«ازون» برای سومین روز پیاپی هوای تهران را آلوده کرد
آلودگی هوا می‌تواند به اندازه کشیدن یک پاکت سیگار در روز به ریه‌ها آسیب بزند
23 مرداد 1399 ساعت: 19:5



بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوا تا ۸ صبح 27 تیرماه به دلیل افزایش غلظت آلاینده ازون در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت. این سومین روز پیاپی است که ازون هوای تهران را آلوده می‌کند.
به گزارش ایسنا، کیفیت هوای تهران طی ۲۴ منتهی به 27 تیر با شاخص میانگین ۱۲۱ و آلاینده شاخص ازون در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.

آلاینده ازون همچنین از ابتدای سال تا (۲7 تیر) ۲۱ روز از هوای پایتخت را آلوده کرده و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داده است.

به گزارش یورونیوز، مطالعه‌ای که به طور مشترک در 3 دانشگاه واشنگتن، کلمبیا و بوفالو در ایالات متحده انجام گرفته نشان می‌دهد آلودگی هوا می‌تواند به اندازه کشیدن یک پاکت سیگار در روز به ریه‌ها آسیب‌زده و سبب بروز آمفیزم شود.

پژوهش‌های پیشین نیز ارتباط میان آلاینده‌های هوا با برخی از بیماری‌های ریوی و قلبی را به روشنی نشان داده‌اند اما مطالعه جدید حاکی از آن است که مساله آلودگی هوا به ویژه در مورد برخی گازهای آلاینده از جمله «ازون» بسیار جدی‌تر است و میزان آسیب‌های ریوی در کسانی که در معرض این مواد هستند بسیار زیاد است.
آمفیزم به معنی نابودی بافت ریوی است که منجر به از بین رفتن ویژگی ارتجاعی ریه و از بین رفتن دیواره کیسه‌های هوایی آن می‌شود. این مساله سبب کاهش سطح تنفس، بروز مشکلاتی در جذب اکسیژن و تنگی نفس می‌شود. این بیماری در افراد سیگاری شایع است و پیشرفت آن به میزان تعداد سیگارهای کشیده شده در روز و زمان استعمال دخانیات بستگی دارد. آمفیزم در نهایت می‌تواند به بیماری مزمن انسدادی ریه منجر شود.

پژوهشگران دریافته‌اند که اگر فردی در محیطی که در آن ۳ واحد در میلیارد ازون در هوا وجود دارد به مدت ۱۰ سال تنفس کند، میزان بروز آمفیزم در او با فردی که به مدت ۲۹ سال روزانه یک پاکت سیگار کشیده برابری می‌کند.

میزان استاندارد آلاینده‌ها براساس سازمان جهانی بهداشت ۱۰ واحد در میلیارد است. این میزان در هوای تهران به طور متوسط به ۳۲ واحد یا به عبارتی بیش از 3 برابر استاندارد جهانی می‌رسد.

محققان در پایان نتیجه‌گیری کرده‌اند که با توجه به تغییرات اقلیمی، گسترش فعالیت‌های صنعتی و افزایش دمای زمین میزان ازون و دیگر آلاینده‌ها به شدت در حال افزایش است. این مساله می‌تواند سبب تشدید بحران سلامت و افزایش میزان مرگ‌های زودهنگام در جوامع شود..

به گفته ونسان‌هانری پوش، رئیس مرکز رصد فضایی کوپِرنیک، سطح بالای ازون در جو وابستگی مستقیم به شدت تابش نور خوشید دارد. به عقیده کارشناسان، انتشار دی اکسید نیتروژن حاصل از مصرف سوخت‌های دیزلی و ترکیبات آلی فرار که با فرارسیدن موج‌های گرما با شدت بیشتری منتشر می‌شوند، سطح ازون را در جو به میزانی غیرطبیعی افزایش می‌دهد.

در واقع نور خورشید در فاصله بهار تا پایان تابستان به تنهایی قادر است تا بخش‌های آلوده سطح ازون را مشتعل کند.

میزان طبیعی ازون در جو زمین بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میکروگرم در هر مترمکعب است. با این وجود، لایه ازون طی هفته گذشته در جو اروپا شاهد شکل‌گیری سطح ازونی معادل با۱۸۰ میکروگرم در هر مترمکعب بوده است. سطحی که بنا بر تاکید سازمان بهداشت جهانی و آژانس محیط‌زیست اروپا، دولت‌ها باید به عنوان آستانه خطر آن را به طور عمومی اطلاع‌رسانی کنند.
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو