شهریور؛ بهترین زمان خوردن پسته
16 شهریور 1399 ساعت: 09:6



پسته یکی از مغذی‌ترین مغزهاست که بومی مناطق مدیترانه محسوب می‌شود. سه لایه پوسته، دانه‌ را پوشانده که خارجی‌ترین آن طی فرایند خشک‌کردن جدا می‌شود. پسته تازه بسیار نرم است و طعم دلچسبی دارد که برداشت آن از شهریور تا آبان ادامه پیدا می کند. گرچه در تمام طول سال  پسته خشک دردسترس است اما زمان کوتاه لذت از طعم پسته تازه را نباید از دست داد.

ادامه این مطلب نیز موضوعی است که به این موارد پرداخته و اطلاعات بیشتری را درباره این مغزه در اختیارتان قرار داده است. 

 

ایران؛ نخستین تولیدکننده "پسته" در دنیا

پسته بومی مناطق آسیای مرکزی است و مصرف آن از قرن هفدهم میلادی در فرانسه آغاز شد؛ به‌همین دلیل پسته در این کشور به "بادام فارسی" شهرت دارد. پسته همچنین از دیرباز به‌عنوان خوراکی ایده‌آل جهانگردان کاربرد داشت زیرا انرژی‌زاست و به‌راحتی می‌توان پوسته را جدا کرد. در حال‌حاضر، نخستین تولیدکننده پسته در دنیا، ایران است که 38 درصد بازار جهانی را در اختیار دارد. گرچه پرورش این محصول از قرن نوزدهم در ایالات متحده آ‌مریکا و به‌خصوص کالیفرنیا آغاز شد اما هم‌اکنون کشت پسته در این کشور بسیار رشد کرده و 28  درصد مصرف این محصول در دنیا را به‌خود اختصاص داده ‌است. 

 

ارزش‌تغذیه ای پسته

هر 100 گرم پسته 581 کیلوکالری انرژی دارد و منبع غنی از پتاسیم، مس، آهن و فسفر نیز محسوب می‌شود. پسته همچنین حاوی ویتامین‌های B6 و C و فیبرهایی است که احساس سیری طولانی ایجاد می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های فراوان آن نیز در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی نقش دارند. پسته را می‌توان خوراکی موثر در سلامت کبد نیز دانست. 

 

نگهداری پسته

پسته در برابر رطوبت ماندگاری ندارد و به‌همین دلیل بهترین روش، نگهداری پسته همراه با پوسته سخت درون ظرف شیشه‌ای درب‌دار و داخل یخچال است. در چنین شرایطی می‌توان پسته را تا سه ماه بدون تغییر در طعم و مزه مصرف کرد. اما پسته را می‌توان تا یک سال درون فریزر نگهداری کرد. البته باز هم نباید از پوسته جدا شود و حتما در ظرف درب‌دار باشد. 

 

بهترین روش استفاده از پسته در آشپزی

اگر قصد دارید درون کیک یا شیرینی از پسته استفاده کنید، بهتر است به‌جای پسته خردشده یا کامل از پودر آن استفاده شود. پودر پسته به‌راحتی با خمیر مخلوط می‌شود اما تکه‌های درشت‌تر روی شیرینی یا کیک باقی می‌ماند. این نکته برای انواع نوشیدنی و اسموتی نیز صدق می‌کند.

 

نرجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Journal des Femmes.fr

5 عادت در طبخ سبزیجات که ارزش تغذیه ای شان را کم می کند! 

نگاهی به ویژگی های عالی سبک آشپزی مشرق زمین​​​
3 فایده عادت به خوردن زغال اخته​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو