آزمون لایه‌برداری شیمیایی
اطلاعات خود درباره لایه‌برداری پوست را محک بزنید
3 شهریور 1399 ساعت: 20:6



لایه‌برداری یا همان پیلینگ پوست، یکی از روش‌های بسیار پرطرفدار برای رفع لک‌های سطحی پوست، روزنه‌های پوستی، جوش‌های سرسیاه و جوان‌سازی پوست است. 
این روش معمولا میان افرادی با پوست‌های روشن و موهای بور بهتر جواب می‌دهد و ممکن است برای افرادی با پوست و موی تیره در بلندمدت با ایجاد لکه‌های پوستی همراه باشد. متخصصان پوست به افرادی که پوست و موی تیره‌ای دارند، پیشنهاد می‌کنند لایه‌برداری‌های سبک‌تر و طی جلسات بیشتر را انجام دهند یا از سایر روش‌های درمانی کمک بگیرند. اگر دوست دارید اطلاعات خود را درباره لایه‌برداری شیمیایی محک بزنید، یک کاغذ و خودکار بردارید و به سوال‌های زیر پاسخ دهید.

سوال‌ها

1. لایه‌برداری شیمیایی برای همه افراد مفید است.
الف) بله ب) بله

2. تفاوت بین لایه‌برداری‌های شیمیایی سطحی، متوسط و عمیق چیست؟
الف) استفاده از مواد شیمیایی مختلف و با غلظت‌های متفاوت
ب) استفاده بیشتر از مواد شیمیایی در لایه‌برداری عمیق
ج) تفاوت چندانی بین این 3 نوع لایه‌برداری وجود ندارد.

3. لایه‌برداری سطحی برای کدام گروه از افراد مناسب‌تر است؟
الف) افراد دچار آکنه
ب) افراد مبتلا به چروک‌های عمیق
ج) افراد دارای پوست‌های زبر و ناهموار یا پوست‌های پوشیده از لک و کک‌ومک

4. چه مدت طول می‌کشد تا پوست ما پس از لایه‌برداری دوباره ترمیم شود؟
الف) 1 تا 3 روز ب) 1 تا 2 هفته
ج) به پوست و نوع لایه‌برداری بستگی دارد.

5. قدمت انجام دادن لایه‌برداری شیمیایی در جهان چقدر است؟
الف) حدود 60 سال ب) حدود 100 سال
ج) حدود هزاران سال

6. آیا لایه‌برداری شیمیایی، عملی دردناک است؟
الف) بله ب) نه

7. لایه‌برداری شیمیایی می‌تواند به کدام یک از حالت‌های زیر منجر شود؟
الف) چرب شدن پوست ب) خشک شدن پوست
ج) ایجاد جوش‌های سرسیاه

پاسخ‌ها

1. پاسخ درست: بله، لایه‌برداری شیمیایی برای همه افراد مفید نیست و به افرادی که شرایط زیر را داشته باشند، اصلا توصیه نمی‌شود:
افراد مبتلا به بیماری‌های عفونی، خانم‌های باردار و شیرده، افرادی که به‌تازگی برای درمان آکنه‌های پوستی از ایزوترتینوئین یا ترتینوئین استفاده کرده‌اند، افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی درحال درمان، افرادی که زخم یا خراش روی پوستشان دارند، افرادی که پوستشان دچار آفتاب‌سوختگی شده، افرادی که ویروس فعال تبخال در بدن آنها وجود دارد.

2. پاسخ درست: استفاده از مواد شیمیایی مختلف و با غلظت‌های متفاوت. برای لایه‌برداری‌هایی با عمق مختلف از ترکیبات شیمیایی با قدرت‌های متفاوت استفاده می‌شود. در هر نوع لایه‌برداری شیمیایی، ترکیب مورد استفاده باید توانایی نفوذ تا لایه‌های پوستی مورد نظر پزشک را داشته باشد و عمل لایه‌برداری را به گونه‌ای انجام دهد که علاوه بر نرم و یکدست کردن پوست، احتمال رشد مجدد و سریع لایه‌های پوستی ازدست‌رفته را ایجاد کند.

3. پاسخ درست: افراد دارای پوست‌های زبر و ناهموار یا پوست‌های پوشیده از لک و کک‌ومک. لایه‌برداری سطحی معمولا با از بین بردن سلو‌ل‌های مرده در سطح پوست همراه است. در این روش از لایه‌برداری، پزشک شما اسید ملایمی را روی پوست صورت، گردن، سینه و دست‌ها ماساژ می‌دهد. این کار، باعث از بین رفتن زبری و خشونت سطح پوست، لکه‌های سطحی و کمرنگ شدن کک‌ومک‌های سطحی می‌شود. شما در همان روز لایه‌برداری سطحی می‌توانید از لوازم آرایش استفاده کنید، اما توصیه می‌شود تا 3 روز زیر نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید و استفاده مداوم از کرم‌های ضدآفتاب را فراموش نکنید.

4. پاسخ درست: به پوست و نوع لایه‌برداری بستگی دارد. اصلا مهم نیست که شما چه سطحی از لایه‌برداری را انجام می‌دهید. ممکن است با یک لایه‌برداری سطحی دچار التهاب و قرمزی بیش از اندازه پوست شوید و نیاز به یک هفته استراحت هم داشته باشید. ممکن است با لایه‌برداری‌های متوسط تا عمیق، طول دوره بازسازی پوست‌تان تا 3 هفته هم طول بکشد. از این‌رو، شما باید در مورد طول دوره بازسازی پوست و مراقبت‌های پوستی در این دوران حتما با پزشکتان مشورت کنید.

5. پاسخ درست: حدود هزاران سال. باور کنید یا نه، مصریان باستان از حدود سال‌های 1550 پیش از میلاد از برخی اسیدها برای لایه‌برداری و جوان‌سازی پوست میان اشرافیان استفاده می‌کردند. این درحالی است که لایه‌برداری شیمیایی مدرن که توسط متخصصان پوست انجام می‌شود، فقط حدود نیم قرن قدمت دارد. هرچند در زمان‌های قدیم، لایه‌برداری توسط افراد غیرپزشک انجام می‌شد، اما این روزها به‌دلیل عوارض و خطرات احتمالی این کار توصیه می‌شود انواع لایه‌برداری شیمیایی، مخصوصا لایه‌برداری‌های متوسط تا عمیق، حتما توسط متخصصان پوست انجام شوند.

6. پاسخ درست: بله، زیبایی خرج دارد و درد، بخشی از همین خرج است! میزان درد حاصل از لایه‌برداری شیمیایی شدیدا به این عوامل بستگی دارد؛ آستانه تحمل درد خود بیمار، نوع قسمت‌هایی از پوست که قرار است لایه‌برداری شوند، عمق لایه‌برداری، میزان حساسیت پوستی و روشی که برای لایه‌برداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ممکن است شما در طول لایه‌برداری با احساس سوزن‌سوزن شدن پوست مواجه شوید و این حس تا پایان عمل لایه‌برداری با شما همراه باشد. در لایه‌برداری‌های عمیق، گاهی احساس سوزش و درد بیشتر تا لایه‌های پایینی پوست با فرد همراه می‌شود. این درحالی است که خوشبختانه چنین دردهایی به اندازه‌ای عمیق، ممتد و غیرقابل‌تحمل نیستند که شما نتوانید آنها را تحمل کنید. معمولا پزشک شما بعد از پایان لایه‌برداری و برای کاهش سوزش، درد و التهاب پوستی، استفاده از کمپرس یخ، کرم‌های استروئیدی یا لوسیون‌های خاصی را برایتان تجویز می‌کند. ضمن اینکه استفاده از کرم‌های ضدآفتاب برای پیشگیری از تغییر رنگ پوست هم بعد از لایه‌برداری‌های شیمیایی ضروری است.

7. پاسخ درست: خشک شدن پوست. یکی از عارضه‌های جانبی رایج بعد از انجام دادن لایه‌برداری‌های سطحی تا متوسط ایجاد قرمزی، التهاب و خشک شدن پوست است. هرچند بیشتر عوارض جانبی ناشی از لایه‌برداری شیمیایی موقت هستند، اگر خشکی ناشی از لایه‌برداری شیمیایی را نادیده بگیرید، ممکن است با تغییر رنگ قسمت‌هایی از پوست مواجه شوید. از این‌رو، بسیار ضروری است بعد از انجام لایه‌برداری حتما با پزشک خود در مورد راه‌های پیشگیری از ایجاد چنین مشکلی مشورت کنید. بد نیست این را هم بدانید که لایه‌برداری‌های عمیق، اثر منفی و جانبی بیشتری برای شما دارند و اگر توسط متخصصان پوست انجام نشوند، می‌توانند علاوه بر آسیب‌های پوستی، باعث ایجاد اثر منفی بر سلامت قلب، ریه‌ها و حتی کلیه‌های شما شوند.

ترجمه: راضیه فیضی
کارمندان عزیز، مراقب پوست‌تان باشید!
تقارن روز کارمند با این شماره نشریه ما را بر آن داشت تا نکاتی در زمینه مراقبت و بهداشت پوست کارمندان ارائه دهیم. اگر شما کارمند هستید، با عوامل فرساینده پوستی از قبیل کمبود خواب‌، قرار گرفتن در معرض نور رایانه و اشعه خورشید، فشار کاری و استرس بالا هستید. این عوامل ذکرشده همگی از عوامل پیری زودرس پوست و چین‌وچروک هستند اما عامل دیگری که در این فصل خشکی و شکنندگی پوست کارمندان را در پی دارد، تهویه هوای اداره‌ها و دفاتر کار است. برای شناخت این عامل مخرب جدید و راهکارهای مبارزه با آن، مطلب زیر را بخوانید و با این ترفند‌های ساده از خشکی پوستتان جلوگیری کنید. نکته مهم و ضروری در خیلی از دفاتر کار و ادارات تهویه مطبوع است که قرار است ما را در گرمای تابستان خنک کند اما در واقع این تهویه هوا، ما را با خشکی و شکنندگی پوست مواجه می‌کند. دستگاه‌های تهویه مطبوع هوا را خشک می‌کند و رطوبت موجود در محیط را کاهش می‌دهد. به گفته متخصصان پوست، کمبود رطوبت هوا بر آب موجود در لایه بیرونی پوست تاثیر می‌گذارد و نیز با کاهش خاصیت ارتجاعی و کششی پوست، منجر به خشکی و ناهمواری پوست می‌شود.
بعضی‌ها مستعد خشکی پوست‌اند
البته این مساله بر پوست همگان تاثیرگذار نیست، بلکه برخی افراد بیشتر از دیگران مستعد هستند. خشکی پوست به ساختار ژنتیکی فرد مربوط می‌شود و ژنتیک و ساختار ذاتی پوستی مهم است. به طور مثال پوست را دیواری آجری فرض کنید. اگر آجرها همه شکل منظمی داشته باشند و سیمان در میانشان خوب جا بگیرد، آن دیوار(پوست) می‌تواند از آب موجود محافظت کند و کمتر متمایل به خشکی شود. خشکی پوست در اثر دستگاه تهویه یا در اثر هر عامل دیگری می‌تواند باعث ترک‌های پوستی، خشکی همراه با قرمزی پوست و درنهایت مشکلات پوستی شود.
5 نکته کلیدی
نکته اول: زمان استراحت را در هوای آزاد بگذرانید پوست شما قابلیت حرکتی دارد و پویاست. پس بر اساس محیطی که در آن هستید تغییر خواهد کرد. بسیاری از تغییراتی که بر اثر دستگاه تهویه در پوست ایجاد شده، با قرار گرفتن در محیطی با رطوبت بالا از بین خواهد رفت. برای طراوت و شادابی پوست، زمانی را برای استراحت در محیط بیرون بگذرانید.
نکته دوم: استفاده از مرطوب‌کننده‌های غیرعطری. اگر احساس می‌کنید پوستتان خشک است از مرطوب‌کننده‌های غیرعطری برای جایگزین کردن آب مورد نیاز پوست استفاده کنید.
نکته سوم: از محرکات پوستی پرهیز کنید. اگر دستگاه تهویه اتاق کارتان پوست شما را تحریک‌پذیر می‌کند، بهتر است با استفاده از محصولات عطری آن را تشدید و بدتر نکنید. سعی کنید زیاد از عطر، صابون‌های سنگین و مواد شوینده خیلی معطر استفاده نکنید زیرا همه آنها پوستتان را خشک‌تر خواهد کرد.
نکته چهارم: روغن صورت روی پوستتان بزنید. برای رفع نقاط خشک، از روغن صورت استفاده کنید. با نوک انگشتانتان روغن را روی مناطق خشک صورت و گردن ماساژ دهید. وازلین و اوسرین می‌توانند گزینه ارزان و خوبی باشند.
نکته پنجم: یک راه جالب برای آب رساندن به پوست پیدا کنید. اینکه ما مقدار زیادی آب بنوشیم، راه بسیار خوب و علمی‌ای است اما برای بسیاری از ما این کار خیلی ملال‌آور است و مدام باید در دستشویی باشیم پس از نوشیدنی‌های پاک‌سازی‌کننده برای آبرسانی درونی به پوست استفاده کنید.

ترجمه: نگار جلیلی ثابت
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو