احتمال فاسد شدن چه غذاهایی بیشتر است؟
16 شهریور 1399 ساعت: 12:6



برخی از غذاها احتمال فاسدتر شدن بیشتری را دارند و باید بیشتر مراقب آنها باشید.
از جمله غذاهایی که بیشتر مسمومیت ایجاد می‌کنند، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

- جوانه‌ها:
    
جوانه‌ها دانه‌هایی هستند که جوانه زده اند. جوانه‌های خام و کمی پخته شده، به خصوص شبدر و یونجه، از سال 2006 میلادی به بعد باعث ایجاد چندین مسمومیت غذایی شده‌اند. در هوای گرم و مرطوب که جوانه‌ها رشد می‌کنند، سالمونلا، لیستریا و ای کولای نیز افزایش می‌یاید. ممکن است وسوسه شوید که جوانه‌های بسته بندی شده سرشار از آنتی‌اکسیدان را به صورت تازه و خام در سالاد و ساندویچ بریزید اما ابتدا باید آن را بپزید. شستن به تنهایی میکروب‌ها را از بین نمی‌برد.

- شیر سرد:

شیر، یکی از خطرناک‌ترین منابع بیماری‌های ناشی از موادغذایی است و در برخی کشورها خوردن آن غیرمجاز است. اگر شیر حیوانات گرم یا پاستوریزه نشود، باکتری‌ها را از بین نمی‌برد. شیر سرد می‌تواند باکتری‌های ای کولای، لیستریا، کامپیلوباکتر و سالمونلا را در خود داشته باشد و یا باعث اسهال و استفراغ زیاد و بیماری‌های جدی مانند سندرم گیلن باره شود که منجر به فلج عضلات می‌شود. روی پاکت شیر را با دقت نگاه کنید تا از پاستوریزه بودن آن مطمئن شوید، به خصوص شیر محلی را به خوبی بجوشانید.

- تخم‌مرغ:

تخم‌مرغ‌های آلوده، سالانه با آلودگی به باکتری سالمونلا باعث 79000 مورد مسمومیت غذایی در ایالات متحده و 30 مورد مرگ شده است. مرغ‌ها قبل از تشکیل پوسته تخم‌مرغ، می‌توانند باکتری سالمونلا را به تخم‌مرغ منتقل کنند. همچنین باکتری‌ها می‌توانند تخم‌مرغ را از طریق مدفوع مرغ، آلوده کنند. تخم‌مرغ را در یخچال در دمای پایین تر از 40 درجه سانتیگراد نگهداری کنید. در تهیه برخی از محصولات و در برخی دستورالعمل‌های غذایی از تخم‌مرغ خام استفاده می‌کنند. تخم‌مرغ پاستوریزه(که پیدا کردن آن سخت است) را داخل نایلون در آب 140 درجه فارینهایت و حداقل به مدت 20 دقیقه غوطه‌ور کنید. با این عمل پوست تخم‌مرغ ممکن است کمی ضخیم شود.

- آرد:

شما احتمالاً نمی‌توانید یک قاشق آرد خام را بخورید اما خمیر کلوچه یا خمیر کیک را چطور؟ 
خیلی به ندرت می‌شود اما آرد خام می‌تواند در هنگام برداشت دانه، آسیاب و الک کردن، آلوده به باکتری ای کولای شود. آرد خام این باکتری را از بین نخواهد برد، بلکه می‌تواند باعث اسهال خونی، استفراغ و حتی نارسایی کلیه و منجر به مرگ شود. آرد آماده کیک‌ها به صورت پاکتی و خمیرهای کلوچه آماده نیز می‌تواند حاوی میکروب باشد.

- سالاد کاهو بسته‌بندی شده:

این سالادها یکی دیگر از منابع اصلی مسمومیت غذایی هستند اما علت آن کاملا مشخص نیست. برخی از آلودگی‌ها به نوع خاصی از سبزیجاتی مثل کاهو و اسفناج یا به نحوه بسته‌بندی‌ها یا به افراد کشاورز مرتبط است. باکتری سالمونلا و سایر باکتری‌ها را می‌توان در آب آبیاری، خاک یا دست آلوده جستجو کرد. میکروب‌ها در آب برگ‌های خورد شده تکثیر می‌شوند و می‌توانند به درون بسته‌بندی‌های سالاد وارد شده و یا حتی پس از شستن ممکن است به برگ‌ها بچسبد.

- گوشت مرغ:

این نوع گوشت، انتخاب اول آمریکایی‌ها است و هر ساله حدود یک میلیون نفر از انسان ها پس از خوردن گوشت مرغ، بیمار می‌شوند. مانند سایر حیوانات، مرغ‌ها نیز در درون روده‌شان باکتری دارند. عوامل بیماری زا مانند باکتری کامپیلوباکتر و سالمونلا می‌توانند در هنگام خورد شدن و بسته‌بندی به بدن پرندگان سرایت کند و تا پایان این مرحله به تخته برش و ظروف بچسبد. بهتر است مرغ خام را نشویید زیرا ممکن است آشپزخانه را آلوده کند. پختن مرغ در دمای مناسب، باعث از بین رفتن باکتری‌ها می‌شود.

- خربزه برش داده‌:

هر ساله 1.35 میلیون نفر در ایالات متحده به باکتری سالمونلا مبتلا می‌شوند. نزدیک به 27000 نفر در بیمارستان بستری می‌شوند. عفونت‌ها بیشتر در تابستان دیده می‌شوند، وقتی که اکثر ما از خوردن هندوانه، طالبی و خربزه لذت می‌بریم. انگور نیز روی زمین رشد می‌کند، جایی که پوست آنها ممکن است به میکروب‌ها آلوده شود. ضدعفونی کردن پوست انگور سخت است. خربزه قاچ شده می‌تواند ویروس لیستریا و سایر عوامل مضر را منتقل کند. بهترین کار، شستن  کامل خربزه است. میوه‌های از قبل قاچ شده را در یخچال بگذارید یا آنها را در  ظروف پر از یخ نگهداری کنید.

- صدف:

مخلوط گوشت صدف‌های تازه می‌تواند درمانی عالی باشد. این نرم تنان از طریق آبشش، مواد غذایی را از آب‌های ساحلی می‌گیرند. آنها ویروس‌ها و باکتری‌ها را به یک شیوه جذب می‌کنند. سالانه خوردن صدف خام آلوده می‌تواند منجر به اسهال، استفراغ، تب و لرز بیش از 80،000 آمریکایی شود. همچنین ممکن است نورو ویروس که گاهی آنفلوانزای معده نیز نامیده می‌شود، بگیرید. تنها راه اطمینان از سلامت آن و لذت بردن از آن، طبخ آن است.

- پنیرهای درست شده از شیر:

پنیرهای نرم تهیه شده از شیر، بسیار خطرناک‌تر از پنیرهای پاستوریزه است. خطر انتقال باکتری لیستریا در این پنیر 160 برابر بیشتر از پنیرهای دیگر است. لیستریا می‌تواند علاوه بر آلوده کردن روده‌ها، باعث سردرد، از دست دادن تعادل و منجر به تشنج شود. همچنین ممکن است باعث سقط جنین، مرده‌‌زایی یا زایمان زودرس شده و نوزاد می‌تواند لیستریا را از مادر دریافت کند. 

- گوشت چرخ کرده:

در اوایل دهه 1990، زمانی که بیش از 700 نفر از افراد بزرگسال و کودک بر اثر مصرف همبرگر نپخته یک فروشگاه فست‌فود مسموم شدند، این بیماری به اسم ای کولای نام گرفت. چهار نفر جان باختند. این باکتری همچنین عامل اصلی شیوع مسمومیت غذایی است. این باکتری به طور طبیعی در داخل بدن انسان و حیوانات است. استیک‌ها را باید بپزید و با دمای 145 درجه سانتیگراد تفت دهید. برای اطمینان از سلامت گوشت گاو و گوشت خوک، باید دمای پخت آن به 160 درجه فارنهایت برسد.

- سوسیس‌ها:

این نوع مواد غذایی شکل‌دار از قبل پخته شده‌اند. آمریکایی‌ها سالانه 20 میلیارد سوسیس می‌خورند اما سوسیس می‌تواند باکتری لیستریا را پس از بسته‌بندی نیز دریافت کند. برای جلوگیری از بیماری، همیشه باید هات داگ را درست قبل از خوردن گرم کنید. 

- خطرات نامرئی:

مسمومیت غذایی ممکن است بعد از  صرف غذا از 20 دقیقه تا 6 روز ادامه یابد. آخرین خوراکی که می‌خورید، همیشه آن چیزی نیست که شما را مسموم می کند. برای جلوگیری از بیماری‌های ناشی از غذا، این موضوع را جدی بگیرید. سالانه 128000 نفر بر اثر مسمومیت راهی بیمارستان می‌شوند. دست‌ها و سطوح را کاملا بشویید و تمیز کنید، غذاها را تفکیک کنید تا از سرایت آلودگی به هم جلوگیری شود و غذای گرم را گرم و سرد را سرد نگه دارید. شما نمی‌توانید میکروب‌ها و ویروس‌ها را ببینید، همانطور که غذای خراب را نمی‌توانید با مشاهده و بوییدن تشخیص دهید.

مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع:WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو