نگاهی به ویژگی های عالی سبک آشپزی مشرق زمین
5 شهریور 1399 ساعت: 10:6



سبک آشپزی کشورهای شرقی دنیا از لحاظ ارزش تغذیه ای عالی است زیرا از انواع سبزیجات، حبوبات، روغن زیتون، ماهی و گوشت استفاده می‌شود. همچنین، مردم این مناطق از لیمو، سبزیجات معطر و ادویه‌ها نیز حتما در غذاهای شان استفاده می‌کنند که علاوه‌بر طعم دلچسب، در پیشگیری از بسیاری مشکلات جسمانی از جمله التهاب ها موثر است. 

در ادامه این مطلب به مهم ترین این ویژگی ها اشاره کرده ایم. این ویژگی ها عبارتند از:

 

بلغور عربی مراکش؛ ستاره آشپزی شرق

آشپزی مشرق زمین را شاید بتوان در آشپزی مراکش با غذای مشهور "بلغور عربی‌" خلاصه کرد. این غذا که امروزه صدها گونه آن مصرف می‌شود، از آرد سمولینا، سبزیجات به‌خصوص کدو سبز، فلفل، هویج، گوجه‌فرنگی، کرفس و شلغم همراه با گوشت قرمز یا ماهی تهیه می‌شود. البته نباید حبوبات را در این غذا فراموش کرد که عمدتا باقلا، دال عدس( عدس قرمز) یا نخود است. روغن زیتون نیز دیگر جزء اصلی بلغور عربی محسوب می‌شود که خواص این ماده از جمله محافظت از سلامت قلب به‌تنهایی گواه مغذی‌ بودن غذاست.

 

غذاهای تند اما با امگا3 فراوان

غذاهای سنتی تونس بسیار متنوع، مغذی و شامل گروه‌های مختلف غذایی است. به‌عنوان مثال، تونسی‌ها در تهیه بلغور عربی از ماهی به‌خصوص ساردین یا ماکرو استفاده می‌کنند که بهترین منابع امگا3 و ویتامین D محسوب می‌شود. مردم تونس هر روز از فلفل به شکل‌های مختلف استفاده می‌کنند اما یکی از معروف‌ترین غذاهای تند آنها، "هریسه" نام دارد. هریسه پوره فلفل است که با عصاره سبزیجات مختلف تهیه می‌شود و تاثیر عالی در مقابله با التهاب های بدن دارد. 

پیش‌غذای آنها نیز سالاد "ماشویا" است که برای تهیه آن فلفل، سیر، گوجه‌فرنگی و گاه بادمجان را روی آتش هیزمی کباب کرده و همراه با روغن زیتون، کاری و فلفل طعم‌دار می‌کنند. برای تزئین نیز معمولا تخم‌مرغ آب‌پز، ماهی تن و زیتون استفاده می‌شود. 

 

دمنوش نعناع؛ یک نوشیدنی با هزاران خاصیت

مردمان مشرق زمین علاقمند به دمنوش‌های گیاهی هستند که یکی از بهترین آنها، دمنوش نعناع است. این دمنوش به بهبود فرایند هضم کمک می‌کند و سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است که همراه با چای سبز می‌تواند در پاکسازی بدن مفید باشد. این دمنوش حتی‌الامکان با مقدار کمی شکر و گاه با شیرینی میل می‌شود. 

 

بهره‌مندی از انواع چاشنی‌ها 

انواع ادویه‌ها، سبزیجات معطر و لیمو باعث می‌شوند تا غذای شرقی بدون نیاز به افزودن روغن بیشتر و نگرانی از افزایش کالری غذا، طعم دلچسبی پیدا کنند. البته این چاشنی‌ها منبع غنی ویتامین‌ها و املاح محسوب می‌شوند. پس نباید تردیدی در مصرف گشنیز و جعفری و البته زیره و زردچوبه به‌دلیل خواص ضدالتهابی شان داشت. لیمو در کنار مقدار فراوان ویتامینC، خواص دیورتیک دارد. سیر و پیاز نیز در پیشگیری از سرطان‌های سیستم گوارش نقش دارند. البته سیر به خاطر تاثیر در رقیق ‌شدن خون نیز مشهور است. 

 

در کنار این چاشنی‌ها از کشمش و دیگر میوه‌های خشک مانند آلو و خرما نیز نباید غافل شد که منبع تامین انرژی سریع و مقدار فراوان پتاسیم و منیزیم هستند. زیتون نیز در سبک آشپزی مشرق زمین جایگاه ویژه‌ای دارد و تقریبا در تمام غذاها استفاده می‌شود.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Doctissimo.fr

 5 نشانه‌ مصرف زیاد نمک

 شام نخوردن؛ انتخاب سالم کاهش وزن؟!

5 اصل غذا خوردن آگاهانه برای حفظ تناسب اندام​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو