اگر شکم بزرگی دارید، این خوراکی‌ها را نخورید!
29 مرداد 1399 ساعت: 09:5



نفخ یکی از مشکلات گوارشی شایعی است که علت های مختلفی از جمله افزایش گاز در ناحیه شکم یا عدم‌تعادل فلور روده‌ای می‌توانند زمینه‌ساز آن باشد. تغذیه نقش مهمی در این حالت دارد و پرهیز از مصرف برخی خوراکی‌ها به بهبود این مشکل کمک می‌کند.

در ادامه این مطلب به 9 خوراکی اشاره خواهیم کرد که بهتر است در صورتی که افراد زیاد نفخ می کنند، از مصرف شان بپرهیزند. این خوراکی ها عبارتند از: 

 

1. نوشابه‌های گازدار

طبیعی است که نوشابه‌ها مقدار زیادی گاز در دستگاه گوارش تولید کنند و این وضعیت موجب افزایش نفخ معده و روده‌ها خواهد بود.همچنین، این نوشیدنی‌ها همچنین حاوی دو قند فروکتوز و سوربیتول هستند که به‌راحتی هضم نمی‌شوند و این حالت را تشدید می‌کنند. 

 

2. کلم 

انواع کلم حاوی قندهایی به‌نام فروکتان هستند. فروکتان از مولکول‌های فروکتوز همراه با مولکول‌های غیرقابل هضم تشکیل شده ‌است. این قندها تحت‌تاثیر فلور روده‌ای گاز تولید می‌کنند و به خاطر هضم طولانی با احساس سنگینی و نفخ همراه هستند. 

 

3. غذاهای سرخ‌شده

غذاهای سرخ‌شده حاوی مقدار زیادی چربی به‌خصوص روغن‌های اشباع هستند و هضم کندی دارند. باقی ‌ماندن طولانی مدت غذا در معده نیز باعث تولید گازهای گوارشی در روده‌ها و نفخ می‌شوند. 

 

4. خشکبار

خشکبار در کنار ارزش تغذیه ای بالا، حاوی مقدار فراوان فیبرهای حل‌نشدنی هستند. این فیبرها، آب زیادی به خود جذب می‌کنند و در بهبود اجابت مزاج موثر هستند اما طی روند هضم، در معده تورم دارند. این حالت درمورد نان نیز اتفاق می‌افتد. 

 

5. لوبیا

لوبیا سرشار از قند رافینوز است. این قند تولید گازهای گوارشی را 12 برابر بیشتر می‌کند که درنتیجه عامل نفخ خواهد بود. بنابراین، برای هضم بهتر لوبیا و کاهش نفخ، حتما توصیه می‌شود که لوبیا چند ساعت پیش از پخت، خیسانده شود. 

 

6. آبمیوه کنسانتره

کنسانتره در واقع آب تغلیظ‌ شده میوه است که پس از نگهداری در مخازن بزرگ برای تهیه آبمیوه استفاده می‌شود. مقدار زیاد فروکتوز آن در بعضی افراد عامل نفخ است زیرا نمی‌توانند به‌راحتی این قند را هضم کنند. این وضعیت در مورد برخی میوه‌ها مانند سیب، گلابی، هلو، گیلاس، انگور و انبه نیز دیده می‌شود.

 

7. شیر

آنزیم لاکتاز در روده بعضی افراد وجود ندارد و به‌همین دلیل سیستم گوارشی قادر به هضم صحیح لاکتوز شیر نیست. این اختلال در هضم، زمینه‌ساز تولید گاز گوارشی و نفخ است. 

 

8. پیاز

ترکیبات گوگردی پیاز معمولا به‌راحتی هضم نمی‌شوند به‌خصوص اگر پیاز خام مصرف شود. عدم هضم سریع این خوراکی با بروز نفخ همراه است. 

 

9. آبنبات بدون شکر

شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام، پلی‌ال و سوربیتول در خوراکی‌هایی مانند آبنبات، نوشیدنی و حتی ماست رژیمی تخمیر نامطلوبی در روده پیدا می‌کنند و عامل نفخ و تورم شکم هستند. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Top Santé.fr

 ماهی بخورید تا لاغر شوید!

بهترین میوه‌های کم‌کالری در دوران کاهش وزن​​​
کلم بروکلی؛ مانع رشد سلول‌های سرطانی​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو