند دهان خشک شود. خشکی دهان هم بیشتر فرد را در معرض خطر پوسیدگی دندان و عفونت قرار می‌دهد.

امتحان کنید: هر روز دو بار مسواک بزنید و یک بار نخ دندان بکشید تا از شر غذا و پلاک بین دندانی خلاص شوید. انجام این کار، بهترین روش برای جلوگیری از بیماری لثه و افتادن دندان‌هاست. همچنین برای انجام معاینات منظم و جرمگیری به دندانپزشک مراجعه کنید.

پوست شما متفاوت می‌شود

متوجه می‌شوید که پوست شما نسبت به گذشته خشک شده و انعطاف‌پذیری کمتری دارد. به این دلیل که با افزایش سن، پوست، چربی طبیعی کمتری دارد. همچنین، کمتر عرق می‌کنید و دقیقاً مقداری از بافت چربی زیر پوست را از دست می‌دهید و پوست نازک‌تر به نظر می‌رسد و نیز ممکن است متوجه چین و چروک، لکه‌های پوستی و افتادگی پوست یا رشد جزئی پوست شوید.

امتحان کنید: آب گرم پوست را خشک می‌کند، بنابراین با آب ولرم حمام کنید و دوش بگیرید.

وقتی بیرون از خانه هستید، از ضدآفتاب و از پوشش مناسب استفاده کنید. پوست خود را بیشتر بررسی کنید و در صورت مشاهده تغییراتی مانند خال، با پزشک مشورت کنید. اگر سیگار می‌کشید، پس دلیل خوبی است تا آن را ترک کنید چون باعث ایجاد چین و چروک می‌شود.

قدم زدن یا قوی ماندن سخت‌تر می‌شود

با افزایش سن، توده عضلانی از بین می‌رود و منجر به ضعیف شدن و کاهش فعالیت می‌شود.

امتحان کنید: ورزش متوسط را هر روز انجام دهید، مانند پیاده‌روی سریع یا بلند کردن وزنه‌های سبک که به نیرو و عملکرد عضلات کمک می‌کند. با پزشک خود مشورت کنید و بدانید چه میزان فعالیت برایتان مناسب است. مقدار زیادی میوه، سبزیجات و پروتئین‌های بدون چربی مانند ماهی و مرغ میل کنید. از قند و خوراکی‌هایی که چربی اشباع شده زیادی دارند، خودداری کنید. حجم کمتری غذا بخورید. مطمئناً به همان میزان کالری که قبلاً مصرف می‌کردید، نیازی ندارید.

زندگی جنسی شما هم بسیار تغییر می‌کند

در دوران یائسگی، بافت واژن زنان خشک، نازک‌تر و خاصیت ارتجاعی آن کمتر می‌شود. ممکن است رابطه جنسی، کمتر لذت بخش باشد. در زنان سینه‌ها بافت و چربی را از دست می‌دهد و به نظر کوچک‌تر و ضعیف‌تر می‌شود. با بالا رفتن سن در مردان، ممکن است نعوظ سخت‌تر شود که ممکن است به دلیل بروز برخی بیماریها و همچنین عوارض جانبی درمان باشد.

امتحان کنید: با پزشک خود مشورت کنید. او می‌تواند برای کاهش علائم جسمی داروهایی را تجویز کند یا تمایل شما را به رابطه جنسی تقویت کند. ما نمی‌توانیم زمان را به عقب برگردانیم اما با صبر، مراقبت و تغییر سبک زندگی هوشمند، می‌توانیم به خوبی از بدن خود استفاده کنیم.

استخوان‌ها شکننده‌تر می‌شود

در اوایل دهه 40 و 50 سالگی، استخوان‌ها شروع به ضعیف شدن می‌کند. تراکم استخوانی کمتر و استخوان شکننده‌تر می‌شود و خطر شکستگی استخوان افزایش می‌یابد. حتی ممکن است متوجه شوید که قد شما کوتاهتر شده است. در واقع، با شروع دهه 40، ممکن است یک تا 2 اینچ کوتاهتر شوید. این اتفاق زمانی می‌افتد که غضروف‌های بین ستون فقرات ضعیف‌تر می‌شوند. ممکن است احساس کنید که مفاصل سفت‌تر شده و مایعات و غضروف‌های بین مفاصل با افزایش سن کاهش یافته یا فرسوده شده است. با از بین رفتن بافت بین مفاصل، ممکن است دچار آرتریت شوید.
امتحان کنید: اطمینان حاصل کنید که مقدار کافی کلسیم و ویتامین D را دریافت کرده‌اید. منابع خوب کلسیم در رژیم غذایی شامل لبنیات، بادام و سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و کلم است.

پزشک ممکن است مکمل کلسیم را نیز توصیه کند. ویتامین D برای سلامتی استخوان‌ها بسیار حیاتی است زیرا به جذب کلسیم در بدن کمک کرده و موجب استحکام استخوان‌ها می‌شود.

برخی افراد با گرفتن نور خورشید، به اندازه کافی از وجود این ماده مغذی بهره‌مند می‌شوند. همچنین می‌توانید کلسیم را از ماهی تن، ساردین، زرده تخم مرغ و غذاهای غنی شده همچون شیر و بسیاری غلات دیگر دریافت کنید. از پزشک خود بپرسید که آیا به مکمل احتیاج دارید؟

رفتن به دستشویی

ممکن است کنترل مثانه برایتان دشوارتر شود که به این عارضه «بی‌اختیاری ادرار» گفته می‌شود. این اتفاق در 10درصد از افراد 65 سال به بالا اتفاق می‌افتد.

در بسیاری از این افراد، هنگام سرفه یا عطسه، ناخوداگاه کمی ادرار خارج می‌شود اما در برخی افراد هم قبل از رسیدن به دستشویی، بخش زیادی از ادرار دفع می‌شود. در زنان یائسگی می‌تواند عامل این مشکل باشد و در مردان، پروستات بزرگ ممکن است علت آن باشد.

همچنین ممکن است متوجه شده باشید که مثل قبل نرمال نیستید. برخی بیماری‌ها مثل دیابت می‌تواند حرکت روده را کندتر کند. برخی از داروها نیز ممکن است یبوست ایجاد کند مثل داروهایی که فشار خون، تشنج، بیماری پارکینسون و افسردگی را درمان می‌کند. مکمل‌های آهن و داروهای مسکن درد اعتیاد همچنین می‌توانند منجر به یبوست شوند.
امتحان کنید: اگر تمایل به زیاد «راه رفتن» دارید، به پزشک مراجعه کنید.

در بیشتر موارد، علائم را می‌توان کنترل یا حتی درمان کرد. سعی کنید از مصرف کافئین، الکل، نوشابه و غذاهای سرشار از اسید خودداری کنید. اینها می‌تواند شرایط را بدتر کند. با انجام تمرینات کگل می‌توان عضلات کف لگن را محکم تر کنید و بهتر می‌توانید خروج ادرار از مثانه را کنترل کنید. عضلات مثانه را سفت کنید، انگار که می‌خواهید ادرار خود را نگه دارید. پنج ثانیه نگه دارید، دوباره پنج ثانیه استراحت کنید. این کار را چهار، پنج بار پشت سر هم در روز انجام دهید.

برای جلوگیری از یبوست، مقدار زیادی خوراکی‌های حاوی فیبر مانند میوه، سبزیجات و غلات کامل میل کنید. آب زیاد بنوشید. سعی کنید هر روز ورزش کنید تا به تحرکت روده‌ها کمک کند.

ترجمه: مهتا زمانی‌نیک
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو