برای پیشگیری از مشکلات بهداشتی، سلامت و زیبایی در مهم‌ترین روز زندگی خود این نکات را به خاطر بسپارید
ده «اگر» و هشت «نکته» برای عروس‌خانم‌ها
2 شهریور 1399 ساعت: 19:6



روز عروسی یکی از مهم‌ترین و هیجان‌انگیزترین روزهای زندگی است. به همین دلیل بسیاری از عروس‌خانم‌ها برای برگزاری هرچه بهتر آن از ماه‌ها قبل دچار استرس و اضطراب شدیدی می‌شوند.
 اگرچه برنامه‌ریزی برای این روز اهمیت بسیاری دارد، اگر شما در روز عروسی خود سلامت جسمی و روانی کافی نداشته باشید، به طور حتم از این مراسم عاشقانه خاطره‌ای پراضطراب برای خود به یادگار می‌گذارید؛ از مشکلات گوارشی گرفته تا اختلالات عادت ماهانه، جوش و آکنه، ورم پا و حساسیت‌های پوستی و آرایشی؛ روز عروسی می‌تواند با مشکلات جسمی متعددی همراه شود. در صورتی که با برخورداری از آمادگی کافی و انجام بررسی‌های پزشکی لازم می‌توان این روز را با خیال آسوده و جسمی سالم برگزار کرد. پس قبل از اینکه «بله!» را بگویید، نکات زیر را به خاطر بسپارید.

اگر می‌خواهید از لنز استفاده کنید...

یکی از مشکلات شایع عروس‌خانم‌ها، استفاده غیربهداشتی از لنزهای رنگی و ابتلا به قرمزی و عفونت‌های چشمی در روز عروسی است. خیلی اوقات عروس‌خانم‌ها لنزهای رنگی را از آرایشگاه‌ها دریافت می‌کنند. حتی بعضی عروس‌ها سابقه استفاده از لنز را ندارند و برای اولین بار در روز عروسی خود در آرایشگاه با آن آشنا می‌شوند! لنزهای موجود در آرایشگاه‌ها ممکن است نو نباشند و قبلا اشخاص دیگری از آنها استفاده کرده‌ باشند. بعضی آرایشگاه‌ها نیز لنز را به فرد اجاره می‌دهند و فردای روز مراسم آن را تحویل می‌گیرند! در حالی که لنز یک وسیله شخصی است و فقط یک نفر می‌تواند از آن استفاده کند. این وسیله باید در شرایط استریل داخل چشم قرار داده شود، در غیر این صورت خطر عفونت‌های انگلی چشم را بالا می‌برد. علائم این عفونت‌ها حتی ممکن است 3 تا 4 روز بعد ظاهر شوند. بنابراین لنز باید حتما توسط پزشک تجویز شود. همچنین طرز استفاده، گذاشتن، برداشتن و استریل کردن آن باید به فرد آموزش داده شود. بعد از اتمام مراسم و قبل از خواب نیز باید حتما آن را از چشم خارج کرد.

اگر می‌خواهید کفش پاشنه‌بلند بپوشید...

عروس‌خانم‌ها معمولا در مراسم عروسی از کفش‌های پاشنه‌بلند و نوک‌تیز استفاده می‌کنند. بنابراین بسیاری از آنها دچار ورم و خستگی پا می‌شوند. برای جلوگیری از این حالت توصیه می‌شود هر 20 تا 30 دقیقه یکبار برای حداقل 10 دقیقه بنشینند و استراحت کنند. در صورت امکان می‌توانند یک توپ یا مانند آن را زیر کف پا بگذارند و پا را با آن ماساژ دهند. قرار دادن پاها در آب یخ و همچنین بالا گذاشتن پا نیز می‌تواند ورم و خستگی را کاهش دهد.

اگر دچار مشکلات گوارشی هستید...

استرس روز عروسی می‌تواند در بعضی افراد باعث مشکلات گوارشی مثل نفخ، اسهال و یبوست شود. بنابراین عروس‌خانم‌ها باید دقت کنند از لحاظ گوارشی چه عادت‌هایی دارند. برای مثال اگر دائم دچار یبوست می‌شوند، می‌توانند به طور موقت از 10 روز قبل از عروسی با توجه به نیازشان روزی 1 تا 2 بار ملین مصرف کنند. اگر هم بیشتر اوقات دچار اسهال هستند، باید حتما از قبل درمان شوند و تحت نظر پزشک قرار بگیرند اما به طور موقت می‌توانند روزی 1 تا 2 عدد از داروهای آرامبخش گوارشی مثل «کلیدینیوم سی» استفاده کنند. در هرحال بهتر است میزان دوز مصرفی و مدت مصرف دارو را پزشک تعیین کند زیرا این میزان با توجه به شدت اسهال و یبوست می‌تواند برای هر فرد متفاوت باشد.

عروس‌خانم‌ها بهتر است از چند روز قبل از عروسی از خوردن مواد نفاخ مثل سیر، پیاز، بادمجان، سیب زمینی، حبوبات و نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنند. اگر هم سابقه عدم تحمل شیر و لبنیات دارند، باید در این ایام مصرف شیر، دوغ و ماست پرچرب را کاهش دهند تا کمتر دچار نفخ شوند. افرادی که به دلیل ریفلاکس و برگشت اسید معده دچار بوی بد دهان هستند نیز می‌توانند از 2 هفته قبل تا 10 روز بعد از عروسی روزی 2 عدد «امپرازول» یا داروهای هم‌خانواده آن را مصرف کنند؛ یکی نیم ساعت قبل از صبحانه و دیگری نیم ساعت قبل از شام. بعد از آن هم برای رفع مشکل باید حتما به پزشک مراجعه کنند. برای کاهش استرس هم می‌توان در این ایام تحت نظر پزشک از داروهای ضداضطراب استفاده کرد.

اگر می‌خواهید کمتر دچار جوش و تعریق شوید...

جوش و آکنه یکی از مشکلات شایع روز عروسی است. برای پیشگیری از جوش زدن در این روز مهم می‌توان از متخصصان پوست کمک گرفت. با این حال بهتر است از 2 هفته قبل از عروسی، پوست دستکاری نشود. پاک‌سازی پوست یکی از راه‌های درمان جوش صورت است. پاک‌سازی درواقع همان تخلیه جوش‌های ریز زیرپوستی است. این کار باید فقط توسط پزشک انجام شود. اگر پاک‌سازی با روش‌ها و ابزار نادرست انجام شود ممکن است جای جوش‌ باقی بماند و لک ایجاد کند. متاسفانه این مشکلات میان عروس‌خانم‌ها بسیار شایع است چراکه بسیاری از آنها در این زمینه به آرایشگرها اعتماد می‌کنند، در صورتی که برای انجام درمان‌های پوستی حتما باید با متخصص پوست مشورت شود، به‌خصوص اگر فرد زمینه التهاب، جوش و بیماری‌های پوستی داشته باشد. درمورد تعریق زیاد نیز عروس‌خانم‌ها می‌توانند از 2 هفته قبل در نواحی مورد نظر تزریق بوتاکس انجام دهند.

اگر می‌خواهید در روز عروسی و ماه عسل عادت ماهانه نشوید...

عروس‌خانم‌ها برای به تعویق انداختن عادت ماهانه در روز عروسی و همچنین ماه عسل، می‌توانند از 2 ماه قبل عروسی به متخصص زنان مراجعه و توصیه‌های لازم را در این زمینه دریافت کنند. در این رابطه معمولا پیشنهاد می‌شود از روز دوم آخرین عادت ماهانه که به عروسی مانده شروع به مصرف قرص ضدبارداری کنند. برای مثال اگر 15 روز قبل از عروسی عادت ماهانه می‌شوند می‌توانند از روز دوم این دوره، مصرف قرص را شروع کرده و با اتمام یک بسته 21 تایی بلافاصله مصرف بسته دیگر را آغاز کنند؛ یعنی دو بسته قرص (42 عدد) پشت سر هم مصرف کنند. در این فاصله برای 2-5/1 ماه عادت ماهانه نخواهند شد.

اگر سابقه تبخال دارید...

ویروس تبخال (هرپس سیمپلکس) با ورود به بدن برای همیشه در آن باقی می‌ماند و هر بار با ضعف سیستم ایمنی فعال می‌شود. در این شرایط است که روی لب‌ها تاولی بزرگ و بدشکل به وجود می‌آید. با توجه به اینکه روزهای قبل از عروسی بسیار پراسترس هستند، احتمال بروز تبخال در افراد با سابقه این ضایعه افزایش می‌یابد اما جای نگرانی وجود ندارد زیرا می‌توانید به راحتی از 7 تا 10 روز قبل از عروسی، با تجویز پزشک از داروی ضدویروس تبخال استفاده کنید. اگر هم سابقه تبخال ندارید و درست در روزهای قبل از عروسی دچار احساس سوزش در قسمتی از لب شده‌اید، باز هم می‌توانید با تجویز پزشک از دوزهای بالاتر این دارو استفاده کرده و از ایجاد تبخال جلوگیری کنید. در صورت بروز تبخال در روز عروسی می‌توان از کورتیزون نیز استفاده کرد و شدت علائم و التهاب تبخال را کاهش داد.

اگر دچار سردرد می‌شوید...

برنامه‌ریزی برای عروسی و روزهای قبل از آن با استرس زیادی همراه است. این استرس می‌تواند سردرد را در افراد با سابقه میگرن تشدید کند. حتی افرادی که سابقه سردرد ندارند، در این روزها ممکن است آن را تجربه کنند. البته استرس خود به طور مستقیم باعث سردرد نمی‌شود، بلکه با ایجاد انقباض در ماهیچه‌های سر و گردن، سردرد ایجاد می‌کند. این سردردها نشان‌دهنده افکار آشفته هستند. بنابراین برای پیشگیری و رفع آنها لازم است تفکرات خود را بررسی کنید و کنترل بیشتری بر آنها داشته باشید. به انتظارات دوستان و آشنایان از مراسم عروسی خود فکر نکنید، بلکه بر این موضوع تمرکز داشته باشید که چه موردی شما را خوشحال و راضی نگه می‌دارد. به این ترتیب می‌توانید از استرس قبل از عروسی بکاهید. ماساژ سر و گردن یا ماساژ کلی بدن و ورزش منظم نیز می‌تواند به کاهش سردرد در ایام قبل از عروسی کمک کند.

اگر فردی پراسترس هستید...

استرس با سلامت کلی بدن در ارتباط است. زمانی که در شرایط استرس‌زا قرار می‌گیرید، میزان ترشح هورمون کورتیزول افزایش می‌یابد. این هورمون می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند و توانایی مقابله با عوامل بیماری‌زا را کاهش دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود برای کاهش استرس خود حتما از فعالیت‌های کاهنده استرس مثل یوگا، طب سوزنی یا ماساژ کمک بگیرید. استرس با ایجاد اختلال در خواب، سردرد، کاهش تمرکز، کج‌خلقی، مشکلات گوارشی و... می‌تواند زندگی زناشویی آینده شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اگر کنترل استرس را از دست داده‌اید حتما باید قبل از عروسی از روان‌شناس یا روان‌پزشک کمک بگیرید.

اگر می‌خواهید از محصولات آرایشی جدید استفاده کنید...

اگر می‌خواهید برای روز عروسی خود از محصولات آرایشی- بهداشتی جدید استفاده کنید حتما از چند ماه قبل از عروسی آنها را روی بخش کوچکی از پوست امتحان کنید. با این کار احتمال بروز حساسیت‌های پوستی، قرمزی، خارش، حساسیت‌های تنفسی، عطسه و... را در روز عروسی کاهش می‌دهید. باید توجه داشته باشید حساسیت به این لوازم ممکن است با یک بار استفاده یا بعد از چند بار استفاده بروز پیدا کند.

اگر از سیگار یا قلیان استفاده می‌کنید...

اگر از دخانیات استفاده می‌کنید، آن را ترک کنید یا حداقل میزان مصرف خود را از چند ماه قبل از عروسی کاهش دهید. دخانیات نه‌تنها سلامت تمامی اعضای بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه بر زیبایی شما در روز عروسی نیز تاثیر می‌گذارد. پس از همین امروز عزم خود را جزم کنید تا زندگی مشترک را بدون دخانیات آغاز کنید. جالب است بدانید 20 دقیقه بعد از مصرف آخرین سیگار، بدن شروع به ترمیم بخش‌های آسیب‌دیده بر اثر سموم دخانیات می‌کند و این عمل را برای سال‌ها ادامه می‌دهد.

8 نکته کاربردی


بررسی‌های لازم را انجام دهید

برنامه‌ریزی برای روز عروسی به اندازه یک شغل تمام‌وقت، به صرف زمان و انرژی نیازدارد. ایجاد تعادل بین شغل و زندگی روزمره و برنامه‌ریزی برای مهم‌ترین روز زندگی می‌تواند به راحتی شما را از حفظ سلامت غافل کند. برای جلوگیری از این وضعیت باید قبل از شروع به برنامه‌ریزی عروسی، از پزشک خود وقت چکاپ بگیرید و آزمایش‌های لازم را انجام دهید. به این ترتیب می‌توانید روزهای پراسترس قبل از عروسی را با خاطری آرام‌تر طی کنید.

اگر آزمایش و معاینات پزشکی بیانگر وجود اختلال در سلامت شما باشد، باید حتما موضوع را قبل از عروسی با همسر آینده خود در میان بگذارید. همچنین باید او را از سابقه بیماری‌های خاص در خانواده مثل سرطان یا بیماری‌های قلبی و مشکلات باروری باخبر کنید. علاوه براینها باید قبل از ازدواج درمورد بیماری‌های ژنتیکی، بیماری‌های قابل‌انتقال از راه جنسی و مراقبت‌های باروری آموزش ببینید و از پزشک راهنمایی بخواهید.

ورزش را فراموش نکنید

به طور حتم با اهمیت ورزش برای سلامت آشنا هستید اما پیدا کردن وقت کافی برای اختصاص به ورزش در روزهای نزدیک به عروسی، کاری دشوار است. با این حال نباید اجازه دهید این جنبه مهم از زندگی مورد غفلت قرار بگیرد. برای اینکه انگیزه بیشتری برای ورزش پیدا کنید، در دوره‌های مختلف ورزشی به صورت تک‌جلسه شرکت کرده و ورزش مورد علاقه خود را پیدا کنید و به طور منظم آن را انجام دهید.

برای شروع کافی است جمعا 5/2 ساعت در هفته ورزش کنید و آن را به تدریج به 7 ساعت یا بیشتر برسانید. ورزش علاوه بر کمک به حفظ سلامت و وزن مناسب، سطح استرس را کاهش می‌دهد و میزان اندورفین (هورمون شادی) را بالا می‌برد. اگر تا روز عروسی زمان زیادی برای شما باقی نمانده، توصیه می‌شود بیشتر به ورزش‌های تقویت‌کننده عضلات بازو و بالاتنه بپردازید زیرا عضلات پایین‌تنه را می‌توان زیر دامن بلند لباس عروس پنهان کرد اما عضلات بازو و بالاتنه اغلب درمعرض دید قرار می‌گیرند.

خاطرات خود را در یک دفترچه ثبت کنید

گذر از مسیر روزهای قبل از عروسی گاهی می‌تواند طاقت‌فرسا و خسته‌کننده باشد؛ از حس عشق و هیجان گرفته تا احساس خستگی و زودرنجی. عروس‌خانم‌ها در این روزها با احساسات مختلفی مواجه می‌شوند. صحبت با مشاور در این دوران یا ثبت احساسات و تجربیات خود در یک دفترچه خاطرات نه‌تنها به رفع خستگی و فشارهای روانی عروس‌خانم‌ها کمک می‌کند، بلکه خاطرات روزهای قبل از عروسی را نیز برای همیشه به یادگار نگه می‌دارد. این دفترچه مانند یک گنجینه برای شما باقی می‌ماند. شاید حتی در آینده آن را در روزهای قبل از عروسی دختر خود به او قرض دهید و از این طریق تجربیات خود را با او درمیان بگذارید.

برای روزهای بعد از عروسی برنامه‌ریزی داشته باشید

اغلب عروس‌خانم‌ها با غرق شدن در روند برنامه‌ریزی برای عروسی فراموش می‌کنند زندگی پس از روز عروسی نیز ادامه دارد. این موضوع گاهی اوقات باعث بروز افسردگی در عروس‌خانم‌ها می‌شود. عروسی تنها یک روز است اما ازدواج یک عمر باقی می‌ماند. بنابراین باید آینده‌نگر باشید و برای روزهای بعد از عروسی و ماه عسل نیز از الان برنامه‌ریزی داشته باشید. برای این منظور می‌توانید با همراهی همسرتان، تاریخ‌هایی را برای رفتن به سفر یا انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود در تقویم ثبت کنید. به این ترتیب زندگی مشترک را با انگیزه و امید بیشتری آغاز می‌کنید و از ایجاد حس روزمرگی در ازدواج جلوگیری خواهید کرد.

به اندازه کافی بخوابید

اگر در خواب شبانه خود دچار مشکل هستید باید از چند ماه قبل از عروسی نسبت به رفع آن اقدام کنید. برای این منظور می‌توانید از متخصصان خواب یا روان‌شناسان کمک بگیرید و عادت‌های اشتباه خود را کنار بگذارید. شما باید هر شب برای 6 تا 8 ساعت خواب باکیفیت داشته باشید تا در روز عروسی پرانرژی و سرحال ظاهر شوید. خواب کافی به رفع تیرگی و گودی زیر چشم و افزایش زیبایی شما نیز کمک می‌کند. همچنین با تقویت سیستم ایمنی بدن، احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف در روز عروسی را به حداقل می‌رساند.

به خود عشق‌ بورزید

اگر مدام از خود انتقاد می‌کنید، وقت آن رسیده که شیوه ارتباط با خود را تغییر دهید. هیچ زمانی به اندازه روزهای قبل از عروسی برای کنکاش در روح مناسب‌تر نیست. در این ایام بهتر است هر روز دقایقی را به خود اختصاص دهید و بر ارتباط با خود متمرکز شوید. آیا در صحبت‌های درونی‌ خود، اعتمادبه‌نفستان را پایین می‌آورید یا برعکس به خود قوت قلب می‌دهید؟ اگر شما به خود عشق نورزید پس نمی‌توانید دیگری را نیز دوست داشته باشید. پس از همین امروز پذیرش و عشق‌ورزی به خود را آغاز کنید و از طریق آرام‌سازی روزانه، روحیات و علایق‌تان را بهتر بشناسید. در این زمینه می‌توانید از کتاب‌های خودشناسی و روان‌شناسی نیز کمک بگیرید.

مشاوره پیش ازدواج داشته باشید

واژه «مشاوره» شاید برای افرادی که قرار است به زودی ازدواج کنند، ترسناک باشد، در حالی که کمک گرفتن و صحبت با مشاور خانواده قبل از ازدواج تصمیم عاقلانه نامزدهاست. بعضی افراد گمان می‌کنند مشاوره ازدواج فقط برای افرادی کسانی کاربرد دارد که با یکدیگر در اختلاف هستند اما باید بدانید خوشحال‌ترین زن‌وشوهر‌ها، کسانی هستند که برای حفظ و رشد رابطه و ازدواج خود سالیانه چند بار به مشاور خانواده مراجعه می‌کنند. اگر زندگی مشترک را به شیوه درستی آغاز کنید و مشکلات احتمالی را قبل از خروج از کنترل مورد توجه قرار دهید، احتمال جدایی و طلاق را به حداقل خواهید رساند.

از رژیم غذایی سالم پیروی کنید

پیروی از رژیم غذایی سالم و متعادل نه فقط برای دوران پیش از عروسی، بلکه برای تمام عمر، مفید و ضروری است. متاسفانه بسیاری از افراد بعد از ازدواج، رژیم غذایی خود را رها می‌کنند و به مصرف انواع فست‌فودها و زیاده‌روی در مصرف غذاهای چرب، شیرین و پرنمک رومی‌آورند. درواقع آنها به نوعی انگیزه خود را برای حفظ اندام مناسب از دست می‌دهند، در حالی که برخورداری از یک عمر زندگی زناشویی شاد و سالم، نیازمند پیروی از شیوه زندگی سالم است. رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی تازه، جزیی بسیار مهم از این شیوه زندگی است.

پس از روزهای قبل از عروسی با همسر آینده خود صحبت کنید و به یکدیگر قول بدهید که زندگی مشترک را با عادات درست غذایی آغاز کنید و به آنها پایبند بمانید. از رژیم‌های فشرده و غیراصولی برای کاهش وزن قبل از عروسی نیز دوری کنید زیرا این رژیم‌ها با کاهش مواد مغذی بدن، از سلامت و زیبایی شما در روز عروسی می‌کاهند و باعث عوارضی مثل کدر شدن پوست و ریزش مو می‌شوند.

ترجمه: ستاره محمد
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو