در روزهای کرونایی مراقب سلامت قلب باشید...
21 مرداد 1399 ساعت: 20:5



از نظر علمی تاثیر «استرس»؛ چه حاد باشد یا مزمن، بر سلامت قلب تایید شده‌است استرس حاد زمانی است که فرد ناگهان با یک اتفاق مانند تصادف، فوت یکی از عزیزان و... مواجه می‌شود. گاهی نیز استرس حالت مزمن دارد و فرد به دلیل مشکلات روزمره دائم با افکار آزاردهنده روبروست و از فشار عصبی مداوم رنج می‌برد.
از نظر علمی تاثیر «استرس»؛ چه حاد باشد یا مزمن، بر سلامت قلب تایید شده‌است استرس حاد زمانی است که فرد ناگهان با یک اتفاق مانند تصادف، فوت یکی از عزیزان و... مواجه می‌شود. گاهی نیز استرس حالت مزمن دارد و فرد به دلیل مشکلات روزمره دائم با افکار آزاردهنده روبروست و از فشار عصبی مداوم رنج می‌برد.

تغییر در عملکرد «قلب» تحت تاثیر هورمون‌ها

در شرایط استرس‌زا، هورمون‌هایی در بدن آزاد می‌شوند که مهم‌ترین آنها کورتیزول و آدرنالین در خون افزایش پیدا می‌کند که در واقع مکانیسم دفاعی برای بدن است. کورتیزول به منظور کاهش استرس و آدرنالین برای افزایش تمرکز و تصمیم‌گیری درست ترشح می‌شود.

زمانی که بدن با استرس حاد مانند ترس مواجه شود و سطح آدرنالین افزایش یابد، موجب بالارفتن فشارخون و ضربان قلب می‌شود. آزمایش خون در این شرایط نشان‌دهنده افزایش قند و چربی‌خون نیز خواهد بود. ممکن است قلب چه سالم باشد، چه بیمار، نتواند افزایش فشار و ضربان حاد را تحمل کند.

اگر فرد دچار ناراحتی قلبی مانند پلاک‌های آرترواسکلروز در دیواره عروق باشد، در معرض خطر بروز سکته قلبی خواهدبود. حتی رگ سالم نیز در معرض گرفتگی قرار دارد که با درد قلب یا آریتمی قلب بروز پیدا می‌کند.

استرس مزمن؛ دردسر روزهای کرونایی برای «قلب»

این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا همه‌ مردم دنیا با استرس مزمن مواجه هستند و زندگی طبیعی مخدوش شده‌ است. در این دوران بیشتر افراد از جمله بیمارانی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند دچار افسردگی و اضطراب شده‌اند که نگران‌کننده است. استرس مزمن قند و فشارخون را بالا نمی‌برد اما می‌تواند باعث بروز رفتارهای غلط مانند کم‌تحرکی، پرخوری، تمایل به مصرف تنقلات ناسالم، گرایش به مصرف الکل، مصرف نامنظم داروهای موردنیاز و...‌ شود که مجموعه این عوامل مشکل‌ساز خواهدبود.

زمانی که قلب به‌طور مزمن تحت استرس باشد، به‌ مرور زمان پلاک‌هایی روی دیواره عروق ایجاد می‌شود و عامل بروز تنگی رگ می‌‌شود. آریتمی‌های قلب در این شرایط نیز دور از انتظار نیست به‌طوری که بعضی از آریتمی‌های قلب تحت ‌تاثیر استرس مزمن کاملا شناخته‌ شده‌است. در بیمارانی که مبتلا به پلاک آرترواسکلروز باشند، استرس مزمن باعث التهاب در دیواره عروق و ناپایداری پلاک‌ها و در نتیجه سکته قلبی خواهدشد. احتمال لخته‌شدن در رگ‌ها و درد قفسه سینه نیز در این شرایط افزایش می‌یابد. مجموعه این موارد موجب بروز علائم در فرد دارای زمینه ناراحتی قلبی و افزایش احتمال ابتلا به چنین بیماری‌هایی در فرد سالم شود.

چطور «قلب» را سالم نگه داریم؟

توصیه‌های اولیه به افراد برای حفظ سلامت قلب، در وهله اول دوری از اخبار ناگوار و ناراحت‌کننده است. سعی کنیم مطالب مثبت و مفید را بشنویم و بخوانیم.

ورزش تاثیر بسیار مهمی در سلامت قلب دارد زیرا موجب ترشح هورمونی به نام اِندورفین در بدن می‌شود که آرامش بدن و توانایی بهتر برای مقابله با استرس را درپی دارد.

استرس را باید مدیریت کرد. اختصاص فرصتی در روز برای انجام کارهای مورد علاقه همچنین انجام تمرینات تنفس عمیق، یوگا و... به کنترل استرس کمک می‌کند.

البته در مواردی که استرس بسیار شدید باشد و فرد دارای زمینه ناراحتی قلبی از حالت عصبی جدی رنج ببرد، توصیه می‌شود با روان‌شناس یا روان‌پزشک مشورت کند. در صورتی که با مشاوره‌های رفتاری این وضعیت بهبود نیابد، ممکن است حتی نیاز باشد دارو برای کنترل استرس تجویز شود.

دکتر آتوسا مصطفوی
فوق‌تخصص قلب و عروق و عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو