5 نشانه‌ مصرف زیاد نمک
4 شهریور 1399 ساعت: 09:6



مصرف کم نمک نه‌تنها طعم دلچسبی به مواد غذایی می‌دهد بلکه برای حفظ تعادل مواد مغذی مورد نیاز  بدن نیز لازم است. اما مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که اکثر افراد در خوردن نمک افراط می‌کنند و با پیامدهای آن بر سلامت مواجه می‌شوند.

این عادت نادرست با بروز برخی نشانه‌ها همراه است که شناخت آنها باید به‌عنوان زنگ خطر تلقی شود و در پی آن، تغییراتی در سبک تغذیه فرد ایجاد شود. این نشانه ها عبارتند از:  

 

1. تشنگی شدید

نوشیدن آب بیش از حد معمول پس از صرف غذا اولین نشانه دریافت زیاد نمک است زیرا سدیم بر تعادل مایعات بدن تاثیر می‌گذارد. در چنین شرایطی حتما به اندازه کافی آب بنوشید تا تعادل الکترولیتی سلول‌ها و نیاز بدن برای عملکردهای حیاتی تامین شود. 

 

2. تورم اندام‌ها

خوردن غذای شور به خصوص در وعده‌ی شام معمولا با تورم (اِدِم) در روز بعد همراه است که علت آن احتباس آب در بافت‌های زیرپوستی است. گرچه به گفته متخصصان، ادم یک علامت زمینه‌ای برخی از بیماری‌هاست اما می‌تواند نشان‌دهنده دریافت مداوم نمک باشد که به‌تدریج بر بافت‌ها تاثیر مخرب می گذارد. 

 

3. اختلال در عملکرد مغز

محققان کانادایی با آزمایش روی 1200 فرد بالغ دریافته اند افرادی که مقدار زیادی نمک در رژیم غذایی خود مصرف می‌کنند، بیشتر مستعد ابتلا به تحلیل شناختی هستند. بسیار مهم است که با افزایش سن، اصول تغذیه سالم از جمله کاهش غذاهای کنسرو و آماده که حاوی مقدار زیادی نمک‌ هستند، رعایت شود. 

 

4. بروز بیماری‌های کلیوی

افزایش دریافت نمک بر عملکرد کلیه ها تاثیر می‌گذارد. تحقیقات حاکی از آن است که بالا رفتن مقدار سدیم در خون موجب تشدید دفع پروتئین از ادرار می‌شود و این وضعیت نشانه‌ی هشدار جدی ابتلا به بیماری‌های کلیوی خواهد بود. خوردن مداوم غذاهای شور همچنین زمینه‌ساز ابتلا به سنگ کلیه است. البته نباید افزایش فشار خون به‌عنوان پیامد مهم مصرف زیاد نمک را فراموش کرد که تاثیر جدی در بروز بیماری‌های قلبی و کلیوی دارد.

 

5. زخم معده

نتایج مطالعات آزمایشگاهی که در نشریه Infection and Immunity منتشر شد، نشان می‌دهد که افزایش سطح سدیم خون با بروز زخم‌های معده و سرطان همراه است. گرچه تحقیقات بیشتر برای تایید این فرضیه مطرح است اما اثبات شده که نمک به جداره معده آسیب می‌رساند. 

 

پس یادتان باشد که...

بهترین و ساده‌ترین راهکار برای کاهش مصرف نمک، حذف نمکدان از سفره است. البته تهیه غذا در منزل و به‌حداقل رساندن غذاهای آماده نیز در این زمینه بسیار تاثیرگذار خواهند بود. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Selection.ca

 کسانی که پروتئین‌ گیاهی بیشتری می خورند، عمر طولانی تری دارند!

آیا کنار گذاشتن کامل چربی‌ها یک انتخاب سالم است؟​​​
12 ترفند تغذیه ای برای کوچک‌ کردن شکم​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو